Skuteczne zarządzanie zmianą, zarówno podczas rotacji stanowiskowej, jak i przy zakończeniu współpracy z pracownikiem, jest fundamentem silnej i odpornej organizacji. Dobrze zrealizowany offboarding buduje wizerunek pracodawcy, pozwala na utrzymanie płynności operacyjnej w firmie i zatrzymanie wiedzy.
Zapraszamy na wyjątkowe szkolenie, które przybliży zarządzanie offboardingiem, zarówno ze strony technicznej, procesowej jak i komunikacyjnej. Dzięki temu spotkaniu zyskasz praktyczną wiedzę oraz narzędzia, które pozwolą Ci wprowadzić świadome, dobrze zaplanowane procesy związane z odejściami i rotacjami pracowników.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie adresowane jest do specjalistów ds. zasobów ludzkich, menedżerów, kierowników działów, wszystkich osób zaangażowanych w procesy zarządzania personelem
Cel szkolenia:
Przygotowanie uczestników szkolenia do przyjęcia roli projektanta, zarządzającego lub koordynatora/kierownik procesu offboardingu w organizacjach (niezależnie od sektora, branży czy profilu działalności) oraz osobom chcącym doskonalić kompetencje zawodowe w tym zakresie.
Korzyści ze szkolenia:
Uczestnicy po zakończeniu szkolenia będą:
wiedzieć co to jest offboarding w kontekście rozstania z pracownikiem a rotacją stanowiskową
definiować korzyści z wdrożenia procesu offboardingu, z punktu widzenia organizacji, zespołów i poszczególnych pracowników
realizować procedury administracyjno – informatyczne związane z odejściem pracownika, zgodnie z przepisami prawa
potrafili przeprowadzić rozmowę exit interview
potrafili przeprowadzić offboarding zdalny
mierzyć jakość procesów offboardingowych, a zebrane dane wykorzystywać do optymalizacji procesów zarządzania personelem
budować model kultury organizacyjnej neutralizującej skutki trudnych decyzji organizacyjnych
skutecznie komunikować i zarządzać emocjami w trakcie procesu offboardingu
Uczestnicy po szkoleniu otrzymają:
Matrycę programu offboardingowego wraz z omówieniem wariantów odejść pracowników
Standaryzowane modele rozmów przydatnych w procesie offboardingu (exit interview, feedback zadaniowy, rozmowa separująca, rozmowy rozstania, rozmowa argumentująca decyzje zespołowi)
Zestaw pytań do exit interview wraz z rekomendacjami
Pakiet materiałów do projektu offoardingowego (w tym: procedury, załączniki projektowe, formatki, checklist, grafy, ankiety i kwestionariusze ewaluacji, dokumenty obiegowe i koordynacyjne procesu)
Definicja offboardingu i jego znaczenie w „cyklu życia” pracownika w organizacji
Rola offboardingu w budowie reputacji pracodawcy – jako proces świadomego „employer brandingu”
Offboarding jako część kultury organizacyjnej
Rola offboardingu w budowaniu zaufania i otwartości w firmie
Kiedy i dlaczego warto wdrożyć proces offboardingu?
Korzyści z wdrożenia procesu offboardingu:
Dla organizacji: zmniejszenie ryzyka prawnego, zachowanie wiedzy o projektach, płynność operacyjna
Dla zespołów: zmniejszenie napięć i lęku przed przyszłością, łatwiejsze przejęcie obowiązków po odchodzącym pracowniku
Dla samego pracownika: pomoc w płynnej adaptacji do nowej sytuacji zawodowej oraz wspierające doświadczenie przy opuszczaniu organizacji/stanowiska/zespołu
Etapy procesu offboardingu
Krok 1: Planowanie offboardingu
Krok 2: Formalności związane z zakończeniem pracy
Krok 3: Przekazanie obowiązków
Krok 4: Spotkanie wyjściowe
Krok 5: Procedury administracyjno – informatyczne i zabezpieczenia
Krok 6: Zakończenie procesu i wsparcie po zakończeniu relacji
Formalizacja działań w procesie offboardingu – zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych (z podziałem na warianty offboardingu: odejście/rotacja/przesunięcie)
Mapa drogowa – harmonogram realizacji działań przez poszczególnych interesariuszy
Działania realizowane przez bezpośredniego przełożonego
Działania realizowane przez Zespół HR (aspekt płynności pracy)
Działania realizowane przez Zespół Kadrowy (aspekt formalno-prawny)
Działania realizowane przez Zespoły współpracujące (IT, administracja. magazyn. Itp.)
Ścieżka dla pracowników odchodzących dobrowolnie (rezygnacja)
Ścieżka dla pracowników odchodzących na emeryturę
Offboarding w przypadku rotacji wewnętrznych
Ścieżka dla pracowników przechodzących do innego działu lub na nowe stanowisko
Ścieżka dla pracowników w ramach rotacji czasowej (np. projektowej)
Offboarding w przypadku zakończenia projektu lub zatrudnienia
Ścieżka dla pracowników zatrudnionych na czas określony lub projekt
Ścieżka dla pracowników odchodzących z inicjatywy pracodawcy
Ścieżka dla pracowników odchodzących z inicjatywy pracodawcy (sytuacje awaryjne – zwolnienia dyscyplinarne)
Komunikacja podczas offboardingu
Zasady jasnej i transparentnej komunikacji w kontekście procesu offboardingu
Jak i kiedy informować pozostałych pracowników oraz interesariuszy zewnętrznych (Klientów, partnerów biznesowych), by zapewnić płynność pracy i komfort psychiczny obu stron
Przygotowanie zespołu HR oraz kadry menadżerskiej do zarządzania emocjami w procesie odejść
Wdrożenie outplacementu jako rozwiązanie wspierające realizacje procesu offboardingowego (wariant niskobudżetowy/ wariant komfortowy/ wariant restrukturyzacyjny)
Scenariusze rozmów offboardingowych
Rozmowa wyprzedzająca – sondująca (jakie są przesłanki odejścia pracownika)
Rozmowa rozstaniowa (w wariantach: inicjatywa pracownika, inicjatywa pracodawcy, zwolnienie dyscyplinarne)
Rozmowa offboardingowa z odchodzącym pracownikiem
(wdrożenie harmonogramu offboardingu)
Rozmowa „exit interview” (w wariancie: z przełożonym, z działem HR)
Rozmowa kalibrująca zespół w procesie offboardingu (w wariancie: odejście /rotacja/*sytuacja awaryjna rozstania)
E- firing – zwolnienia na odległość
Analiza informacji uzyskanych podczas rozmów końcowych oraz wykorzystanie ich do optymalizacji procesów zarządzania personelem
Monitorowanie i doskonalenie procesu offboardingu
Wprowadzenie narzędzi pomiaru jakości procesów offboardingu
Ryzyka związane z otwarciem procesów offboardingowych i sposoby neutralizacji
Krytyczne scenariusze offboardingu – scenariusze alternatywne do standardowych planów wyjścia
Budowanie modelu kultury organizacyjnej neutralizującej trudne skutki trudnych decyzji organizacyjnych (zwolnienia, redukcje, postoje, potrzeby ekonomiczne, sytuacje nieplanowane)
Program długofalowych działań organizacyjnych wspierających budowanie lojalności wartościowych pracowników
Prowadzący:
Ekspert obszaru – szkolenia HR. Praktyk. Mediator. Certyfikowany Trener biznesu. Menadżer z kilkunastoletnim oświadczeniem w biznesie w obszarze HR (ścieżka menadżerska, ekspercka i wdrożeniowa). Realizator projektów implementacji /optymalizacji procesów HR w organizacjach w randze Kierownika projektu, Eksperta oraz Konsultanta wiodącego. Współtwórca, wykładowca i opiekun merytoryczny studiów podyplomowych Trenerstwo i Coaching w WSZP w Warszawie. Posiada kilkuletnie doświadczenie w zarządzaniu działem personalnym w organizacji, o profilu produkcyjnym, funkcjonującej w dynamicznym otoczeniu biznesowym (restrukturyzacja, standaryzacje procesów HR/operacje, wdrożenie zmiany modelu zarządzania, systemy ewaluacji pracowniczej – bieżącej i okresowej, systemy motywacyjne/rozliczeniowe). Projektant narzędzi diagnostycznych i programów rozwojowe dla pracowników przedsiębiorstw i organizacji.
Obszar wiedzy fachowej:
Zarządzanie kapitałem pracowniczym,
Inicjowanie i koordynacja procesów HR, (w tym restrukturyzacje)
* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą
Miejsce realizacji
sala szkoleniowa w centrum Warszawy; informacja u Organizatora
Dodatkowe informacje
Cena zawiera: udział w szkoleniu stacjonarnym materiały dydaktyczne oraz dyplom w wersji papierowej lunch oraz przerwy kawowe podczas trwania szkolenia
Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.
* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą
Miejsce realizacji
on-line, Microsoft Teams (w szkoleniu można uczestniczyć poprzez przeglądarkę lub z poziomu aplikacji); instrukcja jak dołączyć do szkolenia oraz jak sprawdzić parametry techniczne dostępna jest TUTAJ
Dodatkowe informacje
Cena zawiera: dostęp do szkolenia on-line materiały dydaktyczne oraz dyplom ukończenia szkolenia w wersji elektronicznej
Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.