W życiu każdej organizacji kryzys jest zjawiskiem szczególnym. Wiele organizacji realizując bieżące cele biznesowe nie przygotowuje działań profilaktycznych i zaradczych w czasie bieżącej działalności biznesowej a jest zmuszona podejmować interwencyjne działania kryzysowe i wdrażać plany naprawcze.
Szkolenie ma za zadanie przygotować kadrę na aktywności kryzysowe, dać skuteczne narzędzia diagnozy i działania w sytuacji zagrożenia. Zestaw narzędzi, rozwiązań, procedur, ścieżek i wariantów działania oraz szeroko uwzględnione podejście konsultingowe czyli wdrożenia, monitorowania i ewaluacji aktywności poszczególnych członków, zespołów i grup w organizacjach mają wesprzeć kadry decyzyjne i interwencyjne podczas sposobów przeciwdziałania i realizacji działań interwencyjno – naprawczych w firmach.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie adresowane jest do osób które obecnie lub w przyszłości będą odpowiedzialne za projektowanie i wdrożenie programów antykryzysowych oraz neutralizująco- naprawczych dla organizacji. Szczególnie polecane kadrom zarządzającym, ekspertom i służbom wsparcia decyzyjnego oraz realizatorom interwencyjnej funkcji personalnej w organizacjach.
Cel szkolenia z zarządzania kryzysowego:
Przygotowanie uczestników szkolenia do przyjęcia roli projektanta, zarządzającego lub koordynatora/kierownik procesu zarządzania kryzysowego w organizacjach.
Korzyści ze szkolenia:
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą umieli:
Samodzielnie zaprojektować plan działań antykryzysowych i/lub naprawczych dla organizacji
Opracować listę działań interwencyjnych z opcją wdrożenia
Dokonać wyboru modelu wdrożenia działań interwencyjnych w oparciu o głęboką diagnozę sytuacji kryzysowej
Koordynować przebieg projektu we wszystkich etapach działań antykryzysowych i/lub naprawczych
Określić i monitorować wskaźniki pomiaru efektywności projektu
Optymalizować i korygować ścieżki postępowania i procedury organizacyjne i warunkach dynamicznie zmieniającej się sytuacji wewnętrznej i otoczenia organizacji
Skutecznie zarządzać kapitałem pracowniczym podczas realizacji planu (także w obszarze procesów offboardingowych i onboardingowych)
Zbudować profesjonalny wizerunek eksperta organizacyjnego dedykowanego interwencyjnym planom antykryzysowym w organizacji
Uczestnicy szkolenia mają możliwość skorzystać ze zdalnej konsultacji poszkoleniowej z Trenerem (w wymiarze do 3 h), z obszaru zagadnień podejmowanych na szkoleniu.
Podstawowe cechy interpretacji zjawisk kryzysowych i ich rola w trafnej diagnozie sytuacji organizacji (docelowo w skuteczności przyjętych rozwiązań naprawczych) i analiza kryteriów kryzysu oraz możliwości ścieżek wsparcia.
Trwale zakłócona działalność organizacji
Rzeczywista lub pozorna utrata kontroli nad działalnością
Zagrożenie istnienia organizacji (całości, części, funkcji)
Zagrożenie realizacji celów strategicznych
Ambiwalencja możliwości rozwoju i naprawy sytuacji (także w aspekcie kadr)
Możliwość naruszenia lub utraty wizerunku lub zaufania społecznego
Wysoki stopień niepewności powodujący strach i niepewność pracowników i zarządzających
Element zaskoczenia – niski stopień przewidywalności
Modele procesu zarządzania kryzysem w organizacji – praktyczne rozwiązania możliwe do zastosowania w organizacjach.
Proces zarządzania ryzykiem w organizacji i jego wpływ na minimalizację strat organizacyjnych
Działania reaktywne i proaktywne w podejmowaniu decyzji strategicznych i operacyjnych – wykaz ścieżek działań w zależności od wyboru strategii dla organizacji
Czynniki sukcesu/ powodzenia wdrożenia działań antykryzysowych
Organizacja zarządzania kryzysowego – zasady, procedury, aktywności członków zespołów zarządzających
i wdrożeniowych w firmie (wariant kadry aktywnej i pasywnej)
Model przebiegu sytuacji kryzysowej w organizacjach uwzględniający symptomy, eskalację
i deeskalację kryzysu i rekomendacje do diagnozy aktualnej sytuacji organizacyjnej
Wzorce reagowania kryzysowego i przygotowanie wsparcia decyzyjnego w partycypacji pracowników w czasie reagowania na sytuację kryzysową
Podstawowe strategie zwalczania kryzysu organizacji (opis działań strategicznych i taktycznych dla organizacji) oraz ścieżka decyzyjna wyboru właściwego wariantu.
