Masz pytanie? Skontaktuj się z nami: 22 308 03 50 info@kompetea.pl

Jeżeli jesteś osobą, do zadań której należy prowadzenie szkoleń, spotkań, zebrań, instruktaży, grup roboczych i projektowych a do tej pory nie miałeś okazji ukończenia szkoły trenerów, przygotowaliśmy program – trening metodyczny – oparty na najlepszych praktykach edukacyjno- dydaktycznych, ułatwiających od strony profesjonalnej zaprojektować i poprowadzić szkolenie, osiągając przy tym zakładane cele zarówno dla osób uczestniczących w projekcie jak i organizacji zlecającej zadanie.

Program podzielony jest na części tematyczne: trenerskąprocesową, narzędziową, które każdemu uczestnikowi pozwolą na pełne poznanie i wykorzystanie własnego potencjału oraz rzeczywiste przygotowanie do pracy w obszarze szkolenia i rozwoju.

Szkolenie zawiera metodologię przydatną do realizowania projektów szkoleniowych w formule tradycyjnej jak i w formie on line i/lub zdalnej w kontekście wyzwania „po pandemicznego”, w którym osoby zajmujące się rozwojem zmuszone są działać skutecznie i efektywnie.

 Adresaci szkolenia:

Szkolenie dedykujemy osobom, które są lub będą odpowiedzialne za prowadzenie szkoleń, grup projektowych i roboczych, instruktaży stanowiskowych i wdrażających, zebrań, spotkań z pracownikami lub po prostu wspierają podległych pracowników w realizowaniu ich celów zawodowych.

Cel szkolenia:
  • Poznanie podstaw psychologii uczenia sie dorosłych
  • Nabycie umiejętności analizy potrzeb rozwojowych
  • Nabycie/doskonalenie umiejętności prawidłowego projektowania programu rozwojowego, zapewniającego realizację celu
  • Poznanie etapów rozwoju grupy, przygotowanie się na możliwe trudności
  • Nabycie umiejętności ewaluacji procesu szkoleniowego
  • Poznanie własnych możliwości/ kompetencji w zakresie prowadzenia szkoleń
 Metody pracy:

Szkolenie ma charakter warsztatowy, nakierowane będzie na transfer wiedzy i praktycznych umiejętności uczestników, z wykorzystaniem dobrych praktyk rynkowych. Formy pracy z grupą:

  • Mini wykłady
  • Prezentacje i instruktaże narzędziowe
  • Ćwiczenia indywidualne / grupowe
  • Analiza studiów przypadków
  • Rozwiązywanie zagadnień problemowych
  • Praca warsztatowa
  • Analiza dobrych praktyk

Uczestnicy szkolenia mają możliwość skorzystać ze zdalnej konsultacji poszkoleniowej z Trenerem (w wymiarze do 1 h), z obszaru zagadnień podejmowanych na szkoleniu.

Program szkolenia:
  1. Zasady uczenia się dorosłych – możliwości wykorzystania dobrych praktyk w procesach organizacyjnych
  2. Psychologia uczenia się dorosłych, możliwości wykorzystania wiedzy naukowej do przygotowania efektywnych szkoleń, zebrań, grup roboczych (projektowych/eksperckich/rozwojowych).
  3. Rodzaje interwencji rozwojowych dla osób dorosłych w procesach ZZL w organizacjach
  4. Model wykorzystywanych ról trenera/prowadzącego projekt/coacha/mentora/instruktora – w praktykach wewnątrz organizacyjnych
  5. „Szkolenia oparte na dowodach” – metodologia wspierająca proces dydaktyczny – implementacja praktyk dydaktycznych w rzeczywistość organizacyjną.
  6. Strefa komfortu uczenia się, kiedy próba rozwoju może stać się nieefektywna – najczęściej popełniane błędy w procesie transferu wiedzy i umiejętności.

IDENTYFIKACJA I ANALIZA PROCESÓW i WYDARZEŃ ROZWOJOWYCH

  1. Praktyczne aspekty przeprowadzania identyfikacji i analizy potrzeb rozwojowych w kontekście efektywnych szkoleń/zebrań/grup projektowych i/lub eksperckich
  • Metody, modele, warianty, kryteria doboru metod
  • Interesariusze i poziomy potrzeb organizacyjnych
  • Narzędzia, gromadzenie i użyteczność danych, raportowanie (warianty wewnątrzorganizacyjny i konsultacyjny)
  • Wnioski z procesu i raport otwarcia, prezentacja do przełożonych, akcentowanie wytycznych raportu otwarcia w projekcie szkolenia (przełożenie na program, treści i formy pracy) – czyli narzędzia stosowane przez trenerów wspierające profesjonalizację prowadzących projekt lub grupę.

