Masz pytanie? Skontaktuj się z nami: 22 308 03 50 info@kompetea.pl

Szkolenie ma na celu przybliżenie tematyki zarządzania konfliktem, sporów i kryzysów relacyjnych w zespołach pracowniczych. Jego zadaniem jest przeprowadzenie uczestników przez modele psychologicznych mechanizmów omawianych zjawisk i sytuacji, które towarzyszą dynamice sytuacji konfliktowych do praktycznego ćwiczenia i nabycia wiedzy, umiejętności w zakresie diagnozowania sytuacji konfliktowych oraz gotowości efektywnego zarządzania konfliktami w środowisku zawodowym.

Założeniem warsztatu jest zbudowanie osobistego portfolio kompetencyjnego dla każdego uczestnika i przygotował go do przyjęcia roli mediatora, rozjemcy sporów, zarządzającego  w organizacji – niezależnie od jej wielkości, profilu, sektora czy branży

Warsztat prowadzony jest przez certyfikowanego mediatora w postępowaniu z prawa pracy i mediacji w organizacji.

 Adresaci szkolenia:

Szkolenie adresowane jest do osób, które obecnie lub w przyszłości będą odpowiedzialne za zarzadzanie pracownikami, współpracownikami, projektami, grupami eksperckimi. Szczególnie polecane osobom pełniącym funkcję personalną lub zarządczą w zespołach, projektach i organizacjach

 Korzyści ze szkolenia:

UMIEJĘTNOŚCI

Po szkoleniu uczestnicy będą umieli:

  • Samodzielnie podjąć interwencję w sytuacji sporu lub konfliktu w zespole
  • Wybrać właściwa ścieżkę postępowania w analizowaniu przyczyn zachowań konfliktowych współpracowników
  • Samodzielnie podjąć inicjatywę neutralizacji budującego się lub trwającego konfliktu w zespole i/lub organizacji
  • Przeprowadzić proces mediacyjny w środowisku pracy
  • Odpowiednio zareagować na kryzys odpowiedzialności w zespole i wybrać rozwiązanie
  • Doskonalić umiejętności menadżerskie w oparciu o praktykę metodologii zarządzania konfliktami

NARZĘDZIA

  • STANDARYZOWANA DOKUMENTACJA – modele rozmów, ścieżek postepowania, wehikułów działań mediacyjnych, rekomendacji działań neutralizujących konflikty  przydatnych w praktyce menadżerskiej
  • Pakiet materiałów, dobrych praktyk i rekomendacji literatury, artykułów branżowych, narzędzi psychometrycznych
  • Praca z narzędziem diagnostycznym TKI diagnozujących strategię postępowania w sytuacji konfliktowej wraz z rekomendacjami rozwojowymi dla każdego uczestnika

BONUS

Uczestnicy szkolenia mają możliwość skorzystać ze ZDALNEJ KONSULTACJI POSZKOLENIOWEJ z Trenerem, w wymiarze do 2 h, z obszaru zagadnień podejmowanych na szkoleniu.

 Metody pracy:

Szkolenie ma charakter warsztatowy, ukierunkowane jest na przekazanie wiedzy i praktycznych umiejętności uczestników. Prowadząca dostarczy użytecznych modeli, wskazówek, dokumentów i rekomendacji do zastosowania przez uczestników w późniejszej praktyce zawodowej.

  • Mini wykłady, pigułki wiedzy
  • Gry szkoleniowe – Dylemat więźnia, Wybór eliminacyjny
  • Prezentacje i instruktaże narzędziowe
  • Ćwiczenia indywidualne i grupowe
  • Analiza studiów przypadków i praktyk własnych uczestników
  • Rozwiązywanie zagadnień problemowych
  • Instruktaże aktywizujące
  • Analiza dobrych praktyk (modeli teoretycznych i rozwiązań rynnowych)
Program szkolenia:

