MODUŁ 1. ZNACZENIE JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA W PROCESIE BUDOWANIA WIZERUNKU FIRMY/ INSTYTUCJI.
Cel: Uświadomienie uczestnikom mechanizmów psychologicznych uruchamiających się podczas relacji z klientem
- Specyfika firmy/instytucji a specyfika i potrzeby klienta
- Psychologiczne potrzeby klienta
- Czego boi się klient, kiedy podejmuje decyzję o zakupie?
- Czego boi się pracownik, kiedy obsługuje klienta?
- Przyczyny powstawania trudnych sytuacji
- Triada wartości klienta – kiedy klient jest zadowolony
- Obsługa klienta w tradycyjnym i nowoczesnym ujęciu
- Profesjonalizm w kontakcie z klientem – czynniki zwiększające zadowolenie klienta.
MODUŁ 2. TWORZENIE POZYTYWNYCH RELACJI Z KLIENTEM WEWNĘTRZNYM I ZEWNĘTRZNYM
Cel: Uświadomienie uczestnikom roli wizerunku w budowaniu relacji z klientem
- Warunki efektywnej komunikacji i zarządzanie relacjami z klientem
- Bariery utrudniające efektywne porozumiewanie się z innymi
- Reguły i zasady profesjonalnej obsługi klienta – nawiązywanie kontaktu z klientem
- Istota wizerunku i autoprezentacji – Czy nasz osobisty wizerunek ma wpływ na postrzeganie przez otoczenie firmy/instytucji, którą reprezentujemy i budowanie relacji z klientem?
- „Zasada 4 x 20” – psychologia pierwszego wrażenia i rola oceny w kontakcie z odbiorcą
- „Najważniejszy pierwszy krok” – znaczenie powitania w autoprezentacji
- Psychologia pierwszego wrażenia – efekt diabelski i anielski
- Nastawienie i stereotypy – przyczyny sytuacji stresogennych: „czy każdy Włoch jest doskonałym….”, a „Kobiety z dużymi ….są bardzo…”
- „Nie suknia zdobi człowieka”, a jednak „Habit czyni mnicha” – Jak cię widzą tak cię piszą, czyli jak dbać o własny wizerunek i godnie reprezentować firmę/instytucję, w której pracuję.
MODUŁ 3. SZTUKA SŁOWA – KOMUNIKACJA WERBALNA, ROLA AKTYWNEGO SŁUCHANIA.
Cel: Uświadomienie uczestnikom roli pytań w obsłudze klienta wewnętrznego i zewnętrznego
- Zasady kierowania rozmową z klientem – sztuka komunikacji i porozumiewania się
- Aktywne, bierne, kosmetyczne, czy głębokie – jak słuchanie wpływa na nawiązywanie relacji i zarządzanie relacjami z innymi?
- Rola aktywnego i empatyczne słuchania
- „Jeśli dobrze rozumiem…” – dlaczego parafraza jest tak skutecznym narzędziem w budowaniu dobrych relacji z klientem?
- Siła pytań – jak wykorzystać pytania precyzujące wypowiedzi – rodzaje pytań i zakres ich stosowania w obsłudze klienta
- „Okrutnie troskliwe pytania” – pytania na szczególne okoliczności
- Jak być w pełni aktywnym słuchaczem? Kształtowanie słuchania opartego na empatii i otwartości.
MODUŁ 4. ZASADY KULTURALNEJ ROZMOWY TELEFONICZNEJ I SPECYFIKA KORESPONDENCJI ELEKTRONICZNEJ
Cel: Wyposażenie uczestników w praktyczne zasady dotyczące obsługi klienta przez telefon oraz drogą mailową
- Etapy rozmowy telefonicznej
- Zasady prowadzenia rozmów telefonicznych nawiązywanych
- Zasady prowadzenia rozmów telefonicznych odbieranych
- Telefoniczny savoir – vivre
- Zasady redagowania tekstu
- Netykieta
- Formy grzecznościowe w e-mailach
MODUŁ 5. SZTUKA GESTU – KOMUNIKACJA NIEWERBALNA.
Cel: Wyposażenie uczestników w praktyczne techniki pozwalające rozpoznać stany emocjonalne klienta na podstawie mowy ciała
- „Ze spuszczoną głową, powoli…” postawa ciała – jak wyglądają pozycje „otwarte” i „zamknięte” i jakie niosą komunikaty?
- Gesty ułatwiające i blokujące obsługę klienta
- Sposoby wykorzystywania dłoni w procesie komunikacji
- Rola gestów w wyrażaniu emocji i wywieraniu wpływu – gesty pożądane i wzbudzające agresję
- Mimika – jak odczytywać emocje; kiedy oczy kłamią, a kiedy uśmiech jest szczery?
- W jaki sposób tworzone są zależności przestrzenne; nasze strefy osobistego bezpieczeństwa – jak je wykorzystać w komunikacji z klientem
- Budowanie kontaktu i dobrych relacji dzięki odzwierciedleniu
- Kiedy się dopasować, a kiedy prowadzić w komunikacji?
- Przyczyny powstawania trudnych sytuacji
- „Dlaczego mój stres wpływa na innych”? – wpływ stresu na komunikację z klientem
- Radzenie sobie ze stresem i emocjami podczas obsługi klientami
- Obszary konfliktu – jak im zapobiegać?
MODUŁ 6. „TRUDNY KLIENT” – CZY ISTNIEJE? SKUTECZNA KOMUNIKACJA Z KLIENTAMI O ROŻNYCH TYPACH OSOBOWOŚCI.
Cel: Uświadomienie uczestnikom różnych typów osobowości i gier psychologicznych, które uruchamiają klienci. Wyposażenie uczestników w praktyczne asertywne.
- Typy postaw: asertywna, agresywna, uległa, manipulująca, odważna
- Ofiara, Kat, a może Wybawca – która rola jest najlepsza? – „Trójkąt dramatyczny”, gra którą uruchamiamy w kontakcie z innymi
- „Z kim mi po drodze, a do kogo mi daleko” – znaczenie stylów komunikacyjnych w nawiązywaniu i budowaniu dobrych relacji z Klientem
- „Lew, kobra, piesek, a może żółw?” – Różne typy osobowości i sposoby komunikacji z nimi
- Techniki asertywne i odważne
- Asertywność – trening wypowiedzi asertywnych:
- Komunikat Ja
- UFO – komunikat asertywny
- FUKOZ – kształtowanie postawy odważnej
- Jak sobie radzić z emocjami
- Słowa i wyrażenia perswazyjne – techniki reagowania.