Masz pytanie? Skontaktuj się z nami: 22 308 03 50 info@kompetea.pl

Reklamacje w przewozie i spedycji na rynku krajowym oraz międzynarodowym

 Adresaci:

Szkolenie dedykowane jest dla nadawców przesyłek (m.in, producentów, dostawców, sprzedawców),
logistyków, przewoźników oraz spedytorów.

Cel szkolenia:
  • przybliżenie podstaw prawnych odpowiedzialności prawnej przewoźnika i spedytora,
  • charakterystyka różnic w reklamacji z tytułu sprzedaży a reklamacji z tytułu przewozu,
  • przedstawienie praw nadawcy przesyłki; sposobów zabezpieczania interesów nadawcy,
  • omówienie procedury reklamacyjnej z tytułu przewozu „Krok po kroku”,
  • prezentacja nowoczesnych narzędzi prawnych,
  • omówienie najczęściej pojawiających się błędów w procesie reklamacyjnym,
  • przybliżenie procedury reklamacyjnej w transporcie międzynarodowym,
  • charakterystyka reguł Incoterms,
  • omówienie roli ubezpieczenia w transporcie. 
 Metody pracy:

wykłady, analiza przypadków, dyskusja

Program szkolenia:

Wprowadzenie

  1. Umowa (przewozu i spedycji) jako podstawa reklamacji
  2. Jak zabezpieczać się przed reklamacjami na etapie zawierania umowy
  3. Jakich błędów unikać przy konstruowaniu umowy
  4. Tryby i formy zawierania umów a procedury reklamacyjne
  5. Konsument w procesie reklamacyjnym – uprzywilejowana strona umowy; klauzule niedozwolone
  6. Źródła prawa a procedury reklamacyjne, wyszukiwanie przepisów prawnych związanych z procesem reklamacyjnym, prawidłowe czytanie aktów prawnych
  7. Regulaminy przewoźników i spedytorów a procedury reklamacyjne
  8. Orzecznictwo – rozstrzyganie sporów związanych z reklamacjami
  9. Reklamacje międzynarodowe

Reklamacje w przewozie

  1. Charakterystyka umowy przewozu, prawa i obowiązki stron umowy
  2. Istotne elementy umowy przewozu – przedmiot, trasa, wynagrodzenie, termin
  3. Forma zawarcia umowy i jej wpływ na proces reklamacyjny
  4. Rola listu przewozowego w reklamacji (jakie informacje powinien zawierać list przewozowy, ile listów przewozowych należy wystawić)
  5. Strony umowy przewozu w procesie reklamacyjnym
  6. Stan przesyłki, badanie przesyłki i jego wpływ na odpowiedzialność przewoźnika, domniemania
  7. Odmowa przewozu
  8. Załadunek – możliwe ryzyka, prawa i obowiązki stron, zasady odpowiedzialności
  9. Brak możliwości doręczenia przesyłki
  10. Wydanie przesyłki
  11. Likwidacja przesyłki – uprawnienia przewoźnika
  12. Oddanie przesyłki do przewozu innemu przewoźnikowi – możliwe warianty odpowiedzialności, wpływ na proces reklamacyjny
  13. Zastaw na przesyłce – jak skutecznie zabezpieczyć roszczenia przewoźnika
  14. Przedawnienie roszczeń
  15. Reklamacja:
  • utrata, ubytek, uszkodzenie
  • opóźnienie, zwłoka
  • wyłączenie odpowiedzialności przewoźnika
  • procedura reklamacyjna „krok po kroku”
  • osoby upoważnione do składania reklamacji
  • dokumentowanie procesu reklamacyjnego, sposób przygotowywania dokumentów
  • terminy w procesie reklamacyjnym
  • błędy w procesie reklamacyjnym
  • wezwanie do zapłaty
  • odszkodowanie

Reklamacje w spedycji

  1. Umowa spedycji a umowa przewozu – różnice między umowami, najczęściej popełniane błędy przy zawieraniu umowy spedycji, charakterystyka umowy spedycji
  2. Prawa i obowiązki stron umowy spedycji
  3. Spedytor przewoźnikiem – na co należy zwrócić uwagę, zasady odpowiedzialności
  4. Odpowiedzialność spedytora a odpowiedzialność przewoźnika – prezentacja różnic
  5. Warunki wyłączenie odpowiedzialności spedytora
  6. Zastaw na przesyłce – jak skutecznie zabezpieczyć roszczenia spedytora
  7. Reklamacja:
  • utrata, ubytek, uszkodzenie
  • opóźnienie, zwłoka
  • wyłączenie odpowiedzialności spedytora
  • osoby upoważnione do składania reklamacji
  • dokumentowanie procesu reklamacyjnego
  • procedura reklamacyjna „krok po kroku”
  • terminy w procesie reklamacyjnym
  • odszkodowanie – wysokość odszkodowania i zasady jego ustalania

Reklamacje międzynarodowe (Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów – CMR)

  1. Konwencji a przepisy krajowe
  2. Umowa międzynarodowego przewozu drogowego towarów – na co zwrócić szczególną uwagę, jakich błędów unikać
  3. Zasady odpowiedzialności przewoźnika, wyłącznie odpowiedzialności przewoźnika, odszkodowanie i jego górne granice, rozszerzenie odpowiedzialności przewoźnika
  4. Nieważność postanowień umownych sprzecznych z Konwencją
  5. Reklamacje:
  • dokumentowanie procesu reklamacyjnego
  • procedura reklamacyjna „krok po kroku”
  • terminy w procesie reklamacyjnym

Incoterms 2010

  1. Umowa a Incoterms – co ma pierwszeństwo, praktyczne zastosowanie Incoterms
  2. Terminologia związana z Incoterms – na co zwracać uwagę, jakich błędów się wystrzegać
  3. Charakterystyka wybranych reguł Incoterms
  • reguły dla wszystkich środków i gałęzi transportu
  • reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego

Ubezpieczenie ładunku (CARGO, OC)

  1. Różnice w ubezpieczeniach – jak najlepiej ubezpieczyć ładunek
  2. Warianty ubezpieczeń – na co należy zwracać szczególną uwagę
  3. Wyłączenie / ograniczenie odpowiedzialności ubezpieczyciela

Studium przypadków

Informacje organizacyjne:

Harmonogram godzinowy:

I dzień

Rejestracja uczestników: 08:45
Rozpoczęcie szkolenia 09:00
Przerwa obiadowa 12:30
Zakończenie szkolenia 16:00

* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą

Miejsce realizacji szkolenia SPRAWDŹ


Cena zawiera: uczestnictwo w programie, materiały dydaktyczne, wyposażoną salę szkoleniową, przerwy kawowe oraz obiad dla uczestnika, pomoc przy rezerwacji noclegu

Cena nie zawiera: kosztów dojazdu uczestnika na miejsce szkolenia i zakwaterowania


Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU


Pobierz program szkolenia

Reklamacje w przewozie i spedycji na rynku krajowym oraz międzynarodowym
12 czerwca 2018 Warszawa
650 zł + 23% VAT/ osoba