Koordynatorzy, menedżerowie i inne osoby mające za zadanie koordynowanie pracy pracowników rozproszonych w terenie (np. w rożnych lokalizacjach, oddziałach) oraz zarządzanie tymi zespołami lub ich wspieranie.
Cel szkolenia z zarządzania zespołem rozproszonym:
Omówienie charakteru i wyzwań w zarządzaniu zespołami rozproszonymi
Doskonalenie sposobów rekrutacji i metod selekcji kandydatów do zespołów rozproszonych z perspektywy menedżera
Doskonalenie sposobów wdrożenia pracowników do pracy w okresie próbnym, poznanie metod skutecznej adaptacji zawodowej pracowników do zespołów rozproszonych
Ugruntowanie wiedzy i przećwiczenie sposobów odpowiedniego zarządzania celami i zadaniami indywidualnych pracowników i zespołów rozproszonych, jak też możliwości udzielania wsparcia pracownika w innej lokalizacji, jeśli nie uzyskuje on odpowiedniej jakości i efektywności pracy
Poznanie praktycznych zasad i ram prawnych kontroli dyscypliny pracy, procesu pracy, relacji pracowników oddalonych lokalizacyjnie oraz zakresu interwencji i decyzji w sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości.
Ugruntowanie wiedzy i przećwiczenia zasad efektywnego komunikowania się, wymiany informacji, prowadzenia spotkań i rozwiązywania problemów w zespołach pracujących w rozproszeniu
Zapoznanie się z metodami utrzymania standardów pracy pracowników oraz metodami przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu w zespołach rozproszonych
Poznanie zasad skutecznego monitoringu bieżącego pracy, okresowej oceny wyników pracy, udzielania feedbacku, ustalania ram doskonalenia i rozwoju oraz planów poprawy
Ustalenie zakresu wsparcia ze strony organizacji, jakiego powinien oczekiwać menedżer od jednostek wspierających m.in. HR BP, administracji, zespołów wsparcia biznesu w sytuacji zarządzania zespołem rozproszonym
Omówienie trudności z motywowaniem i angażowaniem podwładnych pracujących w oddaleniu od przełożonego i całej organizacji, wskazanie dobrych praktyk zwiększających motywację tych osób
Ustalenie katalogu sytuacji, w których z pracownikiem powinna być rozwiązania umowa o pracę
Przedstawienie zasad i sposobów angażowania i integracji zespołu rozproszonego
Metody pracy:
ćwiczenia indywidualne i grupowe
case study
wymiana doświadczeń
Program szkolenia z zarządzania zespołem rozproszonym:
DZIEŃ 1. PLANOWANIE, ORGANIZACJA I ROZLICZANIE ZADAŃ W PRACY ZDALNEJ.
Charakterystyka pracy w rozproszeniu:
Praca w terenie z punktu widzenia pracownika, typowe korzyści i trudności,
Możliwości i ograniczenia delegowania zadań i organizowania pracy pracowników w terenie z punktu widzenia menedżera,
Bariery i ryzyka pracy w rozproszeniu po stronie pracodawcy, zadania i odpowiedzialność menedżera i pracownika ograniczające te trudności.
Rekrutacja i selekcja pracowników do różnych lokalizacji z perspektywy menedżera:
Specyficzne kwalifikacje i kompetencje, które powinny być wymagane od pracowników pracujących w innych lokalizacjach niż ich menedżer,
Sposoby przyciągania osób z takimi kwalifikacjami i kompetencjami na etapie rekrutacji i sprawdzania ich w czasie selekcji – narzędzia i metody z perspektywy menedżera oraz wymagania menedżera co do zakresu sprawdzania przez zespół personalny,
Metody prowadzenia rozmów rekrutacyjnych i negocjowania warunków pracy i płacy z kandydatami do różnych lokalizacji.
Okres próbny i adaptacja zawodowa pracowników z różnych lokalizacji z perspektywy menedżera:
Zakres i formy wprowadzenia pracownika do organizacji, w zadania i społeczność firmy,
Budowanie zaangażowania i lojalności,
Stawianie wymagań, celów i zadań w pierwszym okresie pracy,
Budowanie samodzielności,
Dopływ wiedzy i dobrych praktyk,
Kontrola procesu pracy i jej efektów,
Udzielanie informacji zwrotnej, chwalenie i korygowanie błędów,
Zapewnianie wsparcia pracownikowi,
Rola menedżera a rola opiekuna adaptacyjnego, trenera lub mentora (jeśli jest wyznaczony),
Ocena działania pracownika przed przedłużeniem umowy o pracę,
Rozmowa podsumowująca okres próbny i adaptacji.