Strategia sanacyjna
Strategia likwidacyjna
Strategia wzrostu
Strategia upadłości
Etapy procesu zarządzania sytuacją kryzysową
Formalizacja celu zarządzania kryzysowego
Etap identyfikacji i diagnozy kluczowych problemów i zagrożeń
Etap decyzji wyboru wariantu i weryfikacji ryzyk organizacyjnych
Etap projektowy budowy programu antykryzysowego, harmonogramu i kalendarium działań
Etap wdrożeniowy, realizacji i monitoringu wdrażanych rozwiązań
Etap ewaluacji i oceny efektywności wdrożenia
Scenariusze postępowania i wyboru ścieżki działania dla poszczególnych zespołów interesariuszy projektu
Wsparcie proceduralne w wariancie systemowego reagowania na kryzys
Wariant profilaktyka
Wariant działań antykryzysowych
Wariant naprawczy
Redefinicja strategii organizacji w warunkach kryzysu i kryteria podziału kryzysów organizacyjnych i skuteczne umiejscowienie działań antykryzysowych dedykowanym potrzebom organizacji
Restrukturyzacja jako przykład strategii wyjścia z kryzysu
Główne aktywności przedsiębiorstw w sytuacjach kryzysowych (opis działań operacyjnych w odniesieniu do zadań bieżących i celów organizacyjnych / biznesowych, ekonomicznych, społecznych, etycznych/
Rodzaje i warianty modelu restrukturyzacji jako działania antykryzysowe dla organizacji
Model restrukturyzacji naprawczej
Model restrukturyzacji rozwojowej
Model restrukturyzacji podmiotowej
Model restrukturyzacja przedmiotowej
Warianty restrukturyzacji (głęboki i płytki) opis projektowanych działań
Organizacyjne cele kierunkowe realizowane w procesie restrukturyzacji – (wykaz działań i przygotowanie zespołu roboczego do realizacji wyznaczonej ścieżki postępowania)
Określenie spektrum ryzyk organizacyjnych zagrażających organizacjom w procesach zmiany restrukturyzacyjnej i rekomendacje w sposobach przeciwdziałania
Polityka komunikacji o wprowadzanych zmianach i ich umiejscowienie w procesach EBw i EBz
Projektowanie i wsparcie kadr organizacji we wdrożeniu procesu restrukturyzacji zatrudnienia (wariant rotacja, redukcja, planowanie strategiczne i taktyczne kapitału pracowniczego, mieszany)*
Zarządzanie zasobami ludzkimi w sytuacji kryzysu organizacyjnego
Rola kadry kierowniczej (wszystkich szczebli) i ich zadania w realizacji planu antykryzysowego i/lub naprawczego
Rola menadżerów w przeciwdziałaniu zjawiskom kryzysowym
Zarządzanie kryzysowe w organizacji w kontekście wykorzystania umiejętności menadżerskich i kompetencji pracowniczych w organizacji
Partycypacja pracowników i organów przedstawicielskich załogi w procesie przygotowania i realizacji zmian organizacyjnych
Modele zasad współpracy pomiędzy zespołami wdrażającymi zmiany a zarządem i pracownikami
Przygotowanie kadr do realizacji przyjętego scenariusza (pakiet zadań, pakiet informacyjny, pakiet prawny)
Wykaz postaw interesariuszy organizacji w warunkach interwencyjnego reagowania za przeszkody w bieżącej realizacji celów (w zależności od fazy kryzysu w firmie)
Psychologiczne uwarunkowania pracowników organizacji reakcji na kryzys i efektywne reagowanie na sytuację kryzysową
Problem percepcji czasu
Problem poczucia umiejscawiania kontroli pracowników
Znaczenie wcześniejszych doświadczeń i reakcji osobistych i organizacyjnych na sytuacje trudne lub/i kryzysowe
Znaczenie kompetencji społecznych i ich wykorzystanie w postawie wspierającej wyjście z sytuacji kryzysowej
