Szkolenie ma na celu przybliżenie tematyki zarządzania konfliktem, sporów i kryzysów relacyjnych w zespołach pracowniczych. Jego zadaniem jest przeprowadzenie uczestników przez modele psychologicznych mechanizmów omawianych zjawisk i sytuacji, które towarzyszą dynamice sytuacji konfliktowych do praktycznego ćwiczenia i nabycia wiedzy, umiejętności w zakresie diagnozowania sytuacji konfliktowych oraz gotowości efektywnego zarządzania konfliktami w środowisku zawodowym.
Założeniem warsztatu jest zbudowanie osobistego portfolio kompetencyjnego dla każdego uczestnika i przygotował go do przyjęcia roli mediatora, rozjemcy sporów, zarządzającego w organizacji – niezależnie od jej wielkości, profilu, sektora czy branży
Warsztat prowadzony jest przez certyfikowanego mediatora w postępowaniu z prawa pracy i mediacji w organizacji.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie adresowane jest do osób, które obecnie lub w przyszłości będą odpowiedzialne za zarzadzanie pracownikami, współpracownikami, projektami, grupami eksperckimi. Szczególnie polecane osobom pełniącym funkcję personalną lub zarządczą w zespołach, projektach i organizacjach
Korzyści ze szkolenia:
UMIEJĘTNOŚCI
Po szkoleniu uczestnicy będą umieli:
Samodzielnie podjąć interwencję w sytuacji sporu lub konfliktu w zespole
Wybrać właściwa ścieżkę postępowania w analizowaniu przyczyn zachowań konfliktowych współpracowników
Samodzielnie podjąć inicjatywę neutralizacji budującego się lub trwającego konfliktu w zespole i/lub organizacji
Przeprowadzić proces mediacyjny w środowisku pracy
Odpowiednio zareagować na kryzys odpowiedzialności w zespole i wybrać rozwiązanie
Doskonalić umiejętności menadżerskie w oparciu o praktykę metodologii zarządzania konfliktami
NARZĘDZIA
STANDARYZOWANA DOKUMENTACJA – modele rozmów, ścieżek postepowania, wehikułów działań mediacyjnych, rekomendacji działań neutralizujących konflikty przydatnych w praktyce menadżerskiej
Pakiet materiałów, dobrych praktyk i rekomendacji literatury, artykułów branżowych, narzędzi psychometrycznych
Praca z narzędziem diagnostycznym TKI diagnozujących strategię postępowania w sytuacji konfliktowej wraz z rekomendacjami rozwojowymi dla każdego uczestnika
BONUS
Uczestnicy szkolenia mają możliwość skorzystać ze ZDALNEJ KONSULTACJI POSZKOLENIOWEJ z Trenerem, w wymiarze do 2 h, z obszaru zagadnień podejmowanych na szkoleniu.
Metody pracy:
Szkolenie ma charakter warsztatowy, ukierunkowane jest na przekazanie wiedzy i praktycznych umiejętności uczestników. Prowadząca dostarczy użytecznych modeli, wskazówek, dokumentów i rekomendacji do zastosowania przez uczestników w późniejszej praktyce zawodowej.
Mini wykłady, pigułki wiedzy
Gry szkoleniowe – Dylemat więźnia, Wybór eliminacyjny
Prezentacje i instruktaże narzędziowe
Ćwiczenia indywidualne i grupowe
Analiza studiów przypadków i praktyk własnych uczestników
Rozwiązywanie zagadnień problemowych
Instruktaże aktywizujące
Analiza dobrych praktyk (modeli teoretycznych i rozwiązań rynnowych)
Dlaczego powstają konflikty i spory w zespołach? Dlaczego się utrzymują?
Przejawy konfliktów w miejscu pracy – aktywne i pasywne przejawy zachowań kontr produktywnych i jak sobie z tym poradzić?