Zasady okresowego planowania, organizowania i rozliczania zadań pracownika pracującego w innej lokalizacji:
Najważniejsze aspekty planowania i organizacji pracy pracowników pracujących w rozproszeniu, główne wyzwania po stronie menedżera, zmiana wobec standardowych form realizacji pracy w sytuacji rozproszenia,
Długookresowe planowanie, realizacja i rozliczanie zadań:
Znaczenie, cele i korzyści planowania długookresowego w pracy pracownika zatrudnionego w innej lokalizacji,
Cykl planowania w oparciu o zarządzanie przez cele, performance management lub KPI,
Stawianie celów wg zasady SMART, przykład konstruowania celu zgodnie z zasadami SMART,
Rodzaje celów a ich dokładne planowanie, mierniki realizacji, monitorowanie i rozliczanie pracy pracownika zatrudnionego w innej lokalizacji,
Formatki planowania, monitorowania i rozliczania realizacji celów – przykłady,
Krótkookresowe planowanie, realizacja i rozliczanie zadań – plany tygodniowe i dzienne:
Znaczenie, cele i korzyści planowania krótkookresowego w pracy pracownika zatrudnionego w innej lokalizacji,
Plan i harmonogram tygodnia – zasady kształtowania, przykłady,
Rozkład energii pracownika w trakcie tygodnia a planowanie pracy w innej lokalizacji,
Plan i harmonogram dnia – zasady kształtowania, przykłady,
Rozkład energii pracownika w trakcie dnia a planowanie pracy w innej lokalizacji.
Zasady planowania, organizowania i rozliczania zadań oraz koordynacji pracy zespołu współpracującego nad tymi samymi zadaniami w różnych lokalizacjach :
Efektywny zespół,
Kluczowe działania ułatwiające koordynację prac zespołu realizującego zadania w rozproszeniu,
Planowanie, organizowanie i rozliczanie zadań zespołu pracującego w rozproszeniu:
Planowanie i harmonogramowanie zadań wspólnych, zapis postępów, monitorowanie i rozliczanie zadań wspólnych – przykłady,
Szczegółowe rozliczanie zadań realizowanych wspólnie – przykłady,
Komunikacja w Zespole pracującym w rozproszeniu:
Ustalenie zasad komunikacji pomiędzy członkami zespołu oraz pomiędzy sobą i członkami zespołu,
Udostępnienie wzajemnie pracownikom kontaktów adresowych, mailowych i telefonicznych,
Szczegółowe zasady informowania się i dokonywania ustaleń, wymiany korespondencji oraz wykonywania telefonów,
Okresowe raportowanie z wykonania prac indywidualnych i zespołu,
Raportowanie wyników prac indywidualnych i zespołu.
Efektywne prowadzenie spotkań roboczych pracowników pracujących w rozproszeniu:
Spotkania jako narzędzie koordynacji prac,
Znaczenie okresowych, cyklicznych spotkań roboczych z udziałem wszystkich lub wybranych członków zespołu,
Wady i zalety telekonferencji i spotkań stacjonarnych,
Umożliwienie przeprowadzania i organizacja telekonferencji, wymagania techniczne takich spotkań,
Umożliwienie przeprowadzania i organizacja spotkań stacjonarnych, wymagania techniczne takich spotkań,
Efektywny plan i przebieg spotkania, dostarczanie materiałów do spotkań, finalizowanie ustaleń i podział zadań, notatki ze spotkań i plany dalszych prac.
DZIEŃ 2. ANGAŻOWANIE I MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW WYKONUJĄCYCH PRACĘ W ROZPROSZENIU ORAZ PRZECIWDZIAŁANIE TRUDNOŚCIOM W UZYSKIWANIU EFEKTYWNOŚCI, JAKOŚCI I SATYSFACJI Z PRACY.
