Masz pytanie? Skontaktuj się z nami: 22 308 03 50 | info@kompetea.pl

 

Kalendarz szkoleń otwartych

Skuteczne zarządzanie zmianą, zarówno podczas rotacji stanowiskowej, jak i przy zakończeniu współpracy z pracownikiem, jest fundamentem silnej i odpornej organizacji. Dobrze zrealizowany offboarding buduje wizerunek pracodawcy, pozwala na utrzymanie płynności operacyjnej w firmie i zatrzymanie wiedzy.

Zapraszamy na wyjątkowe szkolenie, które przybliży zarządzanie offboardingiem, zarówno ze strony technicznej, procesowej  jak i komunikacyjnej. Dzięki temu spotkaniu zyskasz praktyczną wiedzę oraz narzędzia, które pozwolą Ci wprowadzić świadome, dobrze zaplanowane procesy związane z odejściami i rotacjami pracowników.

 Adresaci szkolenia:

Szkolenie adresowane jest do specjalistów ds. zasobów ludzkich, menedżerów, kierowników działów, wszystkich osób zaangażowanych w procesy zarządzania personelem

Cel szkolenia:

Przygotowanie uczestników szkolenia do przyjęcia roli projektanta, zarządzającego lub koordynatora/kierownik procesu offboardingu w organizacjach (niezależnie od sektora, branży czy profilu działalności) oraz osobom chcącym doskonalić kompetencje zawodowe w tym zakresie.

 Korzyści ze szkolenia:

Uczestnicy po zakończeniu szkolenia będą:

  • wiedzieć co to jest offboarding w kontekście rozstania z pracownikiem a rotacją stanowiskową
  • definiować korzyści z wdrożenia procesu offboardingu, z punktu widzenia organizacji, zespołów i poszczególnych pracowników
  • realizować procedury administracyjno – informatyczne związane z odejściem pracownika, zgodnie z przepisami prawa
  • potrafili przeprowadzić rozmowę exit interview
  • potrafili przeprowadzić offboarding zdalny
  • mierzyć jakość procesów offboardingowych, a zebrane dane wykorzystywać do optymalizacji procesów zarządzania personelem
  • budować model kultury organizacyjnej neutralizującej skutki trudnych decyzji organizacyjnych
  • skutecznie komunikować i zarządzać emocjami w trakcie procesu offboardingu

Uczestnicy po szkoleniu otrzymają:

  • Matrycę programu offboardingowego wraz z omówieniem wariantów odejść pracowników
  • Standaryzowane modele rozmów przydatnych w procesie offboardingu (exit interview, feedback zadaniowy, rozmowa separująca, rozmowy rozstania, rozmowa argumentująca decyzje zespołowi)
  • Zestaw pytań do exit interview wraz z rekomendacjami
  • Pakiet materiałów do projektu offoardingowego (w tym: procedury, załączniki projektowe, formatki, checklist, grafy, ankiety i kwestionariusze ewaluacji, dokumenty obiegowe i koordynacyjne procesu)
  • Checklistę zadań leżących po stronie HR
 Metody pracy:
  • wiedza teoretyczna
  • ćwiczenia praktyczne
  • case study

W cenie szkolenia 1h konsultacji online.

