Masz pytanie? Skontaktuj się z nami: 22 308 03 50 info@kompetea.pl

Szkolenie ma na celu przybliżenie tematyki zarządzania konfliktem, sporów i kryzysów relacyjnych w zespołach pracowniczych. Jego zadaniem jest przeprowadzenie uczestników przez modele psychologicznych mechanizmów omawianych zjawisk i sytuacji, które towarzyszą dynamice sytuacji konfliktowych do praktycznego ćwiczenia i nabycia wiedzy, umiejętności w zakresie diagnozowania sytuacji konfliktowych oraz gotowości efektywnego zarządzania konfliktami w środowisku zawodowym.

Założeniem warsztatu jest zbudowanie osobistego portfolio kompetencyjnego dla każdego uczestnika i przygotował go do przyjęcia roli mediatora, rozjemcy sporów, zarządzającego  w organizacji – niezależnie od jej wielkości, profilu, sektora czy branży

Warsztat prowadzony jest przez certyfikowanego mediatora w postępowaniu z prawa pracy i mediacji w organizacji.

 Adresaci szkolenia:

Szkolenie adresowane jest do osób, które obecnie lub w przyszłości będą odpowiedzialne za zarzadzanie pracownikami, współpracownikami, projektami, grupami eksperckimi. Szczególnie polecane osobom pełniącym funkcję personalną lub zarządczą w zespołach, projektach i organizacjach

 Korzyści ze szkolenia:

UMIEJĘTNOŚCI

Po szkoleniu uczestnicy będą umieli:

  • Samodzielnie podjąć interwencję w sytuacji sporu lub konfliktu w zespole
  • Wybrać właściwa ścieżkę postępowania w analizowaniu przyczyn zachowań konfliktowych współpracowników
  • Samodzielnie podjąć inicjatywę neutralizacji budującego się lub trwającego konfliktu w zespole i/lub organizacji
  • Przeprowadzić proces mediacyjny w środowisku pracy
  • Odpowiednio zareagować na kryzys odpowiedzialności w zespole i wybrać rozwiązanie
  • Doskonalić umiejętności menadżerskie w oparciu o praktykę metodologii zarządzania konfliktami

NARZĘDZIA

  • STANDARYZOWANA DOKUMENTACJA – modele rozmów, ścieżek postepowania, wehikułów działań mediacyjnych, rekomendacji działań neutralizujących konflikty  przydatnych w praktyce menadżerskiej
  • Pakiet materiałów, dobrych praktyk i rekomendacji literatury, artykułów branżowych, narzędzi psychometrycznych
  • Praca z narzędziem diagnostycznym TKI diagnozujących strategię postępowania w sytuacji konfliktowej wraz z rekomendacjami rozwojowymi dla każdego uczestnika

BONUS

Uczestnicy szkolenia mają możliwość skorzystać ze ZDALNEJ KONSULTACJI POSZKOLENIOWEJ z Trenerem, w wymiarze do 2 h, z obszaru zagadnień podejmowanych na szkoleniu.

 Metody pracy:

Szkolenie ma charakter warsztatowy, ukierunkowane jest na przekazanie wiedzy i praktycznych umiejętności uczestników. Prowadząca dostarczy użytecznych modeli, wskazówek, dokumentów i rekomendacji do zastosowania przez uczestników w późniejszej praktyce zawodowej.

  • Mini wykłady, pigułki wiedzy
  • Gry szkoleniowe – Dylemat więźnia, Wybór eliminacyjny
  • Prezentacje i instruktaże narzędziowe
  • Ćwiczenia indywidualne i grupowe
  • Analiza studiów przypadków i praktyk własnych uczestników
  • Rozwiązywanie zagadnień problemowych
  • Instruktaże aktywizujące
  • Analiza dobrych praktyk (modeli teoretycznych i rozwiązań rynnowych)
Program szkolenia:

Moduł 1 Wprowadzenie do Konfliktów w Zespole

  1. Dlaczego powstają konflikty i spory w zespołach? Dlaczego się utrzymują?
  2. Przejawy konfliktów w miejscu pracy – aktywne i pasywne przejawy zachowań kontr produktywnych i jak sobie z tym poradzić?
  3. Po co nam konflikt? Konstruktywna i de-konstruktywna rola konfliktu

Moduł 2 Natura konfliktu czyli wykorzystanie mechanizmów psychologicznych w zarządzaniu konfliktami

  1. Toolbox metodyczny w pigułce – metodyka działań w sytuacjach spornych
    • FAZY KONFLIKTU – jak przewidywać zmiany konfliktu w czasie
    • ETAPY ROZWOJU KONFLIKTU – jak sterować dynamika sytuacji konfliktowej
    • KOŁO KONFLIKTÓW MOORE’A – jak diagnozować źródła konfliktu i dobrać skuteczny sposób ich rozwiązywania
    • CYKL KONFLIKTU – postawy uczestników zespołu sytuacji wobec sytuacji konfliktowej
    • „ZAPALNIKI” KONFLIKTU – jak rozpoznać mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za eskalację
  1. Alternatywne metody rozwiązywania sporów (ADR) – uzasadnienie do zastosowania konkretnej metody w odniesieniu do korzyści i ograniczeń zastosowania w sytuacji sporu/ konfliktu w zespole – studia przypadków
    • Negocjacje
    • Mediacje
    • Facylitacja
    • Arbitraż
    • Proces sądowy
    • Decyzja administracyjna/proceduralna

Moduł 3 Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych w konfliktach i sporach

  1. Komunikacja jako istota działań pojednawczych czyli podstawy konstruktywnego porozumiewania się:
    • Budowanie zaufania pomiędzy stronami sporu
    • Używanie adekwatnego języka budującego autorytet trzeciej strony
    • Techniki budowania klimatu wspierającego komunikację pomiędzy stronami
  2. Mowa ciała w kontaktach interpersonalnych wykorzystywana do skutecznego działania w metodach ADR
    • Dotyk i kontakt fizyczny – jak się witać, żegnać, prezentować postawę w relacji spornej
    • Utrzymywanie odpowiedniego dystansu fizycznego – KONCEPT E.T. HALLA
    • Gesty sygnalizujące kłamstwo/niespójność/ocenę/decyzję
    • Kontakt wzrokowy – jak czytać sygnały kierunkujące decyzje
    • Miejsce spotkania i pozycja ciała – jak skutecznie zarządzać przestrzenią
    • Wygląd zewnętrzny – jak możemy wpływać na reakcję drugiej strony
  3. Kierowanie przebiegiem rozmowy w sporze – narzędzia moderacji spotkań rozjemczych
    • Umiejętne wyrażanie zainteresowania w stosunku do stron
    • Klaryfikacja – narzędzie przydatne do przywracania głównych wątków
    • Dowartościowanie obu stron sporu jako podbudowa skutecznego rozwiązania
    • Przeformułowanie celu/problemu
    • Konkretyzowanie komunikatów/zarzutów/rozwiązań
    • Perswazja jako umiejętność nakłaniania do własnych poglądów, pomysłów lub działań
  4. Techniki aktywnego słuchania
    • Moc parafrazy, czyli sztuka zrozumienia sedna
    • Kluczowa rola pytań w konfliktach – model Model pytań Haynes ‘a
    • Doskonalenie umiejętności asertywności w sytuacjach konfliktowych

Moduł 4 Techniki i narzędzia przydatne w  rozwiązywaniu sporów, konfliktów i trudnych sytuacji w zespołach

  1. Technika 7 STEPS
  2. Technika POOCO
  3. Szablony rozmów wspierające rozwiązanie sytuacji konfliktowej w zespole:
    • INFORMACJA ZWROTNA
    • KOMUNIKOWANIE DECYZJI
    • ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
    • KONSULTACJA PRACOWNICZA
  4. Zastosowanie techniki „burzy mózgów” do generowania rozwiązań sporów zespołowych
  5. ARKUSZ PRAKTYK NEGOCJATORA/ Mediatora/ Rozjemcy czyli jak rozpoznać „zapalniki” konfliktu?

Moduł 5 Trening rozwiązywania konfliktów z wykorzystaniem technik negocjacyjnych – symulacja sytuacji sporu wielopodmiotowego wraz z rekomendacjami rozwiązań

  1. Dyrektywy taktyczne dla używających technik negocjacyjnych w rozwiązywaniu sporów
  2. Harvardzki model negocjacyjny: zasady negocjacji win-win, fazy negocjacji, impas, BATNA, WATNA, 5 NEGOCJATORA
  3. Sterowanie procesem rozwiązywania sporów  czyli rodzaje i możliwości ustępstw w postępowaniu spornym
  4. Przegląd technik negocjacyjnych zgodnie z podziałem na typy perswazji
  5. Czy da się znaleźć rozwiązanie satysfakcjonujące dla wszystkich zaangażowanych stron? Najczęstsze błędy i pułapki oraz sposoby ich neutralizowania

Moduł 6  Trening rozwiązywania konfliktów z wykorzystaniem technik mediacji – symulacja sytuacji konfliktowej wraz z rekomendacjami rozwiązań

  1. Budowanie wzajemnego zaufania podmiotów procesu
  2. Definiowanie kwestii stanowisk i interesów
  3. Docieranie do rzeczywistych potrzeb i formułowanie stanowisk
  4. Poszukiwanie rozwiązań
  5. Wybór najlepszego rozwiązania dla stron
  6. Tworzenie ugody mediacyjnej
  7. Postępowanie po procesie mediacyjnym
  8. Powrót do rzeczywistości zawodowej