PROJEKTOWANIE SZKOLEŃ, programów i cykli rozwojowych (grup projektowych/eksperckich) dla pracowników w ujęciu wewnątrzorganizacyjnym

  1. Model skutecznego transferu wiedzy i umiejętności, czyli jak projektować by spotkanie robocze/ szkolenie służyło uczestnikom, uczącemu i celom biznesowym organizacji
  • Grupowanie, pozycjonowanie i kolejność informacji/ treści przekazywanych uczestnikom
  • Układ powtarzalnych treści
  • Semantyka w procesie uczenia się
  • Angażowanie wyobraźni i emocji uczestników jako akumulatora pamięci
  1. Proces uczenia się i elementy kształcenia – projektowanie sprzyjające płynności transferowej wiedzy i umiejętności uczestników oraz skuteczności przekazu
  • Uczenie oparte na mechanizmach funkcjonowania mózgu
  • Pamięć robocza (krótkotrwała)
  • Pamięć długotrwała
  • Rola mózgu w procesie uczenia się
  1. Cele edukacyjne i ich rodzaje w modelu przekazywania wiedzy, umiejętności i postaw wewnątrz organizacji.
  • Zdobycie nowej lub rozwinięcie posiadanej wiedzy i/lub umiejętności (wariant luka lub rozwój dotychczasowego poziomu)
  • Kształtowanie umiejętności proceduralnych (stanowisko pracy, efektywność zadaniowa)
  • Kształtowanie umiejętności strategicznych (zespół/grupa otoczenie pracownika, efektywność organizacyjna)
  1. Struktura logiczna szkolenia/ zebrania/ prezentacji/ wystąpienia i odpowiedni dobór treści
  2. Tworzenie scenariuszy szkoleń i wydarzeń rozwojowych
  3. Warianty modeli strukturalnych w projektowaniu szkolenia w zależności od oczekiwanych efektów kształcenia:
  • Model
  • Proces
  • Cykl
  • Level Up
  • Drzewo decyzyjne
  • Trening umiejętnościowy – feedback
  1. Narzędzia i formy pracy z zespołem/grupą projektową wykorzystywane na salach szkoleniowych – ich adekwatność w wykorzystaniu wewnątrzorganizacyjnym do osiągnięcia zakładanych celów szkoleniowych
  • Mini wykład, prezentacja
  • Instruktaże narzędziowe i proceduralne
  • Studium przypadku i rozwiązywanie zagadnień problemowych
  • Symulacje zadaniowe, strategiczne
  • Odgrywanie ról
  • Gry szkoleniowe
  • Analiza praktyk organizacyjnych
  • Praca indywidualna
  • Praca grupowa
  • Testy, ankiety, kwestionariusze

EFEKTYWNE PROWADZENIE GRUP  (szkoleń, warsztatów projektów, wydarzeń rozwojowych)