Program szkolenia:
Offboarding – czym tak naprawdę jest?
  • Definicja offboardingu i jego znaczenie w „cyklu życia” pracownika w organizacji
  • Rola offboardingu w budowie reputacji pracodawcy – jako proces świadomego „employer brandingu”
  • Offboarding jako część kultury organizacyjnej
  • Rola offboardingu w budowaniu zaufania i otwartości w firmie
Kiedy i dlaczego warto wdrożyć proces offboardingu?
  • Korzyści z wdrożenia procesu offboardingu:
    • Dla organizacji: zmniejszenie ryzyka prawnego, zachowanie wiedzy o projektach, płynność operacyjna
    • Dla zespołów: zmniejszenie napięć i lęku przed przyszłością, łatwiejsze przejęcie obowiązków po odchodzącym pracowniku
    • Dla samego pracownika: pomoc w płynnej adaptacji do nowej sytuacji zawodowej oraz wspierające doświadczenie przy opuszczaniu organizacji/stanowiska/zespołu
Etapy procesu offboardingu
  • Krok 1: Planowanie offboardingu
  • Krok 2: Formalności związane z zakończeniem pracy
  • Krok 3: Przekazanie obowiązków
  • Krok 4: Spotkanie wyjściowe
  • Krok 5: Procedury administracyjno – informatyczne  i zabezpieczenia
  • Krok 6: Zakończenie procesu i wsparcie po zakończeniu relacji
Formalizacja działań w procesie offboardingu – zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych (z podziałem na warianty offboardingu: odejście/rotacja/przesunięcie)
  • Mapa drogowa – harmonogram realizacji działań przez poszczególnych interesariuszy
  • Działania realizowane przez bezpośredniego przełożonego
  • Działania realizowane przez Zespół HR (aspekt płynności pracy)
  • Działania realizowane przez Zespół Kadrowy (aspekt formalno-prawny)
  • Działania realizowane przez Zespoły współpracujące (IT, administracja. magazyn. Itp.)
Narzędzia wspierające poszczególne aktywności procesowe
  • Standaryzacja procesu offboardingu w kontekście wymagań organizacji
  • Stworzenie planu działania, poprzez określenie ciągłości pracy zespołu
  • Tworzenie procedur offboardingowych
  • Dokumentacja związana z procesem: mapa/procedura, harmonogram ścieżek, fiszki/manuale rekomendacyjne dla Interesariuszy, listy kontrolne wyjścia, dokumenty obiegowe, dokumenty zdawczo-odbiorcze, mapa wyjścia (dla pracownika/dla przełożonego)
Warianty uruchamiania ścieżek offboardingowych
  • Offboarding w przypadku odejść dobrowolnych
    • Ścieżka dla pracowników odchodzących dobrowolnie (rezygnacja)
    • Ścieżka dla pracowników odchodzących na emeryturę
  • Offboarding w przypadku rotacji wewnętrznych
    • Ścieżka dla pracowników przechodzących do innego działu lub na nowe stanowisko
    • Ścieżka dla pracowników w ramach rotacji czasowej (np. projektowej)
  • Offboarding w przypadku zakończenia projektu lub zatrudnienia
    • Ścieżka dla pracowników zatrudnionych na czas określony lub projekt
    • Ścieżka dla pracowników odchodzących z inicjatywy pracodawcy
    • Ścieżka dla pracowników odchodzących z inicjatywy pracodawcy (sytuacje awaryjne – zwolnienia dyscyplinarne)
Komunikacja podczas offboardingu
  • Zasady jasnej i transparentnej komunikacji w kontekście procesu offboardingu
  • Jak i kiedy informować pozostałych pracowników oraz interesariuszy zewnętrznych (Klientów, partnerów biznesowych), by zapewnić płynność pracy i komfort psychiczny obu stron
  • Przygotowanie zespołu HR oraz kadry menadżerskiej do zarządzania emocjami w procesie odejść
  • Wdrożenie outplacementu jako rozwiązanie wspierające realizacje procesu offboardingowego (wariant niskobudżetowy/ wariant komfortowy/ wariant restrukturyzacyjny)
Scenariusze rozmów offboardingowych
  • Rozmowa wyprzedzająca – sondująca (jakie są przesłanki odejścia pracownika)
  • Rozmowa rozstaniowa (w wariantach: inicjatywa pracownika, inicjatywa pracodawcy, zwolnienie dyscyplinarne)
  • Rozmowa separacyjna, wyjaśniająca, redukująca napięcie
  • Rozmowa offboardingowa z odchodzącym pracownikiem
    (wdrożenie harmonogramu offboardingu)
  • Rozmowa „exit interview” (w wariancie: z przełożonym, z działem HR)
  • Rozmowa kalibrująca zespół w procesie offboardingu (w wariancie: odejście /rotacja/*sytuacja awaryjna rozstania)
  • E- firing – zwolnienia na odległość
  • Analiza informacji uzyskanych podczas rozmów końcowych oraz wykorzystanie ich do optymalizacji procesów zarządzania personelem
Monitorowanie i doskonalenie procesu offboardingu
  • Wprowadzenie narzędzi pomiaru jakości procesów offboardingu
  • Ryzyka związane z otwarciem procesów offboardingowych i sposoby neutralizacji
  • Krytyczne scenariusze offboardingu – scenariusze alternatywne do standardowych planów wyjścia
  • Budowanie modelu kultury organizacyjnej neutralizującej trudne skutki trudnych decyzji organizacyjnych (zwolnienia, redukcje, postoje, potrzeby ekonomiczne, sytuacje nieplanowane)
  • Program długofalowych działań organizacyjnych wspierających budowanie lojalności wartościowych pracowników
 Prowadzący:

Ekspert obszaru – szkolenia HR. Praktyk. Mediator. Certyfikowany Trener biznesu. Menadżer z kilkunastoletnim oświadczeniem w biznesie w obszarze HR (ścieżka menadżerska, ekspercka i wdrożeniowa). Realizator projektów implementacji /optymalizacji procesów HR w organizacjach w randze Kierownika projektu, Eksperta oraz Konsultanta wiodącego. Współtwórca, wykładowca i opiekun merytoryczny studiów podyplomowych Trenerstwo i Coaching w WSZP w Warszawie. Posiada kilkuletnie doświadczenie w zarządzaniu działem personalnym w organizacji, o profilu produkcyjnym, funkcjonującej w dynamicznym otoczeniu biznesowym (restrukturyzacja, standaryzacje procesów HR/operacje, wdrożenie zmiany modelu zarządzania, systemy ewaluacji pracowniczej – bieżącej i okresowej, systemy motywacyjne/rozliczeniowe). Projektant narzędzi diagnostycznych i programów rozwojowe dla pracowników przedsiębiorstw i organizacji.

Obszar wiedzy fachowej:

  • Zarządzanie kapitałem pracowniczym,
  • Inicjowanie i koordynacja procesów HR, (w tym restrukturyzacje)
  • Interwencyjny HR (mediacje, negocjacje pracownicze, rezyliencja)
  • Onboarding, projektowanie programów adaptacyjnych, standaryzacja procesu i narzędzi, wdrożenia
  • Projektowanie i realizacja projektów rozwojowych dla pracowników
  • Ewaluacje skuteczności działań rozwojowych w organizacjach
  • Zmiany organizacyjne i zarządzanie zmianą (w tym restrukturyzacje)
  • Standaryzacja procesów i działań organizacyjnych HR, projektowanie, testy, wdrożenia dedykowanych narzędzi diagnostycznych

Certyfikaty:

  • Trenera rozwoju umiejętności coachingowych, metod i technik pracy rozwojowej
  • Szkoła Trenerów i Doradców Biznesu
  • Management Trainers School MATRIK
  • Szkoła Tutorów Akademickich Collegium Wratislaviense
  • Mediatora w postępowaniu z prawa pracy i mediacji w organizacji
  • Mediatora w postępowaniu cywilnym i gospodarczym
Informacje organizacyjne:

Harmonogram

1 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 10:00
Przerwa obiadowa 13:00 – 13:40
Zakończenie szkolenia 17:00

2 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 08:00
Przerwa obiadowa 12:30 – 13:10
Zakończenie szkolenia 16:00

* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą

Miejsce realizacji

sala szkoleniowa w centrum Warszawy; informacja u Organizatora

Dodatkowe informacje

Cena zawiera: udział w szkoleniu stacjonarnym materiały dydaktyczne oraz dyplom w wersji papierowej lunch oraz przerwy kawowe podczas trwania szkolenia

Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.

Harmonogram

1 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 09:00
Przerwa obiadowa 12:30 – 13:10
Zakończenie szkolenia 16:00

2 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 09:00
Przerwa obiadowa 12:30 – 13:10
Zakończenie szkolenia 16:00

* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą

Miejsce realizacji

on-line, Microsoft Teams (w szkoleniu można uczestniczyć poprzez przeglądarkę lub z poziomu aplikacji); instrukcja jak dołączyć do szkolenia oraz jak sprawdzić parametry techniczne dostępna jest TUTAJ

Dodatkowe informacje

Cena zawiera: dostęp do szkolenia on-line materiały dydaktyczne oraz dyplom ukończenia szkolenia w wersji elektronicznej

Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.

Kompetea all rights reserved

Offboarding i rotacja stanowiskowa - praktyki dla nowoczesnej organizacji
10-11.03.2025 Warszawa, 08-09.04.2025 Katowice, 05-06.06.2025 Warszawa
1890 zł + 23% VAT/ osoba
1590 zł + 23% VAT/ osoba
24-25.02.2025 on-line, 10-11.04.2025 on-line