Dzień 1. ,,Standard opisywania stanowisk pracy, Opis Stanowiska Pracy i jego wykonanie”
Opis Stanowiska Pracy – definicja, konstrukcja, cel stosowania:
- Opis Stanowiska Pracy – definicja, zastosowanie,
- Wzory Opisów Stanowisk Pracy – przykłady Opisów Stanowisk Pracy z rynku i ich warsztatowa ocena:
- stosowane na rynku pracy formatki,
- znaczenie formatki dla późniejszego procesu opisywania stanowisk pracy i użyteczności Opisów Stanowisk Pracy w Organizacji,
- planowany zakres wykorzystania Opisów w Organizacji a wzór formatki,
- Rozróżnienie opisu stanowiska od zakresu zadań pracownika.
Rekomendowany standard opisywania stanowisk pracy:
- Ustalenie standardu Opisywania Stanowisk Pracy w Organizacji,
- Instrukcja sporządzania Opisów Stanowisk Pracy:
- Znaczenie Instrukcji (standaryzacja opisów),
- Zakres i forma Instrukcji i jej znaczenie dla utrzymania standardu w procesie Opisywania Stanowisk Pracy,
- Instrukcja Opisywania Stanowisk Pracy – na konkretnym przykładzie z rynku:
- Zakres i forma instrukcji,
- Ogólne i szczegółowe wskazówki dla osób sporządzających Opisy Stanowisk Pracy,
- Przykładowe zapisy Instrukcji,
- Praktyczne posługiwanie się Instrukcją,
- Rekomendowany wzór i zakres Instrukcji Opisywania Stanowisk Pracy,
- Wzór Opisu Stanowiska Pracy:
- Rekomendowany wzór i format Opisu Stanowiska Pracy,
- Słowniki i mini instrukcje we wzorze Opisu Stanowiska Pracy,
- Praktyczne posługiwanie się wzorem Opisu Stanowiska Pracy,
- Ogólne wskazówki dla osób sporządzających Opisy Stanowisk Pracy w Organizacji:
- Kolejność tworzenia wpisów Opisu Stanowiska Pracy,
- Zapewnienie rzeczowości i prawidłowości Opisu Stanowiska Pracy.
Katalog i baza danych Opisów Stanowisk Pracy:
- Znaczenie formy Opisu Stanowiska Pracy dla zarządzania opisami w organizacji,
- Katalog Opisów Stanowisk Pracy:
- Definicja Katalogu Opisów Stanowisk Pracy,
- Wartość katalogu opisów stanowisk pracy dla organizacji – utrzymywanie zbioru Opisów Stanowisk Pracy w aktualności,
- Metodologia opracowywania Katalogu Stanowisk Pracy – na konkretnym przykładzie z rynku:
- Metodologia tworzenia nazewnictwa stanowisk,
- Metodologia łączenia i rozdzielania podobnych stanowisk pracy,
- Metodologia postępowania ze specyficznymi rolami i funkcjami,
- Przyporządkowanie Opisów Stanowisk Pracy do Katalogu, systemowa aktualizacja, likwidacja niepotrzebnych Opisów Stanowisk Pracy,
- Metodologia aktualizacji opisów stanowiska pracy w Katalogu (opracowywania nowych / zmienionych opisów stanowisk pracy oraz ich wprowadzania do katalogu opisów stanowisk pracy) a działania menedżerów i zespołu personalnego – na konkretnym przykładzie z rynku:
- Potwierdzanie konieczności utworzenia nowego stanowiska pracy i Opisu Stanowiska Pracy,
- Potwierdzanie konieczności aktualizacji Opisu Stanowiska Pracy,
- Potwierdzanie konieczności rezygnacji z Opisu Stanowiska Pracy,
- Rozwiązania Informatyczne – Baza Danych Opisów Stanowisk Pracy:
- Omówienie ogólne najważniejszych możliwości i funkcjonalności IT,
- Administrator Katalogu i Bazy Danych Opisów Stanowisk Pracy:
- Rola i zadania administratora Katalogu Opisów Stanowisk Pracy z Zespołu HR.
Zakres informacji w Opisie Stanowiska Pracy i ich prawidłowe sporządzanie (metodologia i warsztat):
I. Informacje o stanowisku:
- Funkcjonalność tej części Opisu,
- Omówienie kolejnych pól Opisu, warsztat z opisywania:
- Nazwa stanowiska pracy,
- Symbol stanowiska,
- Miejsce pracy,
- Miejsce w strukturze organizacyjnej oraz zastępowalność,
- Cel stanowiska.
