Podczas szkolenia z komunikacji w urzędzie omawiane są najważniejsze i najtrudniejsze zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, interpunkcyjne, leksykalno-stylistyczne), techniki prostego języka oraz zasady upraszczania tekstów urzędowych. Program dotyczy także etykiety językowej oraz kultury komunikacji elektronicznej.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników administracji publicznej.
Cel szkolenia z komunikacji w urzędzie:
Celem warsztatów z komunikacji w urzędzie jest zapoznanie słuchaczy z zasadami poprawnego redagowania tekstów urzędowych oraz doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej. Uczestnicy szkolenia zdobędą umiejętność przygotowywania pism jasnych, precyzyjnych, zwięzłych i jednoznacznych.
Metody pracy:
Szkolenie ma charakter warsztatowy (ćwiczenia, dyskusje, case study, quizy, pytania i odpowiedzi) i jest dostosowane do potrzeb instytucji. Wszystkie analizowane przykłady są autentyczne.
Odmiana wyrazów kłopotliwych (m. in. odmiana nazwisk, nazw miejscowości)
Składnia – związek zgody, związek rządu, zasady używania wyrazów funkcyjnych, szyk wyrazów w zdaniu, użycie imiesłowowych równoważników zdań.
Kompozycja zdania złożonego – głównie zasady porządkowania treści, skróty składniowe.
Stosowanie skrótów i skrótowców – skrótowce naruszające normę, różnica między skrótem a skrótowcem.
Poprawność stylistyczna
Przyjazne pisanie z uwzględnieniem możliwości percepcyjnych odbiorcy – techniki, narzędzia i zasady ułatwiające proste pisanie, upraszczanie języka w komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej.
Dobór wyrazów i związków frazeologicznych – zgodność ze znaczeniem, zharmonizowanie z kontekstem, wieloznaczność, użycie synonimów, łączliwość.
Ekonomiczność treściowa (pleonazmy i tautologie), szablon językowy, wyrazy nadużywane.
Styl tekstów urzędowych – cechy stylu komunikatywnego a styl ciężki, struktury opisowe i rozwlekłe, nieuzasadniona podniosłość, nieuzasadniona potoczność, komunikacja bez żargonu i pustosłowia.
Spójność i kompozycja tekstu.
Najnowsze polskie słownictwo (zapożyczenia, wyrazy modne).
Zasady upraszczania tekstów pod kątem osób z niepełnosprawnościami.
Korespondencja oficjalna (maile, pisma urzędowe) – struktura, budowa, zwroty grzecznościowe.
Tytulatura i netykieta w urzędzie – zasada profesjonalizmu i grzeczności.
Podsumowanie szkolenia – sesja pytań i odpowiedzi.
* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą
Miejsce realizacji
on-line, Microsoft Teams (w szkoleniu można uczestniczyć poprzez przeglądarkę lub z poziomu aplikacji); instrukcja jak dołączyć do szkolenia oraz jak sprawdzić parametry techniczne dostępna jest TUTAJ
Dodatkowe informacje
Cena zawiera: dostęp do szkolenia on-line materiały dydaktyczne oraz dyplom ukończenia szkolenia w wersji elektronicznej
Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.