Typowe trudności w pracy w rozproszeniu i podstawowe zasady przeciwdziałania mi:
Trudności w utrzymaniu dyscypliny pracy,
Trudności w uzyskiwaniu jakości i efektywności oraz zasady ich poprawy,
Niski poziom satysfakcji, motywacji i zaangażowania oraz zasady podnoszenia go,
Zaufanie a monitorowanie i kontrolowanie oraz jego znaczenie dla przeciwdziałania trudnościom.
Możliwości monitorowania i kontroli dyscypliny pracy pracowników działających w rozproszeniu :
Główne obowiązki pracownicze i dyscyplina pracy pracowników a odpowiedzialność pracodawcy i menedżera,
Możliwości kontrolowania i uwarunkowania prawne kontroli dyscypliny pracy w sytuacji pracowników w innych lokalizacjach, działanie i interwencje w sytuacjach stwierdzenia nieprawidłowości, możliwe decyzje formalne wobec pracowników:
potwierdzanie obecności,
potwierdzanie aktywności,
inteligentny sprzęt biurowy i IT, stosowanie kamer,
okresowa wizytacja miejsca pracy,
kontrola w przypadku podejrzenia spożywania alkoholu i innych używek,
kontrola w sytuacji podejrzenia dyskryminacji, mobbingu i innych nieprawidłowości w relacjach pomiędzy pracownikami,
kontrola w sytuacji podejrzenia kradzieży i działania na szkodę pracodawcy,
kontrola miejsca pracy w razie wypadku przy pracy.
Możliwości monitorowania i kontroli jakości i efektywności pracy pracowników działających w rozproszeniu :
Kontrola przebiegu pracy a kontrola efektów, model ROWE i jego znaczenie dla poprawy jakości i efektywności,
Kiedy są przesłanki do wzmożonej kontroli,
Możliwości kontrolowania i uwarunkowania prawne kontroli przebiegu i efektów pracy w sytuacji pracowników w innych lokalizacjach:
okresowa obserwacja wykonania zadań i czynności,
okresowy odsłuch rozmów,
analiza reklamacji i skarg,
analiza mierzalnych wyników.
Udzielanie bieżącego feedbacku pracowników pracujących w innych lokalizacjach:
Bieżąca rozmowa o wynikach,
Bieżąca rozmowa o przyczynach trudności,
Bieżąca rozmowa o sukcesach,
Znaczenie small talk’u.
Dokonywania okresowej oceny pracowniczej pracowników pracujących w innych lokalizacjach:
Analiza i podsumowanie wyników,
Analiza i podsumowanie przyczyn trudności,
Analiza i podsumowanie sukcesów,
Ocena kwalifikacji i kompetencji oraz planowanie szkoleń i rozwoju,
Plany naprawcze i plany dalszego doskonalenia i rozwoju w sferze biznesowej i osiągania wyników oraz plan ich monitorowania, kontroli i rozliczania,
Decyzje formalne wobec pracowników,
Szczególne znaczenie warunków i formy prowadzenia rozmowy w sytuacji pracowników pracujących w innych lokalizacjach.
Mentoring menedżerski w kierunku zwiększania efektywności i jakości pracy pracowników pracujących i innych lokalizacjach:
Idea mentoringu menedżerskiego,
Standardowe problemy pracowników z uzyskaniem efektywności pracy w sytuacji pracy w innych lokalizacjach i sposoby rozwiązania tych problemów :
Brak profesjonalnego planowania i dezorganizacja,
Trudności z priorytetyzacją zadań,
Skupianie się na trudnościach zamiast prowadzenie spraw do przodu,
Zbyt dużo czasu poświęcanego na wykonanie zadań,
Spędzenie czasu na niczym (złodzieje czasu),
Kształtowanie się negatywnych postaw wobec menedżera działającego w innej lokalizacji, jednostek zlecających (np. centrali).
Organizacja pracy służb wsparcia poza menedżerem :
HR Business Partnerzy i ich typowe zadania wspierające menedżera i jego zespoły rozproszone – czego wymagać z perspektywy menedżera, jak skutecznie korzystać z usług HR BP,
Jednostki administracyjne i ich typowe zadania wspierające menedżera i jego zespoły rozproszone (np. działy zakupów, służby IT, służby BHP) – czego wymagać z perspektywy menedżera, jak skutecznie korzystać z usług tych jednostek,
Jednostki wsparcia biznesowego i ich typowe zadania wspierające menedżera i jego zespoły rozproszone (np. marketing, wsparcie sprzedaży, trenerzy wewnętrzni) – czego wymagać z perspektywy menedżera, jak skutecznie korzystać z usług tych jednostek.
Rozwój pracowników w oddalonej lokalizacji a utrzymanie standardów pracy:
Opracowanie i komunikowanie standardów pracy,
Korzystanie ze szkoleń i rozwoju,
Intranet, E-learning i baza wiedzy,
Wymiana doświadczeń,
Action learning.
Higiena życia pracowników w oddalonej lokalizacji a przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu:
Efektywne godziny pracy,
Sposób odżywiania się,
Przerwy w pracy,
Kontakty z innymi pracownikami firmy,
Redukcja stresu.
Specyfika motywowania pracowników pracujących w innych lokalizacjach:
Elementy wpierające i obniżające motywację pracowników mających mały kontakt z przełożonym i organizacją jako całością, korzyści i problemy działania w środowisku lokalnym z perspektywy pracownika,
Możliwe trudności z motywacją pracownika i przeciwdziałanie im,
Możliwe problemy z motywacją zespołu jako całości i przeciwdziałanie im,
Codzienna motywacja indywidualnie i zespołowo pracowników pracujących w różnych lokalizacjach,
Angażowanie pracowników pracujących w innych lokalizacjach:
Samostanowienie a wytyczanie kierunków działań,
Osobiste preferencje do pełnienia wybranych ról zespołowych – test, model i jego wykorzystanie w odniesieniu do poszczególnych pracowników,
Zespołowe generowanie pomysłów, rozwiązywania problemów i ustalania zasad pracy:
Zasady „burzy mózgów” i ,,karuzeli pomysłów”,
Mini-badania opinii i ich wykorzystywanie,
Metody grupowego podejmowania decyzji,
Eliminowanie zachowań ,,zabijających ducha zespołu” i rozwiązywanie konfliktów – na poziomie lokalnym i w całym zespole,
Integracja i współpraca – na poziomie lokalnym i w całym zespole,
Wzajemne wsparcie, dzielenie się dobrymi praktykami, przepływ wiedzy – na poziomie lokalnym i w całym zespole.
Przesłanki zwolnienia pracownika pracującego w oddalonej lokalizacji – kiedy należy podjąć decyzję i jak ja pracownikowi zakomunikować:
Cechy charakteru, postawy i zachowania,
Problemy z dyscypliną pracy,
Powtarzające się trudności z realizacją procesu pracy,
* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą
Miejsce realizacji
sala szkoleniowa w centrum Warszawy; informacja u Organizatora
Dodatkowe informacje
Cena zawiera: udział w szkoleniu stacjonarnym materiały dydaktyczne oraz dyplom w wersji papierowej lunch oraz przerwy kawowe podczas trwania szkolenia
Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.
* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą
Miejsce realizacji
on-line, Microsoft Teams (w szkoleniu można uczestniczyć poprzez przeglądarkę lub z poziomu aplikacji); instrukcja jak dołączyć do szkolenia oraz jak sprawdzić parametry techniczne dostępna jest TUTAJ
Dodatkowe informacje
Cena zawiera: dostęp do szkolenia on-line materiały dydaktyczne oraz dyplom ukończenia szkolenia w wersji elektronicznej
Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.
W tej chwili nie mamy ustalonego grafiku na to szkolenie. Jeśli jesteś zainteresowany udziałem lub chcesz zamówić szkolenie zamknięte, skontaktuj się z nami.
Kompetea all rights reserved
🎓 Bezpłatny webinar:
„Podnoszenie kwalifikacji zawodowych – aspekty prawne i obowiązki pracodawcy”
Dowiedz się co powinien zrobić pracodawca, aby wspierać rozwój pracowników zgodnie z Kodeksem pracy i RODO:
📅 Data: 29 lipca 2025 (wtorek)
⏰ Godzina: 10:00
⌛ Czas trwania: 90 minut (bloki merytoryczne + panel Q&A)
Co zyskasz?
✅ Zrozumiesz definicję podnoszenia kwalifikacji w kodeksie
✅ Dowiesz się, kiedy to pracodawca, a kiedy pracownik inicjuje szkolenie
✅ Poznasz zasady RODO przy zbieraniu danych i wymagania dotyczące umów
✅ Ustalisz, jak formalnie organizować urlop oraz zwolnienia szkoleniowe