Masz pytanie? Skontaktuj się z nami: 22 308 03 50 info@kompetea.pl

Cel szkolenia:

• prezentacja warsztatu konstruowania i sprawdzania umów gospodarczych
• przedstawienie zagadnień programowych na podstawie licznych przykładów
• uczulenie na możliwe błędy prawne, identyfikacja stosowanych w praktyce „trików” prawnych
• prezentacja narzędzi prawnych niezbędnych do prawidłowego konstruowania umów
• analiza sprawdzonych sposobów zabezpieczania umów
• wskazanie sposobów na wychodzenie z „trudnych” sytuacji
• przybliżenie nowych i znowelizowanych przepisów prawa umów

 Korzyści ze szkolenia:

Uczestnicy szkolenia zdobędą niezbędną wiedzę w temacie praw oraz obowiązków kontrahentów w obrocie gospodarczym jak i skutecznych sposobów ich egzekwowania.

 Metody pracy:

Interaktywny wykład / warsztat połączony z prezentacją PP, analiza przykładów i dyskusja.

Program szkolenia:

1. Wprowadzenie

  • terminologia w umowach, jak czytać akty prawne i umowy, jak interpretować umowy
  • „triki” prawne – jak można coś ukryć w umowie?, gdzie szukać „pułapek”
  • jak dobrać wzór umowy do konkretnej sytuacji, jakich błędów unikać, skąd czerpać wzory
  • nowoczesne narzędzia prawne – w jaki sposób z nich korzystać; pomoc przy przygotowywaniu umów
  • znaczenie orzecznictwa w rozstrzyganiu wątpliwości prawnych
  • hierarchia – akty prawne a wewnętrzne regulacje w przedsiębiorstwie (m.in. umowy, regulaminy), przepisy niezbędne przy przygotowywaniu umów, na co można sobie pozwolić konstruując umowy, najczęściej popełniane błędy

2. Zawieranie umów – praktyczne wskazówki

  • oferta (charakter prawny oferty; termin związania ofertą; ogłoszenia; reklamy; cenniki; oferta w postaci elektronicznej; odwołanie oferty; przyjęcie oferty; opóźniona odpowiedź na ofertę; modyfikujące przyjęcie oferty; czas i miejsce zawarcia umowy)
  • negocjacje(zawarcie umowy, „negocjacje pozorne” i ich konsekwencje)
  • aukcja i przetarg (ogłoszenie aukcji lub przetargu; wadium; unieważnienie umowy, obowiązki organizatora aukcji i przetargu, popełniane błędy)
  • list intencyjny („oferta, która nie jest ofertą”)
  • zamówienia, zapytania – jak je traktować?
  • wzorzec umowny (jakie zasady obowiązują w przy posługiwaniu się wzorcami w relacjach Przedsiębiorca – Przedsiębiorca a Przedsiębiorca – Konsument; obowiązek doręczenia; wzorzec w formie elektronicznej, priorytet postanowień umowy nad treścią wzorca; konflikt formularzy; ogólne warunki umów; regulaminy)
  • umowa ramowa – skutki prawne jej zawarcia, na co zwracać szczególną uwagę
  • umowa na wyłączność – konsekwencje prawne jej zawarcia, korzyści, zagrożenia
  • umowa przedwstępna (ważność umowy przedwstępnej; termin zawarcia umowy przyrzeczonej; skutki niezawarcia umowy właściwej; przedawnienie)
  • zawieranie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, umowy na odległość; jakie zmiany regulacji prawnych zakłada projekt ustawy o prawach konsumenta
  • pisemne potwierdzenie zawarcia umowy – korzyści i zagrożenia
  • forma umowy ( m.in. ustna, pisemna, pisemna z datą pewną, pisemna z podpisem poświadczonym, akt notarialny, elektroniczna ) a konsekwencje prawne jej niezastosowania
  • kto może podpisywać umowy (reprezentacja ustawowa, pełnomocnik, prokurent); prawidłowe konstruowanie nagłówków, podpisywanie i parafowanie umów oraz załączników; rola KRS i CEIDG; zawieranie umów przez osoby nieuprawnione – konsekwencje prawne, odpowiedzialność członków zarządu za podpisywane umowy
  • badanie wiarygodności kontrahentów – gdzie szukać informacji

