Dzień 2. Szkolenie efektywne biznesowo i jego ewaluacja (ocena efektywności) szkoleń.
- Idea i przebieg szkoleń efektywnych biznesowo (lub innych projektów rozwojowych):
- Czym szkolenie efektywne biznesowo różni się od zwykłego szkolenia?
- Cele i efekty szkolenia efektywnego biznesowo a późniejszy pomiar efektów szkolenia,
- Partnerstwo w planowaniu, realizacji i ewaluacji (ocenie efektywności) szkolenia efektywnego biznesowo.
- Modele zwiększające efektywność szkoleń i rozwoju:
- Modele Rae, KirkPatricka, Philipsa, SEB/SEA, 70/20/10 (Ericksona) i LEARNS oraz ich zastosowanie w praktyce – możliwości i ograniczenia,
- GOTOWE (i dostosowywane) ROZWIĄZANIA I NARZEDZIA DO WYKORZYSTANIA [lista narzędzi poniżej] w ramach modeli KirkPatricka (oraz krótko: co jeszcze znajdziemy w innych modelach),
- Etapy szkolenia efektywnego biznesowo (10 etapów i ich realizatorzy (od zapotrzebowania do efektu biznesowego) – narzędziownik i warsztat z kolejnych etapów procesu:
Etap 1. Identyfikacja i analiza potrzeby szkoleniowej:
- Potrzeby szkoleniowe organizacyjne, zespołowe i indywidualne – ujęcie systemowe,
- Sposoby identyfikacji potrzeb szkoleniowych (zakres i formy badania) – metody konstruowania narzędzi i typowe narzędzia, ocena ich realnej użyteczności:
- metodologia konstruowania narzędzi diagnostycznych (krótka podstawa metodologiczna, wskazanie źródeł do dalszego doskonalenia),
- masowa identyfikacja i analiza potrzeb i jej narzędzia [lista narzędzi poniżej],
- Diagnoza potrzeb szkoleniowych na bazie wskaźników biznesowych (analiza i interpretowanie danych) – przykłady,
- Zakres i metody ilościowej i jakościowej analizy danych z zestawień i ocen okresowych dot. Realizacji wyników pracy tj. celów, zadań, obowiązków – przykłady,
- Zakres i metody ilościowej i jakościowej analizy danych z zestawień i ocen okresowych (jak też Assessment / Development Center) dot. kwalifikacji i kompetencji – przykłady,
- Wywiady z menedżerami i pracownikami i jej narzędzia [lista narzędzi poniżej],
- Badania fokusowe (przykłady),
- Metodologia IPA (przykłady).
-
- Błędy popełniane w procesie identyfikacji i analizy potrzeb szkoleniowych i ich eliminowanie.
Etap 2. Definiowanie celów szkoleniowych:
- Formułowanie poprawnych metodologicznie celów szkoleniowych (PIO-Preparing Instructional Objectives tj. przygotowanie celów dydaktycznych) – idea, przykłady i warsztat,
- Planowanie celów szkolenia wg modeli KirkPatrick’a (na 4 poziomach) – zasady, przykłady i warsztat [na bazie tabeli do planowania celów – lista narzędzi poniżej],
- Planowanie celów szkolenia (wg modelu ROI Phillipsa – na 5 poziomach, w tym planowany zwrot finansowy ze szkoleń) – zasady, przykłady i warsztat [na bazie tabeli do planowania celów – lista narzędzi poniżej].
Etap 3. Decyzja co do typu szkolenia:
- Przegląd możliwości dydaktycznych (rodzajów szkoleń i technik rozwojowych) z uwzględnieniem metod stacjonarnych i zdalnych oraz nowoczesnych technologii, trendy i nowości,
- Wybór najskuteczniejszych metod dydaktycznych zależnie od wyzwania – wskazówki, predefiniowana propozycja podejścia [w narzędziu z przykładami – lista narzędzi poniżej],
Etap 4 A. Projektowanie szkolenia:
- Zasada 70/20/10 jako podstawa myślenia o konstrukcji programów szkoleniowych i rozwojowych,
- Przykłady (gotowe karty) zastosowania rozwiązania 70/20/10 w praktyce samorozwoju kompetencji,
- Przykłady (gotowe karty) zastosowania rozwiązania 70/20/10 w praktyce programów szkoleniowych i rozwojowych,
- Warsztat z projektowania na bazie MIND MAPING.
Etap 4 B. Projektowanie procesu oceny szkolenia:
- Dobór projektów rozwoju i szkoleń do oceny efektywności – których szkoleń nie poddawać ocenie efektów, a gdzie dokonywać wybiórczej lub dogłębnej oceny efektów – rekomendacje do stosowania,
- Planowanie oceny efektywności szkoleń wg modelu KirkPatrick’a (na 4 poziomach) – przykłady z projektów i warsztat,
- Planowanie oceny efektywności szkoleń wg modelu ROI Phillipsa (na 5 poziomie – ROI ze szkoleń) – przykłady z projektów i warsztat,
- Wyznaczanie benchmarków do badania biznesowej efektywności projektu.
Etap 5. ,,Odprawa” przed szkoleniem:
- Zwiększanie motywacji uczestników do udziału w szkoleniu, język korzyści w komunikowaniu celów szkoleniowych – idea i warsztat,
- Budowanie świadomości uczestników co do oczekiwań po szkoleniu – idea i warsztat,
- Angażowanie uczestników w proces przygotowania szkolenia (ocena kontentu, grupa pilotażowa itp.) – przegląd możliwości,
- Przygotowanie uczestników do udziału w szkoleniu (PRE-WORK’I i ich realne stosowanie).
Etap 6. Realizacja programu szkoleniowego:
- Organizacja szkolenia efektywnego biznesowo : działania przed szkoleniem, w trakcie oraz po szkoleniu – zakres procesu realizowany przez hr i trenerów oraz przez menedżerów,
- Standardy usług szkoleniowych na obecnym rynku – typowe oczekiwania oraz oczekiwania dodatkowe a przełożenie ich na ceny i efektywność działań,
- Konstruowanie zapytań ofertowych i projektów umów szkoleniowych podnoszących efektywność biznesową usługi szkoleniowej – struktura zapytania i umowy oraz schemat płatności – case study,
- Wybór firm szkoleniowych i trenerów do szkolenia efektywnego biznesowo – kryteria wyboru, weryfikowanie profesjonalizmu firmy i trenera – przegląd możliwości [oraz predefiniowane narzędzie – lista narzędzi poniżej],
- Logistyka szkoleń i wybór ośrodków szkoleniowych (kryteria wyboru miejsca szkolenia, zabezpieczenie organizacyjne, wyposażenie sali szkoleniowej, aprowizacja, dokumentacja obligatoryjna i dodatkowa, dane osobowe, kwestie poufności) [oraz predefiniowane narzędzie – lista narzędzi poniżej],
- Dobór grup, liczba uczestników w grupach – z perspektywy efektywnego uczenia się.
- Ocena efektywności pracy trenerów:
- Przedstawienie i omówienie przykładów ankiet oceny pracy trenera oraz arkuszy obserwacyjnych oraz konstruowanie własnych narzędzi oceny pracy trenerów,
- Błędy w ocenie trenerów – atrakcyjność a efektywność szkolenia.
Etap 7. Opracowanie i zatwierdzenie planu działań wdrożeniowych:
- Plan działań wdrożeniowych jako metoda przekładania nauki na efekty na stanowisku pracy – idea oraz narzędzia [spis narzędzi poniżej).
- Działania poszkoleniowe sprzyjające wdrożeniu efektów nauki do praktyki : sesje follow-up, reminder, one page – przykłady.
Etap 8. Wdrożenie rozwiniętych kompetencji na stanowisku pracy:
- Warunki wdrażania efektów szkolenia do praktyki pracy i uzyskiwanie efektów biznesowych, zadania menadżera i zadania pracownika [narzędzie – spis narzędzi poniżej.
Etap 9. Analiza skuteczności wdrożenia:
- Narzędzia do badania i analizy skuteczności wdrożenia efektów nauki na stanowisku pracy – praktyczne przykłady,
Etap 10.Ocena realizacji celów i wyliczenie rentowności:
- Ocena i szkolenia efektywnego biznesowo – analiza satysfakcji, efektywności i rentowności szkolenia efektywnego biznesowo w oparciu o modele Kirk Patricka – zasady, badania i oceny efektów szkoleń na 4 poziomach:
- poziom 1: klasyczne i nowe ankiety satysfakcji idea i narzędzia [spis narzędzi poniżej],
- poziom 2: klasyczne i nowe badanie poziomu i przyrostu wiedzy – praktyczne przykłady,
- poziom 3: zmiana zachowania w oparciu o dopasowane narzędzia pomiarowe i wdrożeniowe – case study na bazie kilku typowych obszarów szkoleniowych,
- poziom 4: monitorowanie wskaźników biznesowych – praktyczne przykłady i wskazówki jak to robić sprawnie.
- Wyliczenie zwrotu z inwestycji (ROI) w szkolenie / projekt rozwojowy metodą Phillipsa – warsztat i narzędzie [spis narzędzi poniżej]:
- kryteria doboru programów do analizy ROI,
- zbieranie danych do oceny efektywności i wyliczenia ROI ,
- metody wyodrębnienia efektów biznesowych, przekładanie efektów biznesowych na pieniądze,
- identyfikowanie wszystkich kosztów / oszczędności i przychodów w projektach rozwojowych,
- wyliczanie zwrotu z inwestycji ROI w prosty sposób, w oparciu o narzędzie,
- komunikowanie efektów projektów rozwojowych językiem biznesu – korzyści biznesowych i zwrotu z inwestycji.
- Typowe problemy wiążące się z oceną efektywności szkoleń i ich rozwiązywanie – top problemy i proste rozwiązania.
- Raport po szkoleniu – wartościowe i klarowne podsumowania językiem biznesu, wnioski dla trenera, menedżera szkoleń, menedżera i uczestników, ew. dane dla Zarządu – praktyczne przykłady i warsztat (co warto pokazać).