  1. Budowanie autorytetu osoby odpowiedzialnej za procesy (transferu wiedzy i umiejętności)
  2. Specyfika pracy z grupą szkoleniową w różnych typach spotkań – opisy i rekomendacje interwencji prowadzącego
  3. Charakterystyka procesu uczenia się (praktyki przydatne akcentowaniu kluczowych treści i założeń)
  4. Uwarunkowania procesu uczenia się w grupie szkoleniowej/roboczej (środowisko zawodowe, wariant otwarty i zamknięty)
  5. Skuteczne praktyki w realizacji szkoleń on-line (model otwarty, zamknięty)
  6. Rekomendacje dla prowadzących i uczestników aktywności on-line w obszarze treści, doboru metod i narzędzi pracy oraz sposobu prowadzenia i ewaluacji
  7. Aktywizujące metody pracy z grupami w formule on line w szkoleniach i cyklach – rozszerzenie procesu na sesje odpraw, aktywności, inkubacji oraz ewaluacji
  8. Kształtowanie relacji z grupą roboczą w poszczególnych fazach rozwoju grupy i umiejętność płynnego prowadzenia spotkania oraz osiągniecia założeń i celów spotkania – formuła tradycyjna i on line
  • Inicjowanie kontaktu z grupą i budowanie autorytetu trenera
  • Diagnoza grupy i ustawienie form współpracy z uczestnikami szkolenia
  • Faza orientacji i zależności
  • Faza buntu i konfliktu
  • Faza spójności i współpracy
  • Faza celowej i świadomej aktywności
  • Zakończenie kontaktu z grupą i relacje poszkoleniowe
  1. „Rytuały szkoleniowe” (elementy stałe wpływające na jakość procesu grupowego) – praktyki trenerów biznesu wspierające jakość transferu oraz budowanie profesjonalizacji osoby prowadzącej
  • Start szkolenia, agenda, kontrakt (R 1 dzień)
  • Start kolejnych dni/ dni w kolejnych cyklach (R 2/n dzień)
  • Rytuały końcowe (ewaluacja trenerska, procesowa, pożegnanie, follow-up, kontakt posesyjny)
  • Kontynuacja procesu szkoleniowego
  1. Trudności w grupach roboczych/ projektowych na „salach szkoleniowych” – profilaktyka, neutralizacja i wczesne reagowanie
  • Trudne grupy – sposoby postępowania i przygotowania prowadzącego i grupy do wymagającego wydarzenia rozwojowego
  • Trudni uczestnicy – sposoby radzenia sobie z nimi bezpośrednio podczas spotkania
  • Prowokowanie trudności przez prowadzącego (świadome i nieświadome mechanizmy)
  • Aktywności trenerskie ukierunkowane na neutralizowania czynników powodujących trudności
  • Trudności otoczenia szkolenia – lokalizacji, dostępu, sprzętu, połączenia, możliwości technicznych
  1. Treści w przekazie „Sali szkoleniowej” (wyświetlone, przeczytane, omówione, przyswojone)
  2. Szkolenia i spotkania realizowane w formułach tradycyjnych i on-line – „logistyka projektu szkoleniowego”
  3. Style trenerskie w praktyce i ich wpływ na efektywność przyjmowanych treści – rekomendacje do stosowania w adekwatnym wyborze stylu do celu i założeń spotkania rozwojowego
  • Styl prezentacyjny
  • Styl sekwencyjny
  • Styl symulacyjny
  1. Trening autoprezentacji trenerskiej w wariantach szkolenia tradycyjnego i formuły on-line

EWALUACJA PROJEKTÓW ROZWOJOWYCH

  1. Cele i wymiary ewaluacja procesu szkoleniowego (podczas szkolenia, grupy roboczej – projektowej/eksperckiej, prezentacji, spotkania moderowanego, wydarzenia szkoleniowego)
  2. Efekty i konsekwencje dopasowanej i niedopasowanej ewaluacji – dla prowadzącego, uczestników, działu HR, organizacji.
  3. Narzędzia diagnostyczne i agregacyjne wykorzystywane w procesie ewaluacji procesów organizacyjnych – jak zrobić dobrą ankietę, służącą organizacji oraz jak nie zepsuć postaw uczestników i prowadzącego nietrafionym narzędziem ewaluacyjnym.
  4. Modele ewaluacji Kirkpatricka i Philipsa (zastosowania wewnątrzorganizacyjne) – kiedy, co i komu służy a co nie jest efektywne.
  • Ocena wrażenia (bezpośrednio z Sali szkoleniowej)
  • Ocena efektów uczenia się
  • Ocena umiejętności
  • Ocena postaw
  • Ocena zachowań
  • Ocena wskaźników organizacyjnych
  1. ROI w szkoleniach – sposoby rozliczania efektywności szkoleń (grupa/jednostka/proces)
  2. Odpowiedzialność prowadzącego spotkanie za ewaluację (model pracy)
  3. Przegląd koncepcji psychologicznych obrazujących proces uczenia się dorosłych przydatnych w praktyce organizacyjnego zarządzania wiedzą
Informacje organizacyjne:
Harmonogram godzinowy:

Rozpoczęcie szkolenia 08:30
Przerwa obiadowa 12:00
Zakończenie szkolenia 15:30

* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą

Miejsce realizacji szkolenia: on-line, Microsoft Teams


Cena zawiera: dostęp do szkolenia on-line, materiały dydaktyczne w wersji elektronicznej, dyplom ukończenia szkolenia w wersji elektronicznej


Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU. Uczestnik musi posiadać komputer z dostępem do internetu oraz słuchawki (rekomendowane).

Program szkolenia:

Kompetea all rights reserved

Trening NIE TYLKO DLA Trenerów
28-29.03.2022
1500 zł + 23% VAT