3. Konstruowanie i sprawdzanie umów

  • zasada swobody umów i jej granice – jak szczegółowa powinna być umowa, ograniczenia ustawowe
  • prezentacja różnic w konstruowaniu umów: Przedsiębiorca – Przedsiębiorca, Przedsiębiorca – Konsument
  • cechy szczególne umów, język umowy, preambuła, słowniczek, skróty
  • przedmiot umowy
  • prawa i obowiązki stron
  • modyfikacja umowy – prawnie dozwolone granice, prawo do jednostronnej zmiany umowy, procedura, aneks
  • załączniki (np. ogólne warunki umowy/zamówienia, karta gwarancyjna, instrukcja, specyfikacja)
  • zasady odpowiedzialności (szkoda; okoliczności, za które dłużnik ponosi odpowiedzialność; modyfikacja ogólnej reguły odpowiedzialności; odpowiedzialność za osoby trzecie; zwolnienie od odpowiedzialności; ciężar dowodu)
  • klauzula poufności, klauzula arbitrażowa
  • terminy (m.in. realizacji umowy, płatności w transakcjach handlowych)
  • czym jest kara umowna, zasady naliczania kar umownych, maksymalna wysokość kary umownej
  • odsetki (rodzaje, kiedy można ich żądać, obliczanie)
  • zadatek a zaliczka; opóźnienie a zwłoka
  • wynagrodzenie (ryczałt, kosztorys), formy płatności, oznaczenie cyfrą i słowem, należny podatek, koszty realizacji umowy
  • różnica miedzy odstąpieniem od umowy a wypowiedzeniem umowy (czy istnieje możliwość jednostronnego rozwiązania umowy?)
  • jak zabezpieczyć się przed reklamacjami na etapie zawierania umowy (rękojmia, gwarancja, odpowiedzialności za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową), Ustawa o prawach konsumenta 2014r.
  • sposoby na zabezpieczanie prawidłowego wykonania umowy (m.in. weksel, hipoteka, zastaw, przewłaszczenie na zabezpieczenie, zastrzeżenie własności rzeczy sprzedanej, poręczenie, dobrowolne poddanie się egzekucji, gwarancja bankowa/ubezpieczeniowa, klauzula del credere)
  • klauzule niedozwolone w umowach:
    a) identyfikacja klauzul abuzywnych, zasady modyfikacji klauzul
    b) niebezpieczeństwa zastosowania przez przedsiębiorców klauzul abuzywnych w umowach, regulaminach, zamówieniach, kartach gwarancyjnych
    c) czy można zagwarantować sobie obowiązywanie klauzul niedozwolonych?
  • e-mail, sms, fax, nagranie – jak uprawdopodobnić zawarcie umowy?
  • na co należy zwrócić szczególną uwagę przy sprawdzaniu umowy?

4. Umowy z kontrahentami zagranicznymi – o co zadbać na etapie podpisywania umowy; klauzula wyboru prawa; język umowy; wyłączenie odpowiedzialności

5. Problemy z realizacją umowy

  • klauzula rebus sic stantibus – czy zawsze należy wykonać umowę? Kiedy przedsiębiorca może uchylić się od podpisanej umowy?
  • jak unieważniać umowę? Prezentacja dostępnych narzędzi prawnych.
  • niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy przez kontrahenta – jak dochodzić odszkodowania? Jak postępować?
  • cesja wierzytelności, potrącenie
  • przedawnienia roszczeń – terminy, jakie okoliczności przerywają bieg przedawnienia?
  • metody rozstrzygana sporów (sądownictwo powszechne, sądownictwo polubowne (arbitraż), mediacja, koncyliacja). Jak się przygotować do potencjalnych sporów, przygotowanie dowodów, zabezpieczenie roszczeń.

6. Elementy własności intelektualnej i przemysłowej w umowach

7. Elementy nieuczciwej konkurencji w umowach

8. Tajemnica przedsiębiorstwa

9. Studium przypadków – analiza przygotowanych przykładów i przykładów przedstawionych przez uczestników

Informacje organizacyjne:

Harmonogram godzinowy:

I dzień

Rejestracja uczestników: 08:45
Rozpoczęcie szkolenia 09:00
Przerwa obiadowa 12:30
Zakończenie szkolenia 17:00

* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą

Miejsce realizacji szkolenia SPRAWDŹ


Cena zawiera: uczestnictwo w programie, materiały dydaktyczne, wyposażoną salę szkoleniową, przerwy kawowe oraz obiad dla uczestnika, pomoc przy rezerwacji noclegu

Cena nie zawiera: kosztów dojazdu uczestnika na miejsce szkolenia i zakwaterowania


Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU


Pobierz program szkolenia

Umowy w obrocie gospodarczym
19 listopada 2018 Warszawa
650 zł + 23% VAT/ osoba