II. Główne zadania, odpowiedzialności i uprawnienia stanowiska:
- Funkcjonalność tej części Opisu,
- Omówienie kolejnych pól Opisu, warsztat z opisywania:
- Zadania zawodowe,
- Zadania kierownicze / koordynatorskie,
- Rozpiętość kierowania,
- Uprawnienia,
- Skala działania,
- Kluczowe wskaźniki efektywności,
- Wpływ na wyniki organizacji,
- Złożoność i innowacyjność pracy.
III. Wymagania stanowiskowe – wymagane kompetencje
- Funkcjonalność tej części Opisu,
- Podział kwalifikacji i kompetencji na poziomy wymagany i pożądany i jego znaczenie,
- Omówienie kolejnych pól Opisu, warsztat z opisywania:
- Wykształcenie,
- Wiedza merytoryczna i umiejętności zawodowe twarde (obiektywnie mierzalne),
- Formalne uprawnienia zawodowe,
- Znajomość języków obcych,
- Znajomość programów informatycznych (IT),
- Doświadczenie zawodowe i menedżerskie,
- Charakter pracy (grupa kompetencji),
- Postawy / zachowania.
IV. Współpraca /komunikacja /kontakty:
- Funkcjonalność tej części Opisu,
- Omówienie kolejnych pól Opisu, warsztat z opisywania:
- Kontakty wewnętrzne i zewnętrzne,
- Współpraca, jej cel, charakter i częstotliwość,
- Komunikacja, jej cel, charakter i częstotliwość.
V. Ogólny poziom stanowiska:
- Funkcjonalność tej części Opisu,
- Poziom stanowiska wg klasyfikacji,
- Warsztat z przyporządkowania do klasyfikacji.
VI. Dodatkowe informacje:
- Funkcjonalność tej części Opisu,
- Dodatkowe informacje – zakres i forma dodatkowych informacji wprowadzanych do opisu,
- Osoby podpisujące Opis i znaczenie ich podpisów.
VII. Zakładka specyfikacji zadań (nieobligatoryjna):
- Funkcjonalność tej części Opisu,
- Informacje o stanowisku,
- Omówienie kolejnych pól Opisu, warsztat z opisywania,
- Zadania zawodowe – dane szczegółowe o zadaniach,
- Osoby podpisujące tą część opisu i znaczenie ich podpisów.
VIII. Zakładka warunków pracy (nieobligatoryjna):
- Funkcjonalność tej części Opisu,
- Informacje o warunkach pracy,
- Omówienie kolejnych pól Opisu, warsztat z opisywania,
- Warunki pracy – dane szczegółowe o warunkach,
- Osoby podpisujące tą część opisu i znaczenie ich podpisów.
Rozróżnianie wpisów do Opisu Stanowiska Pracy i do innych dokumentów:
- Opis Stanowiska Pracy a inne dokumenty – podobieństwa i różnice (m.in. zakres obowiązków, zakres czynności, karta stanowiskowa, karta celów, opis roli projektowej, formatka KPI, opis roli i funkcji, dziennik obciążenia pracą, profil idealnego kandydata, ogłoszenie o pracę),
- Rozstrzygnięcia co do umieszczenia danych zapisów w Opisie Stanowiska Pracy bądź nie – dyskusja.
Podsumowanie – rekomendacje co kształtu Opisu Stanowiska Pracy w zależności od:
- Różnych grup zawodowych w Organizacji,
- Wielkości, specyfiki i charakteru organizacji i jej stanowisk,
- Planowanych obszarów wykorzystania opisów stanowisk pracy (potrzeby organizacji z których pochodzą uczestnicy).
Analiza pracy na potrzeby opracowywania stanowisk pracy oraz materiały pomocnicze poza organizacją:
- Metody analizy pracy,
- Analiza pracy – metody i ich praktyczne zastosowanie,
- Zbieranie danych o stanowiskach – ankiety, wywiad, obserwacja, korzystanie z danych,
- Weryfikacja informacji z analizy pracy,
- Klasyfikacje zawodów,
- Inne źródła danych o zadaniach i wymaganiach na stanowiskach.
Zakres i szczegółowość omówienia pkt. 5-7 jest zależny od tempa realizacji przez uczestników prac w ramach warsztatu opisywania stanowisk pracy.