Cel szkolenia:
Poznanie i przećwiczenie przez osoby, które stanęły przed wyzwaniem pracy zdalnej:
- efektywnego prowadzenia pracy zdalnej,
- satysfakcjonującej komunikacji ze współpracownikami i szefami,
- sprawnego korzystania z pomocy informatycznych,
Szkolenie ma charakter wprowadzający.
Program szkolenia z efektywnej pracy zdalnej (on-line):
Skuteczne praktyki przygotowania się do pracy zdalnej:
- Zakres prac możliwych i niemożliwych do wykonania zdalnie,
- Charakter pracy zdalnej i związane z nią najważniejsze wyzwania, które należy przewidzieć,
- Planowanie i ustalanie z przełożonym zadań długookresowych, średniookresowych i dziennych, warunków ich wykonania i potrzebnych zasobów do ich realizacji,
- Przydatne formatki planowania, monitorowania i rozliczania zadań realizowanych zdalnie,
- Gromadzenie, zamawianie i przegląd kontrolny zasobów – z wyprzedzeniem oraz bezpośrednio przed pracą w domu.
Organizowanie miejsca pracy zdalnej w domu:
- Mini biuro w domu – organizacja przestrzeni,
- Miejsce do pracy, ergonomia pracy,
- Sprzęt, akcesoria i materiały biurowe,
- Aplikacje i systemy IT,
- Bezpieczeństwo IT, ochrona danych osobowych oraz tajemnicy firmy.
Efektywne prowadzenie pracy zdalnej:
- Rekomendowany plan i harmonogram dnia,
- Formatka planu i harmonogramu dnia oraz monitorowania i rozliczania postępów, ocena efektów,
- Konfigurowanie efektów pracy do przekazania, konstruowanie informacji towarzyszących, wysyłka.
Satysfakcjonująca komunikacja ze współpracownikami i szefami:
- Działania ułatwiające współpracę z szefem i w zespole pracującym zdalnie
- Mini-książka teleadresowa zespołu,
- Planowanie i harmonogramowanie zadań wspólnych – przykład,
- Udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej osobom współpracującym,
- Okresowe raportowanie z wykonania prac do szefa i/lub zespołu,
- Telekonferencje i spotkania robocze on-line (wskazanie podstaw do dalszego samodoskonalenia):
- Planowanie spotkań,
- Ustalenie zasad komunikacji na linii szef-podwładny oraz pomiędzy członkami zespołu,
- Podstawy skutecznej komunikacji w pracy zdanej – potrzeby nadawcy i odbiorcy, jasny komunikat na poziomie treściowym,
- Dokonywanie ustaleń i ich protokołowanie,
- Wystosowywanie klarownych zapotrzebowań i zapytań,
- Wspólne omawianie efektów prac,
- Procedura zespołowego rozwiązywania problemów.
- Sprawne korzystanie z pomocy informatycznych (wskazanie podstaw do dalszego samodoskonalenia):
- Bazowe rozwiązania umożliwiające pracę zdalną – komputer, łącze, telefon,
- Przydatne oprogramowanie bezpłatne i płatne, jego możliwości, typowy zakres zastosowania,
- Przećwiczenie / prezentacja przykładowych funkcjonalności (część z zagadnień będzie pokazywana już podczas poprzednich modułów szkolenia, inne zostaną omówione na tym etapie),
- Co warto a czego nie warto używać.
- Wypróbowywania technik wspierających automotywację i efektywność osobistą oraz wspierających zachowanie spokoju i równowagi praca-życie (wskazanie podstaw do dalszego samodoskonalenia):
- Typowe trudności w efektywnej pracy zdalnej i ich pokonywanie:
- Przeciwdziałanie dezorganizacji – priorytetyzacja zadań, uporządkowane podejście do realizacji prac,
- Eliminowanie trudności z rozpoczęciem pracy (utykania na danych i pracach wejściowych),
- Prowadzenie spraw do przodu zamiast koncentrowania się na trudnościach,
- Eliminacja nadmiernego perfekcjonizmu i długiego czasu poświęcanego na wykonanie zadań,
- Eliminacja problemu wielozadaniowości,
- Niwelowanie złodziei czasu i rozpraszaczy.
- Typowe przyczyny spadku motywacji i przeciwdziałanie mu:
- Brak kontaktu osobistego i jego zapewnianie,
- ,,Ważniejsze” działania domowe i ich przeorganizowywanie,
- Brak nadzoru a podstawy tworzenia mapy automotywacji,
- Refleksja nad osobistą i zawodową sytuacją oraz wnioski do zmian.
- Techniki zapewniające dobrą kondycję psychofizyczną i relaksacyjne:
- Dlaczego te techniki są potrzebne w sytuacji pracy zdalnej,
- Samoobserwacja jako klucz do sukcesu,
- Rytm okołodobowy i wykorzystanie jego silnych stron,
- Potrzeby fizjologiczne i ,,napędzanie organizmu”, zapewnianie odpoczynku,
- Podstawy relaksacji w stresujących sytuacjach pracy zdalnej, których nie można rozwiązać od razu,
- Równowaga praca-życie w sytuacji pracy zdalnej:
- Typowe pułapki na linii praca-życie w sytuacji pracy zdalnej,
- Plan dnia pod kontrolą,
- Koncentracja na pracy w godzinach zawodowych,
- Mniej myślenia o pracy po pracy,
- Zachowywanie dobrej kondycji:
- Znaczenie odpowiednich ubioru i higieny,
- Zapewnienie aktywności fizycznej.
- Typowe trudności w efektywnej pracy zdalnej i ich pokonywanie: