5. Problemy działania zbiorowego i oporu pracowników.
- Podejmowanie decyzji, komunikowanie decyzji a reakcja na decyzje.
- Decydowanie autorytarne i partycypacyjne – 7 modeli i sytuacje ich najlepszego zastosowania.
- Decydowanie autorytarne – case study i warsztat.
- Korzyści i konsekwencje.
- Asertywność w decydowaniu autorytarnym.
- Zmiana decyzji w decydowaniu autorytarnym.
- Decydowanie partycypacyjne – case study i warsztat.
- Korzyści i konsekwencje.
- Dialog i/lub współdecydowanie.
- Metody podejmowania decyzji grupowych i modele głosowania
- Asertywność w decydowaniu partycypacyjnym.
- Zmiana decyzji w decydowaniu partycypacyjnym.
6. Twórcze ustalanie z pracownikiem/pracownikami przyczyn zachowań, postaw, problemów.
- 5 * dlaczego (podążanie w głąb problemu) i 5 * dlaczego (podążanie wertykalne w ramach problemu)
- Burza mózgów i karuzela pomysłów.
- Strukturyzacja problemu na podstawie diagramu Ischikawy (diagram rybia ość).
- Drzewo zachowań i konsekwencji.
- Okno Johariego.
7. Generowanie i ustalanie z pracownikiem/pracownikami pomysłów na rozwiązania i zmiany.
- Argumenty „za” i „przeciw”.
- Metoda tabele decyzyjne.
- Metoda drzewo decyzyjne.
- Budowanie wizji końca.
- Metoda kartezjańska.
8. Poznanie zasad wspierania i rozwoju pracowników.
- Top 20 problemów z pracownikami, stojące za tym problemy efektywnościowe i kompetencyjne oraz proponowane programy naprawcze i rozwojowe.
- Ustalanie planów naprawczych i rozwoju kompetencji w mniej typowych przypadkach w oparciu o modele 4 i 7 etapowe.
- Budowania motywacji pracownika do realizacji planów naprawczych i rozwojowych w oparciu o rozmowy – warsztat, odgrywania scenek.
- Odpowiedzialność za rozwój pracownika po stronie pracownika i menedżera, kluczowe aktywności.
- Plany wdrożenia nowych umiejętności.
- Ocena realizacji planów i planowanie dalszego doskonalenia.
9. Zamiast podsumowania : działania na rzecz wzmocnienia autorytetu lidera.