Kluczowe aktywności na etapie planowani wyników, monitorowani i rozliczanie efektów pracy oraz oceny pracownika.
Ocena okresowa pracowników:
- Przyczyny wdrażania okresowych ocen pracowników w organizacjach,
- Oczekiwane efekty prowadzenia okresowych ocen pracowniczych,
- Korzyści z ocen okresowych dla pracowników, menedżerów i firmy,
- Główne obszary zastosowania wyników ocen okresowych,
- Analiza potencjału pracowników na bazie wniosków o oceny i dalsze decyzje pracownicze.
4-etapowy model kontroli zapewniający realizację zaplanowanych wyników:
- Od planowania do rozliczenia – cykl interwencji menedżerskich zapewniający realizację wyników,
- Przydatne formatki/scenariusze/checklisty.
Podstawy oceny okresowej: konkretyzowania planów i oczekiwań względem pracowników:
- Omawianie z pracownikami celów i zadań biznesowych oraz celów rozwoju, związanych z nimi planów działań oraz pozyskiwanie zaangażowania pracowników do ich realizacji – warsztat, odgrywanie scenek,
- Przydatne zasady konkretyzowania planów : Smart, Warto, Makro,
- Ustalanie wskaźników oceny realizacji celów i zadań (KPI),
- Rozmowa o zadaniach i obowiązkach bieżących na bazie opisu stanowiska pracy lub zakresu obowiązków,
- Ustalanie bieżących sposobów pracy m.in. na bazie standardów, instrukcji, modelu kompetencji,
- Przygotowanie pracownikowi realnego pola do działania a późniejsze wyniki pracy pracownika i oceny – model 7 kluczy – zasady i warsztat,
- Przydatne formatki/scenariusze/checklisty.
Aspekty skutecznego zlecania (kontraktowania i delegowania) celów i zadań oraz standardów wykonania pracy na linii przełożony – pracownik a późniejsza ocena okresowa:
- Podejmowanie decyzji, komunikowanie decyzji a reakcja na decyzje,
- Decydowanie autorytarne i partycypacyjne – 7 modeli i sytuacje ich najlepszego zastosowania,
- Decydowanie autorytarne – case study i warsztat:
- Korzyści i konsekwencje,
- Asertywność w decydowaniu autorytarnym,
- Zmiana decyzji w decydowaniu autorytarnym,
- Skutki decydowania autorytarnego w zakresie wyników pracy i kompetencji pracownika,
- Decydowanie partycypacyjne – case study i warsztat:
- Korzyści i konsekwencje,
- Dialog i/lub współdecydowanie,
- Asertywność w decydowaniu partycypacyjnym,
- Zmiana decyzji w decydowaniu partycypacyjnym,
- Skutki decydowania partycypacyjnego w zakresie wyników pracy i kompetencji pracownika.
Monitorowanie i bieżąca ocena efektów prac:
- Bieżąca ocena pracowników jako baza działań menedżerskich,
- Kompetencje skutecznego pracownika,
- Obserwowanie pracowników w działaniu i wyciąganie wniosków co do ich realnych kwalifikacji i kompetencji,
- Zakres analiz i gromadzonych danych niezbędnych do rzetelnej oceny,
- Posługiwanie się modelem kompetencji (może być uniwersalny lub Firmy),
- Informacja zwrotna na bazie oceny bieżącej:
- Zasady udzielania szczerego i konstruktywnego feedbacku,
- Schematy udzielania informacji zwrotnej : sandwich, zorro, aid – zasady, case study, warsztat,
- Wypróbowanie konstruktywnego udzielania pracownikom informacji zwrotnej – odgrywanie scenek,
- Wzmacnianie postaw pozytywnych i korygowanie postaw negatywnych –odgrywanie scenek,
- Przydatne formatki/scenariusze/checklisty.
Postępowanie podczas kontraktowania celów i zadań oraz monitorowania wykonania i wsparcia pracownika w realizacji celów zależnie od jego sytuacji osobistej:
- Cykl życia pracownika a jego dojrzałość i motywacja do realizacji celów i zadań,
- Style menedżerskie wg. Blancharda, dobór stylów zależnie od fazy życia zawodowego pracownika,
- Rozumie skutków prawidłowego doboru stylu menedżerskiego oraz zawartych w nim technik delegowania celów i zadań pracownikom oraz zakresu monitorowania ich realizacji, wsparcia w ich realizacji dla uzyskiwanych efektów pracy i wyników oceny zależnie od fazy życia zawodowego pracownika,
- Przydatne formatki/scenariusze/checklisty.
Przygotowanie się do oceny okresowej i rozmów oceniających z pracownikami przez menedżera – case study, warsztat, odgrywanie scenek:
- Przygotowanie miejsca i czasu spotkania,
- Przygotowanie pracownika do rozmowy – komunikacja o spotkaniu – case study, warsztat,
- Przygotowanie się do rozmowy z pracownikiem (zakres informacji i danych, przygotowanie argumentów, przewidywanie argumentów pracownika) – case study, warsztat,
- Typowy scenariusz rozmowy oceniającej – case study, warsztat,
- Komunikowanie ocen pozytywnych i ich motywacyjne oddziaływanie – odgrywanie scenek,
- Komunikowanie ocen negatywnych i ich motywacyjne oddziaływanie – odgrywanie scenek,
- Przydatne formatki/scenariusze/checklisty.
Efekty oceny wobec pracownika:
- Typowe decyzje negatywne, neutralne i pozytywne wobec pracownika wynikające z polityki personalnej organizacji,
- Ew. procedura odwoławcza od oceny i jej skutki,
- Pracownik a mapa kapitału intelektualnego i talentów w organizacji,
- Możliwe plany docelowego awansu i kariery.