Podczas szkoleń z naszym trenerem-prawnikiem, posiadającym wieloletnie doświadczenie w szkoleniach dla instytucji rządowych i samorządowych, uczestnicy zdobędą niezbędną wiedzę z zakresu prawa pracy, mobbingu, ZFŚS itp., podparte najnowszymi orzeczeniami Sądu.
Praktyki w zakresie działań antymobbingowych
Mobbing i dyskryminacja to zjawiska, które wpływają niekorzystnie na atmosferę i wydajność pracy. Są także powodem procesów sądowych, co może prowadzić do utraty dobrego imienia Urzędu, a z drugiej może być źródłem odpowiedzialności odszkodowawczej.
Cel szkolenia:
W czasie szkolenia zdobędą Państwo niezbędną wiedzę nt. tworzenia polityki antymobbingowej, rozpoznawania sytuacji mobbingowych, metod i instrumentów przeciwdziałania mobbingowi, a także konsekwencji prawnych i społecznych stosowania mobbingu.
Program szkolenia:
Pojęcie i definicje mobbingu
- W ujęciu psychologicznym
- W ujęciu prawnym
- Czy można prowadzić monitoring pracowników
- Poczta elektroniczna pracownika – służbowa czy prywatna
Mobbing w organizacji
- Przyczyny i uwarunkowania mobbingu
- Przyczyny organizacyjne, w tym cechy zarządzającego organizacją
- Osobowość mobbera
- Przejawy i fazy mobbingu
- Podział zachowań mobbingowych wg Leymanna
- Uporczywość i długotrwałość zachowań
- Metody odróżniania konfliktów interpersonalnych od konfliktów o charakterze mobbingu
Rodzaje mobbingu ze względu na schemat relacji (schematy strukturalne)
- Mobbing na linii przełożony – podwładny (w tym prezentacje audiowizualne jako przykłady)
- Mobbing na linii podwładny – przełożony (w tym prezentacje audiowizualne jako przykłady)
- Mobbing pomiędzy współpracownikami (w tym prezentacje audiowizualne jako przykłady)
- Nękanie a zastraszanie
- Skutki lobbingu
- Konsekwencje finansowe
- Konsekwencje w sferze HR
- Konsekwencje w obszarze PR
- Skutki organizacyjne dla kadry zarządzającej
Obowiązek przeciwdziałania i reagowania na mobbing
- Roszczenia pracownika związane z mobbingiem
- Roszczenie regresowe pracodawcy
Zasady ustalania i zaistnienia mobbingu w zakładzie pracy
Mobbing a dyskryminacja (nierówne traktowanie)
- Definicja dyskryminacji w ustawodawstwie polskim
- Dyskryminacja a mobbing
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Definicja niepełnosprawności
- stopień niepełnosprawności
- zdolność do pracy osoby niepełnosprawnej
Podstawy prawne regulujące zatrudnienie niepełnosprawnych
- Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
- Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 15 września 2004 r. w sprawie zwrotu kosztów przystosowania stanowisk pracy, adaptacji pomieszczeń i urządzeń do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz kosztów zatrudnienia pracownika pomagającego pracownikowi niepełnosprawnemu.
- Refundacja wynagrodzenia oraz składek na wynagrodzenia społeczne pracodawcy zatrudniającego osoby niepełnosprawne
- Koszty wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
- Zadania
- rozliczanie składek PFRON
- rozliczanie wpłat na PFRON
Uprawnienia pracownika niepełnosprawnego
- prawo do krótszego czasu pracy
- prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego
- uprawnienia do dodatkowej przerwy w pracy
- prawo do korzystania ze zwolnienia od pracy
- godziny nadliczbowe
Uprawnienia pracodawcy zatrudniającego osobę niepełnosprawną
- dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego
- refundacja składek ZUS
- zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy
- zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej
- zwrot kosztów szkolenia pracownika niepełnosprawnego
- zwolnienie z wpłat na PFRON
- zwrot kosztów zatrudniania pracownika pomagającego pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy
Uprawnienia PIP w związku z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych
Omówienie orzeczeń SN
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w praktyce
Program:
1. Pracodawcy tworzący ZFŚS:
• pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników,
• pracodawcy należący do sfery budżetowej,
• zasady ustalania liczby zatrudnionych,
• rezygnacja z tworzenia ZFŚS,
2. Finansowanie ZFŚS:
• odpisy podstawowe,
• zwiększenie odpisu,
• zasady ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu dokonania odpisu na ZFŚS,
• terminy wpłat na ZFŚS,
3. Regulamin ZFŚS:
• ustalanie treści regulaminu – współpraca ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników,
4. Świadczenia urlopowe:
• pracodawcy wypłacający świadczenia urlopowe,
• wysokość świadczenia urlopowego,
• kryteria przyznawania świadczeń urlopowych.
5. Gospodarowanie środkami ZFŚS:
• osoby uprawnione do korzystania z ZFŚS,
• przeznaczenie środków ZFŚS,
• kryteria przyznawania świadczeń z ZFŚS – (nowe orzecznictwo SN i PIP)
• administrowanie ZFŚS.
Odpowiedzialność majątkowa urzędników – materialna, dyscyplinarna, karna i pracownicza
Cel szkolenia
Ze względu na wprowadzoną w 2011 r. ustawę, urzędnik jest odpowiedzialny za zawinione działanie lub zaniechanie dot. wykonywanych przez niego obowiązków. Szkolenie ma na celu uporządkowanie wiedzy w zakresie sposobu poprawnej wykładni przepisów prawa regulujących problematykę odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych. W trakcie spotkania nacisk będzie położony na zwrócenie uwagi na istotę odpowiedzialności m.in. z tytułu rażącego naruszenia prawa, odpowiedzialności służbowej i cywilnoprawnej, m.in. w oparciu o przykłady (np. dotyczący ukarania pracownika starostwa w Ostródzie).
Program szkolenia
1. Pomioty objęte obowiązkiem przestrzegania przepisów regulujących odpowiedzialność urzędników
• organ administracji publicznej
• funkcjonariusz publiczny – wyjaśnienie pojęcia
2. Odpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy w świetle nowych przepisów
• analiza przypadków wykonywania władzy publicznej
• czym jest rażące naruszenie prawa
• działania i zaniechania funkcjonariuszy publicznych
3. Warunki pociągnięcia do odpowiedzialności funkcjonariusza publicznego w świetle nowych przepisów
• czym jest zawinione rażące naruszenie prawa?
• czym jest „wina” i znacznie „winy” w określeniu przesłanek odpowiedzialności funkcjonariusza publicznego
• omówienie przypadków, w których może dojść do stwierdzenia rażącego naruszenia prawa
4. Postępowanie wyjaśniające – wyjaśnienie procedury postępowania
• wszczęcie postępowania wyjaśniającego
• udział prokuratora w postępowaniu
• zakończenie postępowania
• odszkodowanie
5. Postępowanie sądowe w sprawie o odszkodowanie przeciwko funkcjonariuszowi publicznemu.
6. Analiza rodzajów odpowiedzialności do której może zostać pociągnięty funkcjonariusz publiczny
• odpowiedzialność na podstawie prawa cywilnego
• odpowiedzialność karna
• odpowiedzialność dyscyplinarna
• odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
• odpowiedzialność z kodeksu pracy
7. Odpowiedzialność służbowa
• odpowiedzialność za mienie powierzone
• wyrządzenie szkody przez kilku pracowników
8. Odpowiedzialność cywilnoprawna
• Zadania zlecone
• Odpowiedzialność solidarna
• Sprawca szkody i poszkodowany
9. Szkoda wyrządzona decyzją administracyjną
• Decyzja niezgodna z przepisami prawa i jej skutki dla funkcjonariusza publicznego
Instrukcja kancelaryjna – nowe zasady stosowania
Cel szkolenia
Aktualizacja oraz uporządkowanie wiedzy w zakresie zasad zarządzania dokumentacją zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej. W szczególności wyjaśnione zostaną nowe pojęcia, będące wynikiem nieuchronnej informatyzacji różnych obszarów administracji publicznej. Pokazana zostanie też szczególna rola kancelarii w nowych uwarunkowaniach technicznych i prawnych.
