Masz pytanie? Skontaktuj się z nami: 22 308 03 50 info@kompetea.pl

W czasie dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych wyzwaniem dla działów HR jest przyciągnięcie i zatrzymanie właściwego pracownika dysponującego potencjałem odpowiednim dla potrzeb realizacji zadań wynikających z treści zadań stanowiska pracy i jego roli zespołowej w organizacji. Większość przeprowadzonych badań empirycznych wskazuje, że właściwie zaprojektowany i przeprowadzony proces adaptacji pracownika daje organizacji wymierne korzyści i pozwala skutecznie zarządzać pracownikami, zmniejsza koszty czasu przystosowania do pełni zadań oraz utrzymania wysokiej jakości kapitału ludzkiego.

 Adresaci szkolenia:

Szkolenie adresowane jest do osób które obecnie lub w przyszłości będą odpowiedzialne za projektowanie, optymalizację i/lub koordynację procesu adaptacji pracowników w organizacjach. Szczególnie polecane osobą pełniącym funkcję personalną lub zarządczą w organizacjach.

Cel szkolenia:

Przygotowanie uczestników szkolenia do przyjęcia roli projektanta, zarządzającego oraz koordynatora procesu adaptacji pracowniczej w organizacjach (niezależnie od jej wielkości, profilu, sektora czy branży) oraz doskonalenie umiejętności własnych w tym zakresie.

 Korzyści ze szkolenia:

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą umieli:
✓ Samodzielnie zaprojektować proces adaptacji pracowników w organizacji
✓ Opracować program adaptacji wraz z dokumentacją adekwatną do potrzeb organizacji
✓ Dokonać wyboru modelu adaptacji w kontekście potrzeb organizacyjnych
✓ Przeprowadzić rozmowę powitalną oraz rozmowę podsumowującą (w różnych wariantach)
✓ Wybrać właściwą ścieżkę wdrożenia w oparciu o diagnozę potencjału Pracownika
✓ Koordynować przebieg procesu adaptacji i niezwłocznie reagować na odchylenia
✓ Zdefiniować korzyści z procesu onboardingu i zaprezentować je w argumentacji podsumowującej proces
✓ Określić wskaźniki pomiaru efektywności procesu adaptacji
✓ Doskonalić oraz optymalizować proces adaptacji w zależności od wymagań środowiska wdrożenia
✓ Zbudować profesjonalny wizerunek eksperta procesu adaptacji w oparciu o doświadczenia i obserwacje własne oraz wiedzę i umiejętności nabyte podczas warsztatu

 Metody pracy:

Szkolenie ma charakter warsztatowy, nakierowane będzie na transfer wiedzy i praktycznych umiejętności uczestników. Wykorzystane formy pracy z grupą:

  • Mini wykłady
  • Prezentacje i instruktaże narzędziowe
  • Ćwiczenia indywidualne / grupowe
  • Analiza studiów przypadków
  • Rozwiązywanie zagadnień problemowych
  • Praca warsztatowa
  • Analiza dobrych praktyk

Prowadząca dostarczy użytecznych wzorów dokumentów i procedur postępowania do zastosowania przez uczestników w późniejszej praktyce zawodowe.

Program szkolenia:

1. Znaczenie procesu adaptacji pracowników w procesie Zarządzania Zasobami Ludzkimi
2. Onboarding jako kluczowy element wpływu na ilościowy proces kształtowania Kapitału Ludzkiego w organizacjach
3. Zestaw koncepcji pojęciowych stosowanych w procesie adaptacji pracowników

▪ Ujęcie biologiczne
▪ Ujęcie psychologiczne
▪ Ujęcie funkcjonalne (prawne, organizacyjne)
▪ Ujęcie płynności procesowej
▪ Ujęcie ekonomiczne

4. Perspektywy procesu adaptacji pracowników wynikające z różnych poziomów w strukturze organizacyjnej
5. Środowisko pracy –metody identyfikacji gotowości na przyjęcie nowego pracownika
6. Symulacje wdrożeń onbordingowych stosowane w różnych etapach kultury organizacyjnej zgodnie z modelem Camerona i Quinna
7. Adaptacja pracowników a aktualny model biznesowy organizacji
8. Założenia programów „onboardingowych” w kształtowaniu wizerunku Pracodawcy

▪ Pracodawca pierwszego wyboru / kolejnego wyboru
▪ Lider rynkowy / Ogon rynkowy
▪ Solidny partner w budowaniu portfolio / „Przystanek na drodze kariery”
▪ „Uniwersytet rynku pracy”/ dostawca know-how
▪ Wartościowe miejsce pracy z którym się wiążę na lata

9. Proces adaptacji społeczno – zawodowej pracownika obejmującego nowe stanowisko pracy
10. Elementy składowe procesu adaptacji w odniesieniu do treści pracy

▪ Cel stanowiska (uzasadnienie merytoryczne i ekonomiczne)
▪ Wymagania stanowiskowe (okres próbny / okres pełnej aktywizacji)
▪ Zadania stanowiska (kontekst ilościowy i jakościowy)
▪ Uprawnienia stanowiskowe (początkowe i w pełnej wydajności stanowiska pracy)
▪ Odpowiedzialność stanowiskowa
▪ Opis stanowiska pracy a rzeczywisty zakres obowiązków
▪ Wskaźniki i pomiar procesu wdrożenia pracownika w treść pracy (w czasie, w ilości obejmowanych zadań, w efektywności wymiarowanej/ niewymiarowanej)
▪ Priorytetyzacja w przekazywaniu zadań stanowiskowych i obejmowaniu treści pracy
▪ Przegląd podstawowych informacji niezbędnych do prawidłowego wdrożenia pracownika

11. Podmioty wspierające proces adaptacji w odniesieniu do relacji międzyludzkich

▪ Rola trenera
▪ Rola Instruktora
▪ Rola mentora
▪ Rola coacha*
▪ Rola facylitatora*

12. Struktura i sposób modelowania podmiotów wspierających proces adaptacji

▪ Rola i zadania opiekuna (bezpośredniego i pośredniego wspierającego)
▪ Rola i zadania koordynatora procesu adaptacji
▪ Specjalizacja wsparcia (zespół/ HR/ dedykowany HRBP)
▪ Ewaluacja ilościowa i jakościowa procesu wsparcia bezpośredniego i pośredniego procesu adaptacji

13. Determinanty psychologiczne wpływające na proces (zwolnienia i przesunięcia wewnątrzorganizacyjne, powrót do pracy, pierwsza praca, fuzje i przejęcia, awans wewnątrzorganizacyjny, reorganizacje)
14. Onboarding a moment cyklu ścieżki kariery pracownika zgodnie z modelem perspektywy egzystencjalnej etapów kariery
15. Ryzyka psychospołeczne, wyzwania i bariery we wdrożeniach pracowników w procesach adaptacji
16. Standaryzowane programy adaptacji (stagnacyjne/rozwojowe/efektywnościowe)

▪ Formalizowane programy adaptacji
▪ Spontaniczne programy adaptacji
▪ Alternatywne sposoby adaptacji pracowników

17. Etapy procesu adaptacji pracowniczej

▪ Zakres działań przed przyjęciem pracownika
▪ Zakres działań po przyjęciu pracownika
▪ Zakres działań w trakcie okresu adaptacji (harmonogramowanie)
▪ Zakres działań na koniec procesu adaptacji
▪ Podsumowanie procesu, agregacja i archiwizacja danych i informacji z procesu

18. Procedura adaptacji nowego pracownika w organizacji (tryb, role, modele, obszary informacyjne, ewaluacja, horyzont czasowy)
19. Procesy onbordingu wielostanowiskowego/ grupowego/ sezonowego
20. Zarządzanie procesem adaptacji pracowników – projektowanie modelu, centra odpowiedzialności (budżetowanie, odchylenia, ewaluacja, ROI, zarządzanie wiedzą, wskaźniki utrzymania, KPI)
21. Profesjonalizacja roli działu HR w projektowaniu i wdrożeniu procesu adaptacji pracowników (specjalizacja a generalizacja funkcji personalnej)

▪ Partnerstwo działu HR z biznesem i realizacją celów strategicznych
▪ Doskonalenie procesu i dostosowanie narzędzi do wymagań i potrzeb organizacji

22. Narzędzia przydatne w procesie adaptacji:

▪ Procedura adaptacji (zarządzenie, procedura)
▪ List powitalny, mail powitalny
▪ Ankieta wprowadzająca, ankieta kończąca
▪ Kwestionariusz satysfakcji Kandydata
▪ Kwestionariusz satysfakcji Opiekuna
▪ Mapa drogowa procesu adaptacji
▪ Tablica informacyjna o firmie
▪ Dokument obiegowy „obiegówka”, lista kontrolna pierwszego dnia
▪ Materiał powitalny „Witaj w firmie” + dystrybucja i propozycje wykorzystania z materiału
▪ Materiał informacyjny dla Kandydata (w zakresie zasad funkcjonowania w organizacji, stanowiska pracy)
▪ Ankieta satysfakcji z procesu adaptacji, karta rozmowy kontrolnej
▪ Raport „exit interview”, raport analizy czynników krytycznych
▪ Zestaw powitalny* dla nowego pracownika
▪ Materiał stały/ aktualizowany
▪ Zasady poufności wykorzystania materiału

23. Korzyści z właściwej adaptacji i wpływ na optymalizację procesów organizacyjnych

▪ Ocena przydatności nowych pracowników jako źródła nowej wiedzy w firmie
▪ Kluczowe czynniki sukcesu wprowadzenia standaryzacji modelu onboardingu

24. IT w służbie procesu adaptacji pracowników (programy onboardingowe, ERP/ CRM, programy własne dedykowane)
25. Perspektywy wdrożeń w organizacjach (wielkość organizacji, model biznesowy, wielkość budżetu, potencjał zespołu)

Informacje organizacyjne:

Harmonogram godzinowy:

I dzień

Rejestracja uczestników: 08:45
Rozpoczęcie szkolenia 09:00
Przerwa obiadowa 13:00
Zakończenie szkolenia 17:00

II dzień

Rozpoczęcie szkolenia 08:00
Przerwa obiadowa 12:00
Zakończenie szkolenia 16:00

* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą

Miejsce realizacji szkolenia: Golden Floor Tower (ul. Chłodna 51, Warszawa) SPRAWDŹ


Cena zawiera: uczestnictwo w programie, materiały dydaktyczne, wyposażoną salę szkoleniową, przerwy kawowe oraz obiad dla uczestnika, pomoc przy rezerwacji noclegu

Cena nie zawiera: kosztów dojazdu uczestnika na miejsce szkolenia i zakwaterowania


Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU


Pobierz program szkolenia

Opinie Uczestników o szkoleniu:

„(…) wspaniałe, bogate i na wysokim poziomie szkolenie. Jesteśmy bardzo zadowolone z zakresu i sposobu przekazywania informacji.” (Główny specjalista ds. szkoleń, Uniwerystet Warszawski)


„Poruszane zagadnienia były bardzo dokładnie omówione. Trenerka była bardzo uprzejma i wyczerpująco odpowiadała na wszystkie pytania, elastycznie podeszła do wcześniej zaplanowanego planu szkolenia i skupiła się na naszych potrzebach. Będę rekomendować Państwa szkolenia.” (Administrator, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju)


„Pani Ela prowadziła szkolenie w sposób bardzo przystępny i ciekawy. Przedstawiła dużo rozwiązań, które można bez problemu wprowadzić. Zarówno treść szkolenia, jak i program były tak modyfikowane aby dostosować się jak najlepiej do naszych potrzeb. Wielkim plusem była duża ilość wiedzy praktycznej. Szkolenie inspiruje do wprowadzenia pozytywnych zmian w organizacji, i z całą pewnością mogę je polecić.” (specjalista, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii)


„Szkolenie bardzo dobre pod względem merytorycznym i praktycznym. Wiele przykładów z życia. Przejrzysty sposób przekazywania wiedzy. Mała grupa skłaniała do częstych dyskusji i wymiany doświadczeń. Prowadząca otwarta na sugestie i prośby uczestników.” (Starszy spec. ds personalnych, Daicel Safety Systems Europe Sp. z o.o. )

Kompetea all rights reserved

Onboarding – program adaptacji pracowniczej
27-28.08.2019 Warszawa, 26-27.09.2019 Wrocław, 18-19.11.2019 Warszawa
1450 zł + 23% VAT/ osoba