Po co nam konflikt? Konstruktywna i de-konstruktywna rola konfliktu
Moduł 2 Natura konfliktu czyli wykorzystanie mechanizmów psychologicznych w zarządzaniu konfliktami
Toolbox metodyczny w pigułce – metodyka działań w sytuacjach spornych
FAZY KONFLIKTU – jak przewidywać zmiany konfliktu w czasie
ETAPY ROZWOJU KONFLIKTU – jak sterować dynamika sytuacji konfliktowej
KOŁO KONFLIKTÓW MOORE’A – jak diagnozować źródła konfliktu i dobrać skuteczny sposób ich rozwiązywania
CYKL KONFLIKTU – postawy uczestników zespołu sytuacji wobec sytuacji konfliktowej
„ZAPALNIKI” KONFLIKTU – jak rozpoznać mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za eskalację
Alternatywne metody rozwiązywania sporów (ADR) – uzasadnienie do zastosowania konkretnej metody w odniesieniu do korzyści i ograniczeń zastosowania w sytuacji sporu/ konfliktu w zespole – studia przypadków
Negocjacje
Mediacje
Facylitacja
Arbitraż
Proces sądowy
Decyzja administracyjna/proceduralna
Moduł 3 Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych w konfliktach i sporach
Komunikacja jako istota działań pojednawczych czyli podstawy konstruktywnego porozumiewania się:
Budowanie zaufania pomiędzy stronami sporu
Używanie adekwatnego języka budującego autorytet trzeciej strony
Techniki budowania klimatu wspierającego komunikację pomiędzy stronami
Mowa ciała w kontaktach interpersonalnych wykorzystywana do skutecznego działania w metodach ADR
Dotyk i kontakt fizyczny – jak się witać, żegnać, prezentować postawę w relacji spornej
Utrzymywanie odpowiedniego dystansu fizycznego – KONCEPT E.T. HALLA
Moduł 5 Trening rozwiązywania konfliktów z wykorzystaniem technik negocjacyjnych – symulacja sytuacji sporu wielopodmiotowego wraz z rekomendacjami rozwiązań
Dyrektywy taktyczne dla używających technik negocjacyjnych w rozwiązywaniu sporów
Harvardzki model negocjacyjny: zasady negocjacji win-win, fazy negocjacji, impas, BATNA, WATNA, 5 NEGOCJATORA
Sterowanie procesem rozwiązywania sporów czyli rodzaje i możliwości ustępstw w postępowaniu spornym
Przegląd technik negocjacyjnych zgodnie z podziałem na typy perswazji
Czy da się znaleźć rozwiązanie satysfakcjonujące dla wszystkich zaangażowanych stron? Najczęstsze błędy i pułapki oraz sposoby ich neutralizowania
Moduł 6 Trening rozwiązywania konfliktów z wykorzystaniem technik mediacji – symulacja sytuacji konfliktowej wraz z rekomendacjami rozwiązań
Budowanie wzajemnego zaufania podmiotów procesu
Definiowanie kwestii stanowisk i interesów
Docieranie do rzeczywistych potrzeb i formułowanie stanowisk
Poszukiwanie rozwiązań
Wybór najlepszego rozwiązania dla stron
Tworzenie ugody mediacyjnej
Postępowanie po procesie mediacyjnym
Powrót do rzeczywistości zawodowej
Moduł 7: Przywództwo w rozwiązywaniu konfliktów – jak zbudować autorytet rozjemcy
Rola lidera w sytuacji konfliktowej – czego oczekują wszystkie strony zainteresowane konfliktem?
Opór wobec lidera – co zrobić kiedy pracownicy mają kłopot z akceptacją przełożonego w roli interwencyjnej?
Mój styl postępowania w konflikcie (autodiagnostyka) -KONTEKSTOWY TEST NA WYBÓR STRATEGII REAGOWANIA W KONFLIKCIE (TKI)
Wykorzystanie autorytetu formalnego i nieformalnego
Możliwe nieefektywne postawy przyjmowane w odpowiedzi na sytuację konfliktową – ignorowanie, odwlekanie, pokojowe współistnienie, deprecjonowanie, reorientacja, separacja, eskalacja
Kiedy tworzą się sojusze i koalicje – jak skutecznie zarządzić sytuacją sporu wieloosobowego?
Moduł 8: Krok przed konfliktem – jak budować zdrowe relacje w środowisku pracy
Tworzenie klimatu sprzyjającego rozwiązywaniu konfliktów i sporów
Proces grupowy jako kluczowy element efektywnego funkcjonowania zespołu
Typowe wyzwania i trudności lidera z neutralizacją zagrożeń konfliktowych
Strategie zarządzania grupą w celu przyspieszenia rozwoju i minimalizacji konfliktów
Wskazówki dotyczące budowania zaufania, komunikacji i współpracy w grupie
Możliwości wykorzystania sytuacji konfliktowej dla rozwoju więzi zespołowych i wartości dodanej sporu
Rozwój kreatywności i innowacyjności poprzez różnorodność perspektyw
Zwiększenie zaufania i zrozumienia między członkami zespołu po skutecznym rozwiązaniu konfliktu
Poprawa umiejętności komunikacyjnych i negocjacyjnych członków zespołu
Systemowe zarzadzanie konfliktami organizacyjnymi
Prowadzący:
Ekspert obszaru. Mediator. Certyfikowany Trener biznesu. Menadżer z kilkunastoletnim oświadczeniem w biznesie (ścieżka menadżerska, ekspercka i wdrożeniowa). Współtwórca, wykładowca i opiekun merytoryczny studiów podyplomowych Trenerstwo i Coaching w WSZP w Warszawie. Projektant narzędzi diagnostycznych i programów rozwojowe dla pracowników przedsiębiorstw i organizacji.
Certyfikaty:
Trenera rozwoju umiejętności coachingowych, metod i technik pracy rozwojowej
Szkoła Trenerów i Doradców Biznesu
Management Trainers School MATRIK
Szkoła Tutorów Akademickich Collegium Wratislaviense
Mediatora w postępowaniu z prawa pracy i mediacji w organizacji
* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą
Miejsce realizacji
sala szkoleniowa w centrum Warszawy; informacja u Organizatora
Dodatkowe informacje
Cena zawiera: udział w szkoleniu stacjonarnym materiały dydaktyczne oraz dyplom w wersji papierowej lunch oraz przerwy kawowe podczas trwania szkolenia
Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.
* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą
Miejsce realizacji
on-line, Microsoft Teams (w szkoleniu można uczestniczyć poprzez przeglądarkę lub z poziomu aplikacji); instrukcja jak dołączyć do szkolenia oraz jak sprawdzić parametry techniczne dostępna jest TUTAJ
Dodatkowe informacje
Cena zawiera: dostęp do szkolenia on-line materiały dydaktyczne oraz dyplom ukończenia szkolenia w wersji elektronicznej
Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.