Masz pytanie? Skontaktuj się z nami: 22 308 03 50 info@kompetea.pl

Profilaktyka systemowa i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu pracowników – warsztat dla kadr zarządzających zespołami pracowniczymi

Uzyskaj 80% dofinansowania do tego szkolenia z Bazy Usług Rozwojowych PARP. Sprawdź tutaj

Spadek efektywności zawodowej pracowników, chroniczne zmęczenie i stres, wypalenie zawodowe, długotrwałe absencje chorobowe i odejścia pracowników skutkują brakiem płynności w realizowaniu celów biznesowych oraz spadek przewagi konkurencyjnej organizacji.

Niniejsze szkolenie jest propozycją rozwiązania systemowego dla osób zarządzających zespołami, organizacjami, działów HR, wspierające ich w skutecznej diagnozie rzeczywistej przyczyny spadku skuteczności zawodowej pracowników oraz  zaprojektowaniu programu profilaktycznego lub/i ścieżek interwencyjnych poprawiających jakość procesów zarządzania kapitałem pracowniczym.

 Adresaci szkolenia:

Szkolenie adresowane jest do osób odpowiedzialnych za projektowanie, koordynację lub optymalizację procesów związanych z utrzymaniem efektywności i jakości kadry w organizacjach. Szczególnie polecane dla osób pełniących funkcje personalne, zarządcze lub wspierające podległych pracowników w realizowaniu ich celów zawodowych wraz z celami biznesowymi organizacji.

Cel szkolenia:

Przygotowanie uczestników szkolenie do przyjęcia roli projektanta, koordynatora lub zarządzającego procesem systemowej profilaktyki przeciwdziałającej wypaleniu zawodowemu w organizacjach (niezależnie od jej wielkości, profilu, sektora czy branży) oraz poszerzenie wiedzy i doskonalenia umiejętności własnych w tym zakresie.

 Korzyści ze szkolenia:

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą umieli:

  • Samodzielnie zaprojektować program profilaktyki i/lub interwencyjny w obszarze przeciwdziałania wypalenia zawodowego pracowników w swojej organizacji
  • Opracować program profilaktyki i/lub interwencyjny wraz z dokumentacją adekwatną do potrzeb organizacji
  • Dokonać wyboru modelu programu w kontekście potrzeb organizacyjnych
  • Wybrać właściwą ścieżkę postępowania w oparciu o diagnozę potencjału Pracownika
  • Zdefiniować korzyści z programu profilaktyki oraz systemowych działań i zaprezentować je w argumentacji podsumowującej proces
  • Określić wskaźniki pomiaru efektywności programu w obszarze przeciwdziałania wypalenia zawodowego pracowników w swojej organizacji
  • Doskonalić oraz optymalizować program w zależności od wymagań środowiska wdrożenia
  • Zbudować profesjonalny wizerunek eksperta procesu systemowego wsparcia kapitału ludzkiego w oparciu o doświadczenia i obserwacje własne oraz wiedzę i umiejętności nabyte podczas warsztatu
 Metody pracy:

Szkolenie ma charakter warsztatowy, nakierowane będzie na transfer wiedzy i praktycznych umiejętności uczestników, z wykorzystaniem dobrych praktyk rynkowych. Formy pracy z grupą:

  • Mini wykłady
  • Prezentacje i instruktaże narzędziowe
  • Ćwiczenia indywidualne / grupowe
  • Analiza studiów przypadków
  • Rozwiązywanie zagadnień problemowych
  • Praca warsztatowa
  • Analiza dobrych praktyk

Prowadząca dostarczy użytecznych wzorów dokumentów i procedur postępowania do zastosowania przez uczestników w późniejszej praktyce zawodowej.

Program szkolenia:
  1. Jakość życia zawodowego czy w miejscu pracy można osiągnąć satysfakcję i sukces zawodowy? Dostępność sukcesu zawodowego jako motywatora kariery zawodowej dla pracowników w organizacjach z dużą dynamiką otoczenia biznesowego.
  2. Kontekst problematyki wypalenia zawodowego pracowników na polskim rynku pracy.
  • Definicje i wymiary związane z wypaleniem zawodowym oraz stresem organizacyjnym
  • Cele wdrożenia programów profilaktycznych w obszarze minimalizacji procesów wypalenia zawodowego u pracowników organizacji
  • Przegląd podstawowych procesów ZZL – systematyka i możliwości „podpięcia procesów dodatkowych”
  • Interesariusze programów profilaktycznych oraz interwencyjnych w temacie wypalenia zawodowego organizacjach
  1. Mechanizmy wypalenia zawodowego – najczęściej obserwowane w organizacjach i ich wpływ na jakość pracy oraz spadek wskaźników mierzenia efektywności pracowników/zespołów
  2. Syndrom wypalenia zawodowego jako konsekwencja stresu chronicznego w miejscu pracy – konsekwencje dla organizacji
  3. Koncepcja wypalenia zawodowego Christiny Maslach – model teoretyczny – przełożenie koncepcji na warunki wewnątrzorganizacyjne
  • „taryfikatory” behawioralne zachowania pracowników
  • Metody badania wypalenia zawodowego – przegląd koncepcji
  1. Spadek potencjału osobistego zatrudnionych a wyniki efektywności pracy – przełożenie na efektywność organizacji i ich przewagę konkurencyjną
  2. Główne przyczyny wypalenia zawodowego u pracowników – przegląd wyników badań
  • Stres w pracy jako podstawowe źródło wypalenia zawodowego
  • Determinanty stresu zawodowego
  • Fizyczne warunki pracy jako źródło stresu
  • Zagrożenia psychospołeczne dotyczące treści pracy i kontekstu zadaniowego
  1. Czynniki socjodemograficzne i ich wpływ na wypalenie zawodowe (wiek, płeć, wykształcenie, staż pracy, rola) – szanse i zagrożenia dla organizacji
  • Indywidualne predyspozycje pracowników i psychospołeczne warunki pracy
  • Organizacyjne i podmiotowe czynniki wpływające na rozwój wypalenia zawodowego
  • Warunki pracy i przestrzeń organizacyjna
  • Wartości organizacyjne vs wartości pracownika
  1. Profilaktyka organizacyjna i sposoby systemowego reagowania na czynniki stresowe
    w zespołach roboczych (interwencje, superwizje, korekty wskaźników, rozmowy korygujące)
  2. Interwencje HR w sytuacjach podniesionego ryzyka stresu zawodowego (sposoby przebieg, narzędzia, dokumentacja)
  3. Style radzenia sobie ze stresem przez pracowników w środowisku zawodowym i ich wpływ na przebieg procesu stresowego u pracowników oraz kierunki wykorzystania potencjału pracowników
  • Typy osobowości jako modyfikator procesu stresowego
  • Temperament i jego wpływ na proces stresowy
  • Wewnątrz zespołowa diagnoza organizująca kierunkująca możliwości realizowanych ścieżek neutralizujących stres i rekomendacje działań profilaktycznych/interwencyjnych.
  1. Strategie radzenia sobie ze stresem i skutki ich realizacji dla pracowników, zespołów, organizacji i otoczenia biznesowego pracownika
  1. Zjawiska patologiczne w środowisku zawodowym – skuteczna diagnoza i mechanizmy przeciwdziałania oraz profilaktyki organizacyjnej
  • Model zarządzania i sposoby egzekwowania zadań zawodowych
  • Obszary niezgodności w relacji między pracownikiem a wykonywaną pracą
  • Czynniki organizacyjne (atmosfera pracy, model kultury organizacyjnej, procesy ZZL)
  • Czynniki związane z alokacją pracownika w zespole (przełożeni, relacje, wymagania, role)
  1. Koncepcja rezyliencji w ujęciu organizacji jako odpowiedź na stres zawodowy
  • Aktywności rozwojowe (szkolenia, mentoring)
  • Systemy motywacji finansowej i/lub niefinansowej wspierającej potencjał rezyliencyjny
  • Aktywności kierowane – terapeutyczne wsparcie jednostkowe (np.. programy benefitów)
  1. Problematyka stygmatyzacji osób korzystających z wsparcia – jak nie działać przeciw pracownikom
  2. PROJEKTOWANIE PROGRAMÓW WSPARCIA ORGANIZACYJNEGO zapobiegające wykluczeniu
  • Propozycja programu profilaktycznego (projekt, proces, narzędzia, właścicielstwo procesu, ścieżki, dokumentacja, ewaluacja)
  • Propozycja programu interwencyjnego (projekt, proces, narzędzia, właścicielstwo procesu, ścieżki, dokumentacja, ewaluacja)
  1. Skuteczność diagnozy organizacyjnej czynników stresowych i możliwości reagowania (Przełożeni, Działy HR, Zarząd, dedykowane wsparcie bezpośrednie)
  2. Diagnoza organizacyjna w kontekście wypalenia zawodowego – w ujęciu profilaktycznym i interwencyjnym
  3. Analiza czynników i wniosków z diagnozy i projektowanie sposobów interwencji (programów dedykowanych dla ścieżek wsparcia pracowniczego)
  4. Strategia zapobiegające wypaleniu zawodowemu
  5. Profilaktyka na poziomie jednostek/zespołów/grup zawodowych – aktywności i programy, które wspiera organizacja
  • Profilaktyka wypalenia zawodowego na różnych etapach jego rozwoju
  • Profilaktyka wypalenia na poziomie organizacji – działania systemowe
  1. Profesjonalne wsparcie wewnątrz organizacyjne – superwizja jako metoda wsparcia pracowników (wariant wewnątrz zespołowy/wewnątrzorganizacyjny/ zewnątrzorganizacyjny)
  2. Projekt superwizji konsultacyjnej i jej funkcje ochronne wobec stresu zawodowego i wypalenia zawodowego (model wsparcia pracowników przez dedykowane osoby wsparcia np. HR)
  3. Wypalenie (nie)zawodowe mające wpływ na jakość zdolności produkcyjnych i potencjału pracowniczego w środowisku pracy
  • Aspekty życia mające wpływ na jakość funkcjonowania w społeczeństwie
  • Work life balance – życie rodzinne a życie zawodowe – obszary wpływu i podwyższonego ryzyka wypalenia zawodowego i jego wpływu na efektywność pracy
  1. Etyka pracy i jej miejsce w aktywnościach profilaktyki przeciwdziałania
Prowadzący:

trener Kompetea

Ekspert obszaru – szkolenia HR. Praktyk. Mediator. Certyfikowany Trener biznesu. Menadżer z kilkunastoletnim oświadczeniem w biznesie w obszarze HR (ścieżka menadżerska, ekspercka i wdrożeniowa). Realizator projektów implementacji /optymalizacji procesów HR w organizacjach w randze Kierownika projektu, Eksperta oraz Konsultanta wiodącego. Współtwórca, wykładowca i opiekun merytoryczny studiów podyplomowych Trenerstwo i Coaching w WSZP w Warszawie. Posiada kilkuletnie doświadczenie w zarządzaniu działem personalnym w organizacji, o profilu produkcyjnym, funkcjonującej w dynamicznym otoczeniu biznesowym (restrukturyzacja, standaryzacje procesów HR/operacje, wdrożenie zmiany modelu zarządzania, systemy ewaluacji pracowniczej – bieżącej i okresowej, systemy motywacyjne/rozliczeniowe). Projektant narzędzi diagnostycznych i programów rozwojowe dla pracowników przedsiębiorstw i organizacji.

Obszar wiedzy fachowej:

  • Zarządzanie kapitałem pracowniczym,
  • Inicjowanie i koordynacja procesów HR, (w tym restrukturyzacje)
  • Interwencyjny HR (mediacje, negocjacje pracownicze, rezyliencja)
  • Onboarding, projektowanie programów adaptacyjnych, standaryzacja procesu i narzędzi, wdrożenia
  • Projektowanie i realizacja projektów rozwojowych dla pracowników
  • Ewaluacje skuteczności działań rozwojowych w organizacjach
  • Zmiany organizacyjne i zarządzanie zmianą (w tym restrukturyzacje)
  • Standaryzacja procesów i działań organizacyjnych HR, projektowanie, testy, wdrożenia dedykowanych narzędzi diagnostycznych

Certyfikaty:

  • Trenera rozwoju umiejętności coachingowych, metod i technik pracy rozwojowej
  • Szkoła Trenerów i Doradców Biznesu
  • Management Trainers School MATRIK
  • Szkoła Tutorów Akademickich Collegium Wratislaviense
  • Mediatora w postępowaniu z prawa pracy i mediacji w organizacji
  • Mediatora w postępowaniu cywilnym i gospodarczym
Informacje organizacyjne:

Harmonogram godzinowy:

I dzień

Rejestracja uczestników: 09:45
Rozpoczęcie szkolenia 10:00
Przerwa obiadowa 13:00
Zakończenie szkolenia 17:00

II dzień

Rozpoczęcie szkolenia 08:30
Przerwa obiadowa 12:00
Zakończenie szkolenia 15:30

* przerwy kawowe ustalane pomiędzy trenerem a grupą

Miejsce realizacji szkolenia SPRAWDŹ


Cena zawiera: uczestnictwo w programie, materiały dydaktyczne, wyposażoną salę szkoleniową, przerwy kawowe oraz obiad dla uczestnika, pomoc przy rezerwacji noclegu

Cena nie zawiera: kosztów dojazdu uczestnika na miejsce szkolenia i zakwaterowania


Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU


Pobierz program szkolenia

Kompetea all rights reserved

Profilaktyka systemowa i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu pracowników – warsztat dla kadr zarządzających zespołami pracowniczymi
05-06.02.2020 Warszawa, 12-13.03.2020 Wrocław, 02-03.04.2020 Warszawa, 14-15.05.2020 Wrocław, 24-25.06.2020 Warszawa
1590 zł + 23% VAT