Moduł 7: Przywództwo w rozwiązywaniu konfliktów – jak zbudować autorytet rozjemcy

  1. Rola lidera w sytuacji konfliktowej – czego oczekują wszystkie strony zainteresowane konfliktem?
  2. Opór wobec lidera – co zrobić kiedy pracownicy mają kłopot z akceptacją przełożonego w roli interwencyjnej?
  3. Mój styl postępowania w konflikcie (autodiagnostyka) -KONTEKSTOWY TEST NA WYBÓR STRATEGII REAGOWANIA W KONFLIKCIE (TKI)
  4. Wykorzystanie autorytetu formalnego i nieformalnego
  5. Możliwe nieefektywne postawy przyjmowane w odpowiedzi na sytuację konfliktową – ignorowanie, odwlekanie, pokojowe współistnienie, deprecjonowanie, reorientacja, separacja, eskalacja
  6. Kiedy tworzą się sojusze i koalicje – jak skutecznie zarządzić sytuacją sporu wieloosobowego?

Moduł 8: Krok przed konfliktem; JAK  BUDOWAĆ ZDROWE RELACJE W ŚRODOWISKU PRACY

  1. Tworzenie klimatu sprzyjającego rozwiązywaniu konfliktów i sporów
    • Proces grupowy jako kluczowy element efektywnego funkcjonowania zespołu
    • Typowe wyzwania i trudności lidera z neutralizacją zagrożeń konfliktowych
    • Strategie zarządzania grupą w celu przyspieszenia rozwoju i minimalizacji konfliktów
    • Wskazówki dotyczące budowania zaufania, komunikacji i współpracy w grupie
  2. Możliwości wykorzystania sytuacji konfliktowej dla rozwoju więzi zespołowych i wartości dodanej sporu
    • Rozwój kreatywności i innowacyjności poprzez różnorodność perspektyw
    • Zwiększenie zaufania i zrozumienia między członkami zespołu po skutecznym rozwiązaniu konfliktu
    • Poprawa umiejętności komunikacyjnych i negocjacyjnych członków zespołu
    • Systemowe zarzadzanie konfliktami organizacyjnymi
Prowadzący:

trener Kompetea Elżbieta Sucharska

Ekspert obszaru. Mediator. Certyfikowany Trener biznesu. Menadżer z kilkunastoletnim oświadczeniem w biznesie (ścieżka menadżerska, ekspercka i wdrożeniowa). Współtwórca, wykładowca i opiekun merytoryczny studiów podyplomowych Trenerstwo i Coaching w WSZP w Warszawie. Projektant narzędzi diagnostycznych i programów rozwojowe dla pracowników przedsiębiorstw i organizacji.

Certyfikaty:

  • Trenera rozwoju umiejętności coachingowych, metod i technik pracy rozwojowej
  • Szkoła Trenerów i Doradców Biznesu
  • Management Trainers School MATRIK
  • Szkoła Tutorów Akademickich Collegium Wratislaviense
  • Mediatora w postępowaniu z prawa pracy i mediacji w organizacji
  • Mediatora w postępowaniu cywilnym i gospodarczym
Informacje organizacyjne:

Harmonogram

1 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 09:00
Przerwa obiadowa 13:00 – 13:40
Zakończenie szkolenia 17:00

2 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 08:00
Przerwa obiadowa 12:30 – 13:10
Zakończenie szkolenia 16:00

* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą

Miejsce realizacji

sala szkoleniowa w centrum Warszawy; informacja u Organizatora

Dodatkowe informacje

Cena zawiera: udział w szkoleniu stacjonarnym materiały dydaktyczne oraz dyplom w wersji papierowej lunch oraz przerwy kawowe podczas trwania szkolenia

Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.

Harmonogram

1 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 09:00
Przerwa obiadowa 12:30 – 13:10
Zakończenie szkolenia 16:00

2 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 09:00
Przerwa obiadowa 12:30 – 13:10
Zakończenie szkolenia 16:00

* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą

Miejsce realizacji

on-line, Microsoft Teams (w szkoleniu można uczestniczyć poprzez przeglądarkę lub z poziomu aplikacji); instrukcja jak dołączyć do szkolenia oraz jak sprawdzić parametry techniczne dostępna jest TUTAJ

Dodatkowe informacje

Cena zawiera: dostęp do szkolenia on-line materiały dydaktyczne oraz dyplom ukończenia szkolenia w wersji elektronicznej

Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.

Kompetea all rights reserved

Rozwiązywanie sporów, konfliktów i trudnych sytuacji w praktyce menadżera
27-28.05.2024 Warszawa, 22-23.08.2024 Warszawa, 10-11.10.2024 Warszawa, 19-20.12.2024 Warszawa
1650 zł + 23% VAT/ osoba