Program
1. Podstawowe przepisy prawne dotyczące zarządzania dokumentacją
• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
2. Rodzaje współczesnej dokumentacji
• Kategoryzacja dokumentacji tworzonej, napływającej i składanej w podmiocie
• Dokumentacja tworząca akta spraw i nie tworząca akta spraw
3. Podstawowe pojęcia instrukcji kancelaryjnej – pojęcia ogólne
4. Instrukcja kancelaryjna – w systemie tradycyjnym oraz w systemie EZD – wykonywanie czynności kancelaryjnych
• Punkt kancelaryjny – zadania (rejestracja, otwieranie, skanowanie, prowadzenie składu chronologicznego i informatycznych nośników danych, wysyłka pisma papierowego i elektronicznego)
• Kierownik podmiotu – zadania (akceptacja pisma jedno lub wielostopniowa, podpisywanie pisma podpisem elektronicznym i własnoręcznym, dekretacja, dekretacja zastępcza)
• Prowadzący sprawy-zadania (sporządzanie projektu pism, akceptacja pisma, zakładanie sprawy, prowadzenie akt sprawy i dokumentacji nietworzącej akt sprawy, prowadzenie metryki sprawy, archiwizacja dokumentacji do przekazania do archiwum zakładowego)
5. Współdziałanie między komórkami urzędu – rozpowszechnianie i udostępnianie pism wewnątrz urzędu
• Udział komórek innych niż merytoryczne przy załatwianiu spraw
6. Rzeczowy wykaz akt – istota i konstrukcja
7. Przekazywanie dokumentacji do archiwum
• Instrukcja archiwalna
8. Warsztaty praktyczne
• Opis teczek
• Opis akt osobowych
• Znak sprawy
Przeciwdziałanie korupcji i etyka urzędnicza
Cel szkolenia
W trakcie szkolenia przedstawione zostaną najczęstsze problemy pojawiające się w trakcie przeciwdziałania antykorupcji i działaniu zgodnym z etyką urzędniczą. Szkolenie umożliwi uzyskanie wiedzy umożliwiającej prawidłowe – zgodne z prawem – funkcjonowanie w środowisku zawodowym.
Celem szkolenia jest m.in. przedstawienie najczęściej popełnianych błędów oraz wskazanie dobrych praktyk w zakresie etyki zawodowej oraz przeciwdziałania antykorupcji.
Program szkolenia
1. Co to jest korupcja
• Korupcja i sfera publiczna
• Wymiary korupcji
2. Korupcja i sfera publiczna
• Sfera prywatna i publiczna
• Korupcja w sferze publicznej
• Konflikt interesów
3. Korupcja jako przestępstwo – regulacje dotyczące korupcji w polskim prawie
4. Konsekwencje korupcji
• Typy korupcji i ich konsekwencje
• Studia przypadków (poszukiwanie i analizowanie przykładów korupcji praca w grupie)
5. Uwarunkowania korupcji
• Stanowienie prawa
• Przejrzystość instytucji – przewidywalność procedur
• Kontrola procesów decyzyjnych
• Analiza procesu decyzyjnego i poszukiwanie zagrożeń korupcyjnych
6. Przeciwdziałanie korupcji w Polsce
• Rządowe strategie antykorupcyjne
• Przeciwdziałanie korupcji w samorządzie
• Systemy jakości
7. Europejski Kodeks Dobrej Administracji
• Praworządność
• Niedyskryminowanie
• Niezależność
• Obiektywizm
• Zakaz nadużywania uprawnień
• Uczciwość
• Uprzejmość
• Ochrona danych osobowych
8. Dylematy etyczne pracowników administracji publicznej
• Rodzaje dylematów etycznych
• Konflikt interesów – sposoby zapobiegania
• Konflikt lojalności
• Lobbing
KPA w praktyce funkcjonowania urzędu i pracy urzędników
Cel szkolenia
W trakcie szkolenia przedstawione zostaną najczęstsze problemy pojawiające się w trakcie podejmowania rozstrzygnięć administracyjnych i sposoby ich rozwiązywania w orzecznictwie sądowym. Szkolenie umożliwi uzyskanie wiedzy pozwalającej na prawidłowe prowadzenie postępowania administracyjnego.
Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy z zakresu ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, przedstawienie najczęściej popełnianych błędów w prowadzeniu postępowania administracyjnego, a także m.in. omówienie poszczególnych pism w postępowaniu administracyjnym.
Program szkolenia
1. Wprowadzenie
• zakres obowiązywania KPA
2. Zasady ogólne postępowania administracyjnego
• zasada praworządności
• zasada prawdy obiektywnej i zasada uwzględniania interesu społecznego i uwzględniania interesu uczestnika postępowania administracyjnego zasada pogłębiania zaufania uczestników postępowania do organów adm. publicznej
• zasada informowania stron i innych uczestników postępowania
• zasada czynnego udziału strony w postępowaniu
• zasada przekonywania
• zasada prostoty i szybkości postępowania
• zasada ugodowego załatwiania spraw
• zasada pisemności
• zasada dwuinstancyjności
• zasada trwałości decyzji ostatecznych i zasada sądowej kontroli legalności decyzji ostatecznych
3. Właściwość organów
• właściwość rzeczowa i miejscowa organów administracji publicznej
4. Wyłączenie pracownika i organu
5. Strony postępowania
• strona postępowania
• udział organizacji społecznej w postępowaniu administracyjnym
6. Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym
7. Doręczenia
• skuteczność doręczeń
• doręczenia w wersji papierowej
• doręczenia w wersji elektronicznej
• EPUAP
8. Terminy załatwiania spraw w postępowaniu administracyjnym
• obliczanie terminów, p
• oczątek i koniec terminów liczonych w dniach, tygodniach, miesiącach
• uchybienie terminu, przywrócenie terminu
9. Postępowanie
• wszczęcie postępowania
• zawieszenie postępowania
• umorzenie postępowania
10.Ochrona danych osobowych
• dane osobowe w decyzji administracyjnej,
• udostępnianie akt administracyjnych w kontekście ochrony danych osobowych
11. Decyzje (niezbędne elementy)
12. Postępowanie odwoławcze od decyzji
13. Tryby nadzwyczajne:
• wznowienie postępowania – przesłanki
• uchylenie decyzji – przesłanki
• stwierdzenie nieważności decyzji
14. Udostępnianie informacji publicznej
15. Skargi, wnioski i petycje w świetle KPA
Czas pracy pracowników administracji publicznej
Cel
Poszerzenie i utrwalenie wiedzy dot. czasu pracy, poznanie metod organizacji pracy ze względu na możliwość zastosowania różnych systemów czasu pracy, przybliżenie najnowszych orzeczeń dot. wykładni prawa ( m.in. interpretacje urzędowe PIP, SN,NSA)
Program szkolenia
1. Podstawy prawne zatrudnienia w jednostkach samorządowych.
2. Pracownicy samorządowi – zastosowanie przepisów o czasie pracy.
3. Pojęcie czasu pracy.
4. Normy i wymiar czasu pracy:
• normy ustawowe,
• zasadniczy sposób ustalania wymiaru czasu pracy – art. 130 KP,
• okresy rozliczeniowe:
• dopuszczalność przedłużania wg. kodeksu pracy i zastosowanie w jednostkach samorządowych,
• procedura możliwego wydłużenia okresu rozliczeniowego.