KONFLIKTY, SPORY, SYTUACJE PROBLEMOWE W ŚRODOWISKU ZAWODOWYM

  1. Przyczyny, źródła i definicje przedstawionych zjawisk w organizacjach
  2. Uwarunkowanie zachowań kontrproduktywnych pracowników zaangażowanych w konflikty
  3. Typy konfliktów wielowymiarowych na poziomie systemowej organizacji
  4. Sytuacyjne wyznaczniki stylów postepowania w konfliktach
    • Komunikacja interpersonalna
    • Związek między zaufaniem a funkcjonowaniem rzeczywistych zespołów
    • Nagrody i kary dla każdego z interesariuszy wynikające z rozwiązania sytuacji
    • Przynależność grupowa (rzeczywista i deklarowana) oraz jej wpływ na efektywność rozwiązania
  5. Źródła konfliktów w organizacjach
  6. Metody organizacyjne zapobiegania konfliktom – kluczowe aspekty oddziaływania na ludzi i/lub na struktury
  7. Pozytywne i negatywne aspekty konfliktu w ujęciu funkcjonalności organizacyjnej
  8. Taksonomia strat w sytuacjach generowania konfliktów
  9. Produktywne rozwiązywanie konfliktów (poziom skutecznego diagnozowania, neutralizowania i/lub zarządzania konfliktem lub sytuacją trudną w aspekcie personalnym)

 PODSTAWY PSYCHOLOGII KONFLIKTU JAKO ŚCIEŻKA ROZWOJU KOMPETENCJI MENADŻERA

  1. Kluczowe zagadnienia psychologii konfliktu, mające wpływ na wybór ścieżki postępowania w konflikcie
    • Indywidualne wyznaczniki stylów postępowania
    • Maksymalizacja interesów własnych i cudzych
    • Orientacje społeczne i osadzenie osobiste w konflikcie
    • Postawa wobec konfliktu
    • Pojęcie „wielkiej piątka cech osobowości” i korelacje z perspektywą działania członków zespołu
  2. Proces grupowy w zespole – rekomendacje aktywności menadżerskiej, analiza i neutralizacja zagrożeń w warunkach środowiska zawodowego
    • Zależność
    • Różnicowanie
    • Kryzys odpowiedzialności
    • Bunt jednostki/grupy
    • Współpraca/ energia synergii rozwiązań
    • Samodzielność stanowiskowa, świadomość celu i odpowiedzialność za zadania i wyniki pracy
  3. Zarządzanie aktywnością uczestników procesu grupowego w sytuacji zagrożenia konfliktem
  4. Charakterystyka mechanizmów prewencji i eskalacji w kierowaniu konfliktem
  5. Bezpośrednie i pośrednie skutki zachowań prewencyjnych i eskalacyjnych

