MODUŁ 1. ROLA SZEFA W PROCESIE ONBOARDINGU
- Świadomość roli procesu onboardingu w podnoszeniu efektywności wdrożenia nowych pracowników – zrozumienie wpływu odpowiednio zaplanowanego i realizowanego procesu onboardingu na szybkie i skuteczne wdrażanie nowych pracowników oraz budowanie pozytywnego doświadczenia związku z pracą
- Znaczenie roli Szefa w procesie onboardingu -zapewnienie wsparcia, jasnych wytycznych i feedbacku dla nowych pracowników
- Metody budowania autorytetu menedżera w zespole – jak zyskać zaufanie, szacunek i akceptację wśród nowych pracowników
MODUŁ 2. PREBOARDING – PRZYGOTOWANIE PRZED PIERWSZYM DNIEM PRACY
- Elementy preboardingu – kluczowe elementy procesu adaptacji oraz zaplanowanie harmonogramu wdrożenia pracownika (przewodniki, mapy drogowe , zastosowanie narzędzi wsparcia)
- Komunikacja z nowymi pracownikami – narzędzia i dobre praktyki skutecznej komunikacji z nowymi pracownikami przed ich pierwszym dniem pracy, zachęcanie do regularnego kontaktu i udzielania wsparcia (model rozmowy powitalnej, model expose szefa)
- Personalizacja onboardingu stanowiskowego – przygotowanie stanowiska pracy (sprzęt i narzędzia, oprogramowanie i aplikacje, dostęp do systemów, materiały, procedury i dokumentacja, przygotowanie fizycznej przestrzeni pracy)
MODUŁ 3 HARMONOGRAM WDROŻENIA – REKOMENDOWANE AKTYWNOŚCI PRZEŁOŻONEGO ( PROJEKT 1/7/30/90/180)
- Harmonogram aktywności onboardingowych wraz z rekomendacjami postępowania w odniesieniu do konkretnych etapów trwania procesu wdrożenia (Szef, współpracownik, delegowany opiekun, wsparcie HR)
- Etap 1 Pierwszy dzień (1)
- Etap 2 Pierwszy tydzień (7)
- Etap 3 Pierwszy miesiąc (30)
- Etap 4 Koniec okresu pierwszej umowy (90/180)
- Zarządzanie relacjami ze współpracownikami – wprowadzenie do zespołu, przedstawienie współpracowników i nadzorujących oraz zapoznanie go z rolami i obowiązkami poszczególnych osób
- Efektywne szkolenie i wsparcie – zapewnienie nowemu pracownikowi niezbędnego wsparcia w zakresie kultury organizacyjnej, wartości, celów oraz szkolenia z zakresu wykonywanej pracy i używanych narzędzi (baza technik metodycznych by szybciej i efektywniej osiągać wyniki wdrożeniowe–przy instruktażach, szkoleniach, rotacji zadań)
- Monitoring i feedback – regularne monitorowanie postępów nowego pracownika oraz udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej
- Neutralizacja trudności w praktyce menedżera w procesie onboardingu – rekomendacje działań w przypadku problemów oraz wyzwań, które mogą wystąpić podczas wdrażania nowych pracowników
- Technologie wspierające proces onboardingu – jak wykorzystać innowacyjne narzędzia i platformy cyfrowe do usprawnienia procesu onboardingu (interaktywne platformy e-learningowe, zystemy HRMS, zplikacje do komunikacji i współpracy, intranet i portale wewnętrzne firmy, narzędzia do automatyzacji procesów)
MODUŁ 4. ANALIZA SKUTECZNOŚCI ONBOARDINGU JAKO KLUCZ DO EFEKTYWNEGO ZARZĄDZANIA PROCESEM WDROŻENIA
- Ewaluacja onboardingu z perspektywy Szefa – analiza i ocena wszystkich etapów procesu wdrażania nowych pracowników tj. zidentyfikowanie mocnych stron oraz obszarów wymagających ulepszenia kolejnych wdrożeń – warsztat z dostosowania konkretnych narzędzi do potrzeb Szefa zespołu (ankiety dla nowych pracowników, wywiad standaryzowany z postępów wdrożenia, analiza danych dotyczących wydajności pracowników, model rozmowy monitorującej, model exit ONB, model rozmowy podsumowującej w wariantach przedłużenie umowy/brak przedłużenia umowy)
- Korzyści z onboardingu – zwrot z inwestycji czasu i zaangażowania
MODUŁ 5. TWORZENIE SOLIDNYCH FUNDAMENTÓW DLA EFEKTYWNEJ PRACY ZESPOŁOWEJ
- Onboarding członków zespołu rozproszonego – zdalnie, stacjonarnie czy hybrydowo? – rekomendacja działań
- Onboarding dla freelancerów i kontraktorów – jak zapewnić im niezbędne informacje, narzędzia i wsparcie, aby mogli szybko zacząć pracę i dostosować się do wymagań projektów
- Onboarding a zaangażowanie pracowników – jak zapewnić, aby proces wdrażania nowych pracowników był integralną częścią strategii zaangażowania pracowników i wspierał budowanie silnych relacji oraz poczucie przynależności do organizacji od samego początku