Moduł 5 Trening rozwiązywania konfliktów z wykorzystaniem technik negocjacyjnych – symulacja sytuacji sporu wielopodmiotowego wraz z rekomendacjami rozwiązań
- Dyrektywy taktyczne dla używających technik negocjacyjnych w rozwiązywaniu sporów
- Harvardzki model negocjacyjny: zasady negocjacji win-win, fazy negocjacji, impas, BATNA, WATNA, 5 NEGOCJATORA
- Sterowanie procesem rozwiązywania sporów czyli rodzaje i możliwości ustępstw w postępowaniu spornym
- Przegląd technik negocjacyjnych zgodnie z podziałem na typy perswazji
- Czy da się znaleźć rozwiązanie satysfakcjonujące dla wszystkich zaangażowanych stron? Najczęstsze błędy i pułapki oraz sposoby ich neutralizowania
Moduł 6 Trening rozwiązywania konfliktów z wykorzystaniem technik mediacji – symulacja sytuacji konfliktowej wraz z rekomendacjami rozwiązań
- Budowanie wzajemnego zaufania podmiotów procesu
- Definiowanie kwestii stanowisk i interesów
- Docieranie do rzeczywistych potrzeb i formułowanie stanowisk
- Poszukiwanie rozwiązań
- Wybór najlepszego rozwiązania dla stron
- Tworzenie ugody mediacyjnej
- Postępowanie po procesie mediacyjnym
- Powrót do rzeczywistości zawodowej
Moduł 7: Przywództwo w rozwiązywaniu konfliktów – jak zbudować autorytet rozjemcy
- Rola lidera w sytuacji konfliktowej – czego oczekują wszystkie strony zainteresowane konfliktem?
- Opór wobec lidera – co zrobić kiedy pracownicy mają kłopot z akceptacją przełożonego w roli interwencyjnej?
- Mój styl postępowania w konflikcie (autodiagnostyka) -KONTEKSTOWY TEST NA WYBÓR STRATEGII REAGOWANIA W KONFLIKCIE (TKI)
- Wykorzystanie autorytetu formalnego i nieformalnego
- Możliwe nieefektywne postawy przyjmowane w odpowiedzi na sytuację konfliktową – ignorowanie, odwlekanie, pokojowe współistnienie, deprecjonowanie, reorientacja, separacja, eskalacja
- Kiedy tworzą się sojusze i koalicje – jak skutecznie zarządzić sytuacją sporu wieloosobowego?
Moduł 8: Krok przed konfliktem – jak budować zdrowe relacje w środowisku pracy
- Tworzenie klimatu sprzyjającego rozwiązywaniu konfliktów i sporów
- Proces grupowy jako kluczowy element efektywnego funkcjonowania zespołu
- Typowe wyzwania i trudności lidera z neutralizacją zagrożeń konfliktowych
- Strategie zarządzania grupą w celu przyspieszenia rozwoju i minimalizacji konfliktów
- Wskazówki dotyczące budowania zaufania, komunikacji i współpracy w grupie
- Możliwości wykorzystania sytuacji konfliktowej dla rozwoju więzi zespołowych i wartości dodanej sporu
- Rozwój kreatywności i innowacyjności poprzez różnorodność perspektyw
- Zwiększenie zaufania i zrozumienia między członkami zespołu po skutecznym rozwiązaniu konfliktu
- Poprawa umiejętności komunikacyjnych i negocjacyjnych członków zespołu
- Systemowe zarzadzanie konfliktami organizacyjnymi