Rola inteligencji emocjonalnej i jej możliwość przełożenia na kompetencje wykorzystywane w bieżących zadaniach zawodowych
Problem przetwarzania informacji i funkcjonowanie jednostek i zespołów w sytuacji kryzysowej (stres, presja, możliwa strata)
Podstawowe błędy w zarządzaniu prowadzące do kryzysu organizacyjnego oraz rekomendacje w kontekście neutralizacji nieefektywnych rozwiązań
System profilaktyki i wczesnego ostrzegania i reagowanie na sytuację kryzysową
Rekomendacje w budowaniu modelu infrastruktury kryzysowej (organizacyjnej, stanowiskowej, technologicznej, prawnej)
Aktywności prognostyczne i tryb proceduralny wczesnego ostrzegania jako stałe systemowe działanie
Aktywności interwencyjne w sytuacji kryzysu (przygotowanie kadr, procedur i środków możliwego reagowania)
Systemy wczesnego ostrzegania jako narzędzie zapobiegania kryzysom organizacyjnym
Zarządzanie informacją w warunkach kryzysu
Informacja i jej rola w podejmowaniu decyzji
Informacja jako zagrożenie (pogłębienie, niedoszacowanie)
Przegląd badań sytuacji kryzysowych w polskich przedsiębiorstwach
Główne przyczyny kryzysów w polskich przedsiębiorstwach (aspekt wewnętrzny i zewnętrzny)
Źródła i objawy kryzysów w krajowych firmach
Główne przyczyny kryzysów w polskich restrukturyzowanych przedsiębiorstwach
Reakcja na kryzys przedsiębiorstw w obszarze zarządzania strategicznego
Skuteczność działań strategicznych podejmowanych przez polskie przedsiębiorstwa sektora MŚP – przegląd aktywności rynkowych (lata 2009- 2015) i dobrych praktyk realizowanych w polskich organizacjach
Prowadzący:
Elżbieta Sucharska
Ekspert obszaru – szkolenia HR. Praktyk. Mediator. Certyfikowany Trener biznesu. Menadżer z kilkunastoletnim oświadczeniem w biznesie w obszarze HR (ścieżka menadżerska, ekspercka i wdrożeniowa). Realizator projektów implementacji /optymalizacji procesów HR w organizacjach w randze Kierownika projektu, Eksperta oraz Konsultanta wiodącego. Współtwórca, wykładowca i opiekun merytoryczny studiów podyplomowych Trenerstwo i Coaching w WSZP w Warszawie. Posiada kilkuletnie doświadczenie w zarządzaniu działem personalnym w organizacji, o profilu produkcyjnym, funkcjonującej w dynamicznym otoczeniu biznesowym (restrukturyzacja, standaryzacje procesów HR/operacje, wdrożenie zmiany modelu zarządzania, systemy ewaluacji pracowniczej – bieżącej i okresowej, systemy motywacyjne/rozliczeniowe). Projektant narzędzi diagnostycznych i programów rozwojowe dla pracowników przedsiębiorstw i organizacji.
Obszar wiedzy fachowej:
Zarządzanie kapitałem pracowniczym,
Inicjowanie i koordynacja procesów HR, (w tym restrukturyzacje)
* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą
Miejsce realizacji
sala szkoleniowa w centrum Warszawy; informacja u Organizatora
Dodatkowe informacje
Cena zawiera: udział w szkoleniu stacjonarnym materiały dydaktyczne oraz dyplom w wersji papierowej lunch oraz przerwy kawowe podczas trwania szkolenia
Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.
* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą
Miejsce realizacji
on-line, Microsoft Teams (w szkoleniu można uczestniczyć poprzez przeglądarkę lub z poziomu aplikacji); instrukcja jak dołączyć do szkolenia oraz jak sprawdzić parametry techniczne dostępna jest TUTAJ
Dodatkowe informacje
Cena zawiera: dostęp do szkolenia on-line materiały dydaktyczne oraz dyplom ukończenia szkolenia w wersji elektronicznej
Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU.