MODUŁ 4. ARCHITEKCI KOMPLEKSOWEGO ROZWOJU: PROJEKTOWANIE PROGRAMÓW ZARZĄDZANIA KOMPETENCJAMI PRACOWNIKÓW ORGANIZACJI
W tym module opanujesz systemowe podejście do rozwoju kompetencji, projektując kompleksowe programy, które odpowiadają na specyficzne potrzeby Twojej organizacji, od neutralizacji deficytów po zarządzanie talentami i sukcesją. Zdobędziesz praktyczne umiejętności w stosowaniu kluczowych modeli i metod rozwoju, takich jak zasada 70/20/10 czy model Kolba, co przełoży się na efektywne i biznesowo uzasadnione inicjatywy rozwojowe.
- Systemowe rozwiązania w organizacjach – omówienie rozwiązań stosowanych w praktyce organizacyjnej
- ŚK – Ścieżki Karier.
- ŚA – Ścieżki Awansów.
- PZT – Programy Zarządzania Talentami.
- PSS – Programy Zarządzania Sukcesją.
- Kluczowe rozwiązania polityki szkoleń i rozwoju:
- Zasada 70/20/10.
- Cykl nauki i preferencje indywidualne (Kolb).
- 10-etapowy proces rozwoju (RAE).
- Model efektywnego procesu szkoleniowego.
- Model interesariuszy – kwintet rozwojowy.
- Model oceny efektywności szkoleń (Kirkpatrick 2.0)
- Szkolenie efektywne biznesowo:
- Etapy aktywności organizacyjnych i koordynacyjnych.
- Określenie ról i odpowiedzialności poszczególnych osób i działów w procesie szkoleniowym (np. dział HR, kadra zarządzająca, pracownicy).
- Szkolenia szyte na miarę: praktyczny przewodnik po wdrażaniu polityki szkoleniowej
MODUŁ 5. ZARZĄDZANIE PROCESEM SZKOLENIOWYM: OD ANALIZY POTRZEB DO EWALUACJI EFEKTÓW SZKOLEŃ
W tym module nauczysz się kompleksowo zarządzać procesem szkoleniowym, od identyfikacji potrzeb rozwojowych na wszystkich poziomach organizacji, po ewaluację efektów szkoleń, maksymalizując zwrot z inwestycji w rozwój pracowników. Zdobędziesz praktyczne umiejętności w projektowaniu programów rozwojowych opartych na rzeczywistych potrzebach, stosując sprawdzone modele i narzędzia ewaluacji, takie jak model Kirkpatricka 2.0 i ROI Philipsa.
Identyfikacja i analiza potrzeb rozwojowych (szkoleniowych)
- Poziomy potrzeb organizacyjnych jako celowana efektywność realizacji działań szkoleniowych
- Źródła informacji na poziomie organizacji
- Źródła informacji na poziomie grup stanowiskowych
- Źródła informacji na poziomie pracownika
- Macierz identyfikacji potrzeb szkoleniowych, czyli efektywne planowanie procesu rozwojowego w odniesieniu do potrzeb dedykowanych grup pracowników
- Narzędzia stosowane w Identyfikacji i analizie potrzeb szkoleniowych (ankiety, wywiady, kwestionariusze, arkusze obserwacji, testy wiedzy/umiejętności, arkusze celów, analiza wskaźników, benchmark) – przegląd narzędzi z praktyką zastosowania ćwiczenia
- Etapy badania potrzeb szkoleniowych (ROZWOJOWYCH) – checklista działań koordynacyjnych dla HR
- Opracowanie planu szkoleń na podstawie identyfikowanych potrzeb
- Model rozwoju szkoleń oparty na okresowej ocenie pracowniczej i/lub ewaluacjach bieżących (kompetencyjnych i wskaźnikowych KPI, KRI)
- Co może pójść nie tak? – ryzykowne uzasadnienia projektów szkoleniowych i sposoby przeformułowania priorytetów
- Analityczne podejście do ryzyka i odchyleń projektów szkoleniowych i rekomendacje neutralizacji oraz działań optymalizacyjnych
- Typologia projektów szkoleniowych z perspektywy wyniku (koszyki potrzeb organizacyjnych)
- Tworzenie raportów i dokumentacji dotyczących planowania i organizacji szkoleń
Projektowanie programów rozwojowych opartych o rzeczywiste potrzeby organizacyjne
- Określenie celów edukacyjnych programu szkoleniowego (główne/szczegółowe/wzmocnień indywidualnych)
- Wybór odpowiednich metod i technik dydaktycznych w zależności od formuły szkolenia i aktywności rozwojowej
- Dostosowanie programów szkoleniowych w zależności od poziomu zaawansowania oraz specyficznych potrzeb grupy docelowej
- Równowaga pomiędzy teorią a praktyką w programach szkoleniowych jak znaleźć właściwą proporcję?
- Harmonogram szkolenia, czyli jak efektywnie zaplanować czas i zasoby.
- Określenie oczekiwanych rezultatów i wskaźników sukcesu dla programów szkoleniowych
- Współpraca z trenerami i ekspertami branżowymi przy projektowaniu programów szkoleniowych
- Korekta programów szkoleniowych na podstawie feedbacku uczestników
Ewaluacja szkoleń i wydarzeń rozwojowych
- Ewaluacja – główne oczekiwania organizacji wobec inwestycji szkoleniowych
- Cele i wymiary ewaluacji procesu szkoleniowego
- Efekty i konsekwencje dopasowanej i niedopasowanej ewaluacji – dla prowadzącego, uczestników, działu HR, organizacji
- Modele ewaluacji szkoleń (wydarzeń rozwojowych) w praktyce polskiego rynku szkoleniowego:
- MODEL KIRPATRICKA 2.0 jak stosować w praktyce organizacyjnej
- MODEL C.I.P.O (KNPR) jako alternatywa ewaluacji
- MODEL ROI PHILIPSA – zastosowanie wskaźników biznesowych dla wyliczania efektywności rozwoju
- Zastosowanie metodyki OKR (Objectives and Key Results) w ocenie szkoleń.
- Analiza wyników ewaluacji w kontekście dalszych działań rozwojowych oraz ewentualnych działań korygujących
- Raportowanie wyników ewaluacji do interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych
- Narzędzia diagnostyczne i agregacyjne wykorzystywane w procesie ewaluacji procesów organizacyjnych – jak zrobić dobrą ankietę, służącą organizacji oraz jak nie zepsuć postaw uczestników i prowadzącego nietrafionym narzędziem ewaluacyjnym.