Korzyści ze szkolenia:
- Wytyczanie atrakcyjnych i realnych celów dla pracowników zaopatrzenia oraz obiektywnych miar oceny realizacji przyjętej strategii
- Budżetowanie kosztów całkowitych zaopatrzenia. Umiejętność analiz symulacyjnych poziomu obsługi klienta vs. poziom zapasów
- Stworzenie klas asortymentowych celem poprawy zarządzania dostawcami i zakupami (dopasowanie modeli zaopatrzeniowych)
- Wdrożenie narzędzi kontroli finansowej na każdym etapie gospodarki zakupowej
- Unikanie suboptymalizacji – całościowa ocena efektywności decyzji i polityki zakupowej.
Metody pracy:
- Wykład
- Ćwiczenia
- Gry symulacyjne
- Formuła grupowych warsztatów
Program szkolenia:
Rola gospodarki zakupowej w działalności przedsiębiorstwa
- Wpływ zakupów na wynik finansowy przedsiębiorstwa
- Etapy optymalizacji kosztów nabycia, obszary źródeł oszczędności i poprawy procesów zakupowych w firmie
- Wpływ otoczenia rynkowego na popyt i poziom cen
- Gra symulacyjna: planowanie popytu i podaży w zmiennym otoczeniu rynkowym
OPIS: Zadanie przedstawia wpływ konkurencji na zachowania klientów i wyniki sprzedażowe. Uczestnicy zarządzają ryzykiem nadmiernych zapasów (ponosząc koszty ich utrzymywania) lub brakami towarowymi i utraconej przez to sprzedaży.
Koszty nabycia, utrzymania zapasów, koszty całkowite. Poziom obsługi Klienta
- Struktura zapasów. Rzeczywiste koszty utrzymywania zapasów, wyznaczanie kosztów nabycia.
- Modele uzupełniania zapasów ROP, ROC, model hybrydowy Ss
- EOQ – Economic order quantity (ekonomiczna wielkość zamówienia), określanie poziomu zapasu minimalnego.
- Metody prognozowania popytu krótko- i długoterminowe. Analizy ABC, XYZ, 123
- Wymagane informacje w procesach zaopatrzenia: zapotrzebowanie, wnioski zakupowe, dane historyczne.
- Sposoby uwzględniania ograniczeń wpływających na decyzje zakupowe.
- Gra symulacyjna: zarządzanie zapasami
OPIS: ZadaniemUczestników jest uzupełnianie zapasów w kolejnych okresach sprzedaży. Podjęte decyzje oceniane są pod względem kosztów utrzymywania zapasów, kosztów złożonych zamówień, uzyskanego poziomu obsługi Klienta. Uczestnicy obliczają także parametry i wskaźniki opisujące poziom zapasów.
Cele i wskaźniki efektywności działu zakupów/zaopatrzenia
- Przegląd wewnętrznych wskaźników względnych i bezwzględnych w logistyce i zaopatrzeniu związanych z celami finansowymi, rynkowymi, procesami wewnętrznymi oraz zasobami ludzkimi firmy.
- Wskaźniki SLA stosowane w umowach z dostawcami. Zabezpieczanie jakości współpracy poprzez zapisybonus/malus w umowach z dostawcami.
- Ocena efektywności uzupełniania zapasów, wskaźniki KPI, cele stawiane działom zaopatrzenia i zakupów.
- Jakie cele skutecznie motywują pracowników działu zaopatrzenia?
- Budżetowanie w gospodarce zakupowej
Współpraca z dostawcami
- Metody wyboru dostawców. Przebieg procesu przetargowego na usługi. Ważne zapisy w umowach handlowych z dostawcami.
- Kryteria oceny kupowanych towarów i usług oraz serwisu świadczonego przez dostawców.
- Analiza finansowa zróżnicowanych ofert,wyznaczanie NPV jako kryterium decyzji zakupowych
- Ćwiczenie: przygotowanie i prowadzenie przetargu na usługi operatora logistycznego
OPIS: Uczestnicy przygotowują dokument zapytania ofertowego. Omawiane są zasady i najważniejsze punkty RFQ pozwalające na porównanie ofertotrzymanych w odpowiedzi na zapytanie. W kolejnym kroku ćwiczenia Uczestnicy biorą udział w spotkaniu-negocjacjach z potencjalnym dostawcą.
Efektywna gospodarka zaopatrzeniowa w firmie
- Mierniki efektywności całej logistyki z punktu widzenia przedsiębiorstwa.
- Sposoby określania czasu trwania procesu, rozpoznawanie i eliminowanie źródeł marnotrawstwa w procesach zakupowych.
- Konsekwencje decyzji zakupowych dla organizacji fizycznego przepływu towarów w firmie. Eliminowanie suboptymalizacji występujących w całym łańcuchu procesu logistycznego firmy.
Trener:
Ryszard Petrykowski
Posiada ponad 20 letnie doświadczenie w logistyce. Pracował w firmach handlowych, tworząc analizy bezpośredniej dochodowości (DDP), analizy asortymentu, koordynował technologię i standardy obsługi zamówień oraz pracy magazynu. W firmach PACK-PLAST (obecnie Sarantis), a następnie WURTH i COMPLEX odpowiadał za procesy zakupów, zaopatrzenia, gospodarkę magazynową i obsługę zamówień Klientów. Jako dyrektor Logistyki i Zakupów odpowiadał za tworzenie i realizację strategii działania firmy. Konsultant, trener z wieloletnim doświadczeniem. Wspomaga realizacje strategii poprzez wdrożenia BSC, wyznaczanie kluczowych wskaźników efektywności, szkolenia z umiejętności projektowego podejścia do wprowadzania zmian związanych z realizacja celów długoterminowych firmy. Posiada certyfikat Zarządzania Projektami oraz Zarządzania Zmianą. Jest od wielu lat członkiem Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki (PSML). Pełnił w tej organizacji funkcję Prezesa, a także Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Czas trwania: 2 dni
Wartość projektu: 7500 zł + 23% VAT
Cena zawiera: analizę potrzeb szkoleniowych (rozmowa telefoniczna/telekonferencja lub/i pretest i postest), realizację szkolenia wg ustalonego programu dla grupy do 10 osób , materiały dydaktyczne, dyplomy dla Uczestników; dojazd, nocleg i wyżywienie trenera
Zapraszamy do kontaktu!
dopasujemy ofertę do Twoich potrzeb