5. Odpoczynek dobowy i tygodniowy.
6. Praca w systemie zmianowym i jej dopuszczalność.
7. Systemy czasu pracy:
• system podstawowy,
• równoważny czas pracy,
• przerywany czas pracy,
• system zadaniowy,
• pozostałe systemy czasu pracy.
8. Rozkłady czasu pracy:
• okres maksymalny,
• podstawowe zasady tworzenia rozkładów czasu pracy,
• krótsze okresy rozliczeniowe a obowiązek tworzenia harmonogramów,
• indywidualne rozkłady czasu pracy.
9. Praca w niedzielę i święta:
• warunki dopuszczalności pracy,
• dodatki za pracę w niedzielę i święta.
10. Praca w porze nocnej:
• ustalanie pory nocnej,
• dodatki za pracę nocną.
11. Godziny nadliczbowe:
• obowiązek pracy w godzinach nadliczbowych,
• limity godzin pracy, w tym godzin nadliczbowych,
• zasady rozliczenia:
• ewidencja czasu pracy,
• konsekwencje wydłużenia okresów rozliczeniowych,
• wynagrodzenie lub czas wolny,
• sposoby rozliczania pracy w nadgodzinach – czas wolny i wynagrodzenie,
• „przyznanie” godzin wolnych:
• zwrot wyłącznie na wniosek,
• czas wolny a wynagrodzenie pracownicze
12. Szczególne przypadku rozliczania i ustalania czasu pracy:
• pracownicy zarządzający zakładem pracy i kierownicy „średniego szczebla”,
• organizacja pracy i różnice w uprawnieniach,
13.Podróż służbowa:
• podróż a czas pracy,
14. Zwolnienia od pracy a czas pracy:
• nowe przepisy – odpracowywanie „zwolnień prywatnych”,
• zwolnienia obowiązkowe.
Akty prawa miejscowego – zasady techniki prawodawczej
Cel szkolenia
Aktualizacja oraz uporządkowanie wiedzy w zakresie różnych pojęć źródła prawa oraz pojęciu aktu prawa miejscowego, miejscu aktu prawa miejscowego w systemie źródeł prawa, rodzajach aktów prawa miejscowego.
Szkolenie dotyczy prawnej regulacji dotyczącej ogłaszania aktów prawa miejscowego, podstawowych zasad techniki prawodawczej mających zastosowanie przy redagowaniu aktów prawa miejscowego i tzw. przepisów wewnętrznych jednostki samorządu terytorialnego. W ramach szkolenia uczestnicy nabędą umiejętność stosowania środków techniki prawodawczej, formułowania tytułu aktu, formułowania podstawy prawnej oraz ustalania sposobu ogłaszania aktu.
Program
1.Pozycja rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie „Zasad Techniki Prawodawczej” w systemie źródeł prawa.
- Procedura uchwałodawcza:
- podmioty, którym może przysługiwać inicjatywa uchwałodawcza,
- opiniowanie i uzgadnianie projektów aktów prawa miejscowego,
- elementy uzasadnienia projektu,
- prace legislacyjne nad projektem.
- Projekt uchwały
- Budowa uchwały
- podstawa prawna – omówienie sposobu redakcji, przepisów,
- systematyzacja
- tytuł uchwały
- omówienie systematyki uchwały, w tym poprawnego oznaczenia przepisów (paragrafy, ustępy itp.) prawidłowego uszeregowania poszczególnych rodzajów przepisów oraz sposobu ich zredagowania
- omówienie środków techniki prawodawczej.
- układ i postanowienia przepisów merytorycznych
- określenie adresatów norm
- układ i postanowienia przepisów końcowych
- Reguły kolizyjne.
- Zmiana uchwały i jej uchylenia – sposób budowy przepisów zmieniających; dodawanie nowych przepisów, zastępowanie dotychczas obowiązujących, uchylenie poszczególnych przepisów i całej uchwały.
- Zaopiniowanie projektu uchwały przez komisje rady lub inne organy i podmioty
- Nadzór nad aktami prawa miejscowego
- analiza orzecznictwa NSA, RIO, NIK itp.
- skutki naruszeń w kontekście instytucji nadzoru nad działalnością prawodawczą samorządu terytorialnego
- Skutki naruszenia „Zasad Techniki Prawodawczej” dla legalności aktów prawa miejscowego
- omówienie orzecznictwa sądów administracyjnych,
- analiza NIK.
- Warsztaty z tworzenia uchwał
- Praca nad projektami uchwał, poprawianie błędnych uchwał
Postępowanie administracyjne w praktyce
Cel szkolenia
W trakcie szkolenia przedstawione zostaną najczęstsze problemy pojawiające się w trakcie podejmowania rozstrzygnięć administracyjnych i sposoby ich rozwiązywania w orzecznictwie sądowym. Szkolenie umożliwi uzyskanie wiedzy umożliwiającej prawidłowe prowadzenie postępowania administracyjnego i weryfikację dokumentów ze względów formalnych.
Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy z zakresu ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, przedstawienie najczęściej popełnianych błędów w prowadzeniu postępowania administracyjnego, a także m.in. omówienie poszczególnych pism w postępowaniu administracyjnym.
Program szkolenia
- Istota postępowania administracyjnego
- Prawo materialne i procesowe
- Przebieg postępowania administracyjnego
- Załatwianie spraw
- Doręczenia
- Wezwania
- Wszczęcie postępowania
- Protokoły i adnotacje
- Decyzje
- Wznowienie postępowania
- Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji
- Wydawanie zaświadczeń
- Dokumenty i ich rodzaje
- Forma dokumentu
- Rodzaje dokumentów
- Dostęp do informacji publicznej
- Informacja prosta i przetworzona
- Obowiązek udostępniania informacji
- Ochrona danych osobowych w urzędzie
- Przetwarzanie danych osobowych
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Cel szkolenia
W trakcie szkolenia przedstawione zostaną najczęstsze problemy pojawiające się w trakcie podejmowania egzekucji administracyjnej.Szkolenie umożliwi uzyskanie wiedzy umożliwiającej prawidłowe prowadzenie postępowania egzekucyjnego i weryfikację dokumentów ze względów formalnych. Celem szkolenia jest m.in. przedstawienie najczęściej popełnianych błędów w prowadzeniu postępowania egzekucyjnego, a także m.in. omówienie poszczególnych pism w toku takiego postępowania.
Program szkolenia
Podmiotowy i przedmiotowy zakres egzekucji w administracji
- Organ egzekucyjny
- Wierzyciel
- zobowiązany
- właściwość miejscowa
- właściwość rzeczowa i funkcjonalna
Egzekucja należności pieniężnych – uprawnienia i poszczególne etapy
- wszczęcie postępowania
- wymogi formalne
- organy właściwe
- obowiązki wierzyciela
- tytuł egzekucyjny
- zawieszenie i umorzenie postępowania
Środki prawne w egzekucji administracyjnej
- Zarzuty
- Zażalenie
- Skarga na czynności egzekucyjne
- Wniosek o wyłączenie spod egzekucji
- Żądanie zmiany lub uchylenie postanowienia
Nadzór w postępowaniu egzekucyjnym
Koszty postępowania egzekucyjnego
Analiza orzecznictwa
- Orzecznictwo NSA
- Orzecznictwo NIK
- Orzecznictwo RIO
Zapytaj o szkolenie zamknięte dla swojej organizacji!
Zapraszamy do kontaktu telefonicznego 22 308 03 50 lub wypełnienie poniższego formularza: