Adresaci: Szkolenie adresowane do pracowników adminstracji publicznej mających bezpośredni kontakt z Klientem.
Cel szkolenia: Uzyskanie praktycznej wiedzy i umiejętności związanych z obsługą Klienta, poznanie metod diagnozowania i skutecznego radzenia sobie ze stresem w kontakcie z trudnym Klientem.
Korzyści dla organizacji: poprawa jakości obsługi Klienta i wzmocnienie pozytywnego wizerunku instytucji.
Korzyści dla uczestników: Uczestnicy wzmocnią swoje umiejętności dotyczące obsługi trudnego Klienta. Trening ma charakter zajęć interaktywnych – ćwiczenia będą wykonywane indywidualnie, w parach i mniejszych grupach zadaniowych. Struktura dokonywania pożądanych zmian odbywa się na trzech fundamentalnych poziomach: wiedzy, umiejętności, wartości i postaw.
Forma zajęć: wykładowo – warsztatowa z wykorzystaniem m.in. następujących metod szkoleniowych: dyskusje moderowane, praca w podgrupach, praca indywidualna, mini wykłady, pogadanka, mapy myśli, demonstracja, metafora, kwestionariusz osobowy, ćwiczenia i omówienia ćwiczeń.
PROGRAM SZKOLENIA
Moduł 1. „Trudny Klient” – czy istnieje?
Cel: Uświadomienie uczestnikom mechanizmów psychologicznych uruchamiających się podczas relacji z Klientem
- Czego boi się Klient, kiedy przychodzi do urzędu?
- Czego boi się urzędnik, kiedy obsługuje Klienta?
- Przyczyny powstawania trudnych sytuacji
- Ofiara, Kat, a może Wybawca – która rola jest najlepsza? – „Trójkąt dramatyczny” – gra, którą uruchamiamy w kontakcie z innymi
- Profesjonalizm w kontakcie z Klientem – zasady profesjonalnej obsługi.
Moduł 2. Komunikacja w obsłudze Klienta
Cel: Uświadomienie uczestnikom roli wizerunku w budowaniu relacji z Klientem oraz sposoby docierania do różnych typów Klientów
- Warunki efektywnej komunikacji i zarządzanie relacjami z Klientami
- Bariery utrudniające efektywne porozumiewanie się z innymi
- Istota wizerunku – Czy nasz wizerunek osobisty ma wpływ na budowanie relacji z Klientem?
- Psychologia pierwszego wrażenia – efekt diabelski i anielski, nastawienie i stereotypy – przyczyny sytuacji stresogennych
Różne typy Klientów i sposoby komunikacji z nimi
- „Z kim mi po drodze, a do kogo mi daleko” – znaczenie stylów komunikacyjnych w nawiązywaniu i budowaniu dobrych relacji z Klientem
- „Lew, kobra, piesek, a może żółw?” – rodzaje stylów komunikacyjnych
Moduł 3. Od cierpienia do przyjemności, czyli jak rozpoznać potrzeby Klienta w sytuacji stresogennej.
Cel: Wyposażenie uczestników w praktyczne techniki pozwalające rozpoznać potrzeby Klienta.
- Rola pytań i słuchania
- Parafraza – pytanie odzwierciedlające
- Triada wartości Klienta
- Kiedy Klienci są zadowoleni – czyli rola aktywnego i empatyczne słuchania
- Zasady kulturalnej rozmowy telefonicznej
Moduł 4. Od bierności do agresji – postawy w komunikacji – asertywność i empatia w obsłudze Klienta – konstruktywne przezwyciężanie sytuacji trudnych w relacjach z Klientem
Cel: Uświadomienie uczestnikom różnych postaw w komunikacji i trening komunikatów asertywnych, wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia asertywne i perswazyjne
- 5 stylów komunikacyjnych – bierny, agresywny, manipulacyjne, asertywny, odważny
- Sposoby kształtowania postawy asertywnej i odważnej
- Techniki asertywne i odważne: komunikat JA, UFO, FUKOZ
- Sposoby wyrażania uczuć i emocji – komunikat „ja”, kanapka informacji zwrotnej
- Konstruktywna krytyka – zasady stosowania konstruktywnej krytyki
- Kanapka informacji zwrotnych – skuteczna metoda przekazywania informacji trudnych;
- Słowa i wyrażenia perswazyjne – techniki reagowania
Moduł 6. Czym jest stres, jakie są jego źródła?
Cel: Uświadomienie uczestnikom wewnętrznych i zewnętrznych czynników stresowych wpływajacych na pracę zespołu
- Uwarunkowanie odczuwania stresu typem osobowości – wewnętrzne czynniki stresowe, osobowość typu A (agresywna) i D (depresyjna)
- Czym jest stres; rodzaje stresu (eustres, dystres)
- Czy każdy stres jest zły? Proporcja poziomu stresu do wykonywanego zadania – Prawo Yarkesa i Dodsona
- Przyczyny chronicznego stresu
- Następstwa długotrwałego stresu
- „Koło życia” wg Aleksandra Lowena – co blokuje dostęp do naszych mocnych stron
Moduł 7. „Emocje”, „uczucia”, „stres” – definicje
Cel: integracja uczestników oraz uruchomienie doświadczeń w zakresie odczuwania stresu i jego wpływu na funkcjonowanie ciała i mózgu.
- Objawy stresu (objawy dostrzegalne w zachowaniu)
- Neurofizjologia reakcji stresowej – co się dzieje w moim mózg, kiedy się denerwuję?
- Fizjologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w funkcjonowaniu ciała)
- Psychologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w zachowaniu)
- Fazy stresu – od „uciekać czy bić się” do „udawać martwego”
- Następstwa chronicznego stresu (frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, choroby stresowe, kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność)
Moduł 8. Trudne sytuacje z Klientem i sposoby radzenia sobie z nimi, trening kontroli emocji w sytuacjach trudnych, techniki redukcji dużego stresu
Cel: Wyposażenie uczestnika w praktyczne techniki obniżające poziom stres w sytuacji kontaktu z trudnym Klientem.
- Stres w sytuacjach trudnych – autoanaliza – jakie sytuacje są dla mnie trudne i jak na nie reaguję
- „Dlaczego mój stres wpływa na innych”? – wpływ stresu na komunikację z Klientem
- Panowanie nad własnymi emocjami i stresem – techniki radzenia sobie ze stresem w sytuacjach trudnych
- Ćwiczenia oddechowe – kontrola tętna, rozluźnianie mięśni
- Gimnastyka mózgu – ćwiczenia synchronizujące półkule mózgowe
- Office aerobik – ćwiczenia fizyczne poprawiające sprawność umysłową
- Ćwiczenia oddechowe – kontrola tętna, rozluźnianie mięśni
- Trening relaksacji neuromięśniowej
- Techniki umysłowe – wizualizacje, afirmacje
- Gimnastyka mózgu – ćwiczenia synchronizujące półkule mózgowe
- Office aerobik – ćwiczenia fizyczne poprawiające sprawność umysłową
- Ćwiczenia i zabawy ruchowe – żonglowanie piłeczkami, ćwiczenia Dennisona, technika Jacobsona
Czas: 16 godzin dydaktycznych – 2 dni szkoleniowe