MODUŁ 1. CZYM JEST STRES, JAKIE SĄ JEGO ŹRÓDŁA?
Cel: Uświadomienie uczestnikom wewnętrznych i zewnętrznych czynników stresowych.
- Uwarunkowanie odczuwania stresu typem osobowości – wewnętrzne czynniki stresowe, osobowość typu A (agresywna) i D (depresyjna)
- Czym jest stres; rodzaje stresu (eustres, dystres);
- Czy każdy stres jest zły? Proporcja poziomu stresu do wykonywanego zadania – Prawo Yarkesa i Dodsona
MODUŁ 2. FIZJOLOGICZNE I PSYCHOLOGICZNE PRZEJAWY SYTUACJI STRESOGENNEJ
Cel: uruchomienie doświadczeń w zakresie odczuwania stresu i jego wpływu na funkcjonowanie ciała i mózgu.
- Przyczyny chronicznego stresu
- Objawy stresu (objawy dostrzegalne w zachowaniu)
- Neurofizjologia reakcji stresowej – co się dzieje w moim mózg, kiedy się denerwuję?
- Fizjologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w funkcjonowaniu ciała)
- Psychologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w zachowaniu)
- Fazy stresu – od „uciekać czy bić się” do „udawać martwego”
- Następstwa chronicznego stresu (frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, choroby stresowe, kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność).
MODUŁ 3. „JAK STRES WPŁYWA NA MNIE?” – AUTODIAGNOZA
Cel: pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat własnych sposobów reagowania na stres i radzenia sobie z nim, wprowadzenie do budowania „antystresowej osobowości” na co dzień.
- Jakie sytuacje są dla mnie trudne? – typologia indywidualna
- Jak reaguję na sytuacje trudne? – schematy, nawyki działania
- Znaczenie inteligencji emocjonalnej dla skuteczności radzenia sobie ze stresem
- Świadomość własnego wzorca zachowań w obliczu stresu – wg F. Littauer
MODUŁ 4. TRENING KONTROLI EMOCJI W SYTUACJACH TRUDNYCH, TECHNIKI REDUKCJI DUŻEGO STRESU
Cel: wyposażenie uczestnika w praktyczne techniki obniżające poziom stresu.
- Ćwiczenia oddechowe – kontrola tętna, rozluźnianie mięśni
- Trening relaksacji neuromięśniowej
- Techniki umysłowe – wizualizacje, afirmacje
- Gimnastyka mózgu – ćwiczenia synchronizujące półkule mózgowe
- Office aerobik – ćwiczenia fizyczne poprawiające sprawność umysłową
- Ćwiczenia i zabawy ruchowe – żonglowanie piłeczkami, ćwiczenia Dennisona, technika Jacobsona
- Techniki automotywacyjne