WARSZTAT PRACY MENADŻERA W SKUTECZNYM KOMUNIKOWANIU SIĘ W SPORACH PRACOWNICZYCH

  1. Przegląd metod zarzadzania konfliktem w odniesieniu do efektywności rozwiązań
    • Sposoby stymulowania konfliktu
    • Metody tłumienia i ograniczania konfliktu
    • Techniki specyficzne rozwiazywania konfliktów (TKI)
    • Nowoczesne metody zarządzania konfliktem
  2. Matryca kierowania sytuacją konfliktową (podział sytuacyjny z uwzględnieniem mapy drogowej efektywnego  wyjścia)
  3. Podstawowe znaki rozpoznawcze nasilającego się konfliktu w zespole
  4. Intuicyjne sposoby postępowania członków zespołu z radzenia sobie z konfliktami w zespole
  5. Rola szefa zespołu w konflikcie (wykorzystanie autorytetu formalnego i nieformalnego) w rozwiązaniu efektywnego przejścia przez konflikt
  6. Trzecia strona czyli umiejętność odnalezienia się w nowej roli interwencyjnej dla sytuacji
  7. Cechy charakterystyczne „toksycznych zachowań” pracowników i sposoby szybkiej diagnostyki behawioralnej
  8. Trudności w praktyce menadżera i sposoby ich neutralizacji
  9. Opór wobec szefa – kiedy pracownicy mają kłopot z akceptacją Szefa w roli interwencyjnej
    • Formy oporu w pracy zespołowej – jak skutecznie przeciwdziałać buntom i atakom wobec nowego przełożonego
    • Dysfunkcje zespołowe utrudniające realizacje celów
  10. Typologia trudnych współpracowników i sposoby neutralizacji działań kontr produktywnych
    • Dysfunkcyjne postawy pracowników
    • Kontr produktywne zachowania i ich wpływ na pozostałych członków zespołu
    • Narzędzia i techniki stosowane w rozwoju trudnych jednostek w zespole
  11. Model elastycznego zarządzania konfliktem – papierek lakmusowy w bieżącym zarzadzaniu kapitałem pracowniczym
  12. Pomiar stylów i diagnostyka kontekstowa autodiagnozy w sytuacji konfliktowej
    • KONTEKSTOWY TEST NA WYBÓR STRATEGII REAGOWANIA W KONFLIKCIE (TKI)
    • KWESTIONARIUSZ STYLÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTU (KSRK)
  13. Postawy interesariuszy sytuacji konfliktowej i warianty rozwiązań
    • postawa pasywna (kierunek rozstrzygnięcie)
    • postawa aktywna (kierunek rozwiązanie)
    • Model NVC w komunikowaniu się w przestrzeni zawodowej
  14. Techniki radzenia sobie z konfliktami w zespołach
    • Technika 7 STEPS
    • Metoda POOCO
    • Techniki działania w rozwiązywaniu konfliktów
    • Sposoby działania w rozstrzyganiu sporów
  15. Stosowane techniki komunikacyjne przydatne w praktyce menadżerskiej w rozwiązywaniu sporów i trudnych sytuacji
    • Model pytań Haynes ‘a
    • Klaryfikacja
    • Podsumowanie
    • Przeformułowanie celu/problemu
    • Dowartościowanie interesariuszy
    • Moderowana burza mózgów kierunkująca rozwiązania partycypacyjne
    • Parafraza oczekiwań/komunikatów/potrzeb
    • Konkretyzowanie komunikatów/zarzutów/rozwiązań

KONFLIKTY INTERPERSONALNE W ZESPOŁACH PRACOWNICZYCH

  1. Funkcje konfliktów w organizacjach czyli dlaczego powstają i się utrzymują?
  2. Analiza konfliktów – przegląd aspektów do ustalenia stanowiska wyjściowego
  3. Interakcje konfliktowe pomiędzy jednostkami/grupami
    • Przyczyny sytuacji konfliktowych w organizacjach
    • Przegląd modeli zachowań : od „barykady” do „mostów zamiast murów”
    • Partycypacja w odpowiedzialności za kreację sytuacji konfliktowej
  4. Etapy konfliktu – rekomendacje zarządzania sytuacyjnego dynamiką sporu
    • Niezgodność/ spór
    • Rozpoznanie i personalizacja
    • Strategia postępowania interesariuszy
    • Eskalacja
    • Rezultat i konsekwencje dla interesariuszy
    • Profilaktyka konfliktów
  5. Koło konfliktu – Christopher Moore – model podziału rodzajowego konfliktów
    • Konflikt danych
    • Konflikt strukturalny
    • Konflikt relacji
    • Konflikt interesów
    • Konflikt wartości
  6. Wzorce relacji pomiędzy pracownikami w środowisku zawodowym wpływające na możliwości działania w sytuacji konfliktowej
  7. Trudności w zarzadzaniu relacjami z członkami zespołu (także otoczeniem relacyjnym zespołu)
  8. Trudności w relacjach profesjonalnych oraz sposoby neutralizacji zachowań niepożądanych w środowisku pracy
    • Trudny Klient/ Współpracownik
    • Manipulacja
    • Nadużycie władzy/pozycji/stanowiska
    • Klient/współpracownik odrzucający pomoc
    • Klient/ współpracownik autodestruktywny i zaprzeczający
  9. Sposoby radzenia sobie z trudnymi relacjami profesjonalnymi
    • Granice interwencji i odpowiedzialności profesjonalisty
    • Gry w relacjach profesjonalnych
    • Umiejętne sposoby rozładowywania sytuacji potencjalnie groźnych

ZASADY I SPOSOBY POSTĘPOWANIA W SYTUACJI INGEROWANIA W KONFLIKT WSPÓŁPRACOWNIKÓW

  1. Profesjonalizacja roli aktywnej członka zespołu wsparcia w obszarze zarządzania konfliktami
  2. Zarządzanie stresem spowodowanym konfliktami w środowisku pracy
  3. Rola szefa zespołu w konflikcie (wykorzystanie autorytetu formalnego i nieformalnego) w rozwiązaniu efektywnego przejścia przez konflikt
  4. Mediacje jako sposób przeciwdziałania eskalacji konfliktów destrukcyjnych
  5. Etapy procesu mediacji (wariant mediacji wewnętrznych w miejscu pracy) – symulacja sytuacji konfliktowej wraz z rekomendacjami rozwiązań (w wariantach behawioralnych uczestników)
    • zaproszenie stron do mediacji
    • budowanie wzajemnego zaufania podmiotów procesu
    • definiowanie kwestii stanowisk i interesów
    • docieranie do rzeczywistych potrzeb i formułowanie stanowisk
    • poszukiwanie rozwiązań
    • wybór najlepszego rozwiązania dla stron
    • tworzenie ugody mediacyjnej
    • postępowanie po procesie mediacyjnym
    • powrót do rzeczywistości zawodowej

DOBRE PRAKTYKI ORAZ PRZYKŁADY WDROŻEŃ NARZĘDZI, DOKUMENTÓW WSPIERAJĄCYCH KONSTRUKTYWNE SPOSOBY PRZECHODZENIA PRZEZ SPORY I KONFLIKTY

Prowadzący:

trener Kompetea Elżbieta Sucharska

Ekspert obszaru. Mediator. Certyfikowany Trener biznesu. Menadżer z kilkunastoletnim oświadczeniem w biznesie (ścieżka menadżerska, ekspercka i wdrożeniowa). Współtwórca, wykładowca i opiekun merytoryczny studiów podyplomowych Trenerstwo i Coaching w WSZP w Warszawie. Projektant narzędzi diagnostycznych i programów rozwojowe dla pracowników przedsiębiorstw i organizacji.

Certyfikaty:

  • Trenera rozwoju umiejętności coachingowych, metod i technik pracy rozwojowej
  • Szkoła Trenerów i Doradców Biznesu
  • Management Trainers School MATRIK
  • Szkoła Tutorów Akademickich Collegium Wratislaviense
  • Mediatora w postępowaniu z prawa pracy i mediacji w organizacji
  • Mediatora w postępowaniu cywilnym i gospodarczym
Informacje organizacyjne:

Harmonogram

1 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 09:00
Przerwa obiadowa 13:00 – 13:40
Zakończenie szkolenia 17:00

2 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 08:00
Przerwa obiadowa 12:30 – 13:10
Zakończenie szkolenia 16:00

* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą

Miejsce realizacji

sala szkoleniowa w centrum Warszawy; informacja u Organizatora

Dodatkowe informacje

Cena zawiera: udział w szkoleniu stacjonarnym materiały dydaktyczne oraz dyplom w wersji papierowej lunch oraz przerwy kawowe podczas trwania szkolenia

Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.

Harmonogram

1 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 09:00
Przerwa obiadowa 12:30 – 13:10
Zakończenie szkolenia 16:00

2 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 09:00
Przerwa obiadowa 12:30 – 13:10
Zakończenie szkolenia 16:00

* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą

Miejsce realizacji

on-line, Microsoft Teams (w szkoleniu można uczestniczyć poprzez przeglądarkę lub z poziomu aplikacji); instrukcja jak dołączyć do szkolenia oraz jak sprawdzić parametry techniczne dostępna jest TUTAJ

Dodatkowe informacje

Cena zawiera: dostęp do szkolenia on-line materiały dydaktyczne oraz dyplom ukończenia szkolenia w wersji elektronicznej

Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.

Kompetea all rights reserved

Rozwiązywanie sporów, konfliktów i trudnych sytuacji w praktyce menadżera
01-02.02.2024 Warszawa, 25-26.03.2024 Warszawa, 27-28.05.2024 Warszawa
1650 zł + 23% VAT/ osoba
1450 zł + 23% VAT/ osoba